Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-23, 11:35   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.813
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Tomatplantene i drivhuset vokser så det knaker, og har masse kart, men de har ikke blitt modne ennå. Har høstet noen agurker, flere er på vei.
Kjøkkenhagen er som i fjor, jeg får til hvitløk, sjalottløk, urter og grønnkål, men gulrot spirer nesten ikke. Lurer på hva jeg gjør feil..? Sukkerertene ble sådd seint, men er på gang. Salaten har vi spist av siden mai, jeg må huske å så en ny runde.

Resten av hagen er en fryd - for en herlig hagetid det er nå, masse blomster, liv i fuglekassene, summende insekter, grønt og fint! Det er langt fra perfekt og mye vi skulle tatt tak i, men velger å nyte nå som det er på sitt fineste.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-23, 21:06   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.152
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Ja, nå er det herlig!! Jeg tror probleet med gulrot kan være brunsnegle, de elsker å spise opp det grønne når det er smått.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-23, 21:46   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.254
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Mine gulrøtter er også treige, men jeg har lest at det tar 2-4 uker før de spirer, og jorden i pallekarmen min er ikke optimal.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-23, 21:51   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Jordbær vokser fort her… plukket flere kg. Urter vokser kjapt og første rundt gressløk er tørket. Hvitløken har kommet litt. Blomkål og brokkoli bladene, samt rosenkål vokser. Gulrot og potet er på vei..

Første tomater er spist

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-23, 22:49   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.254
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Ble tipset om at det går an å så erter tett i potte, og så klippe ned spirene etterhvert og spise. Skal være veldig sunt. Jeg hadde tilfeldigvis tørkede erter, så nå venter jeg spent på at det skal spire.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 08:38   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.614
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Rådyrene har vært innom igjen, og forsynt seg av alle bladene på den ene chili-/paprikaplanten. Frukten henger igjen, mulig det tyder på at det er en chili. Toppen av en kålplante og noen blomster har de også tatt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 09:28   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.070
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Den planten du hadde bilde av etellerannet sted ligner veldig på min paprikaplante, celebelen. Så det kan være det er paprika. Jeg kan sende bilde seinere.

Jeg er litt lei meg for at jeg skal dra vekk fra den fine, fine hagen min i ukesvis snart, men vi har fått opp supert selvvanningssystem og jeg tror en del først modner når vi er tilbake, så det vil helst gå godt. Har hage dit jeg skal også da, men der holder vi den på lavest mulig innsatsnivå siden vi ikke er der så ofte.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 14:16   #8
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.813
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Hvordan står det til i augusthagene rundt omkring?
Her er hvitløken høstet, og salat og agurk spiser vi av jevnt og trutt. Det viser jeg at agurksorten jeg sådde produserer små og litt bleke agurker, tror jeg satser på ordentlige slangeagurker neste år.
Massemasse tomatkart i drivhuset, men modningen går seint altså, mon tro om alt modnes i september? Plantene er veldig store, burde jeg kutte litt av bladverket kanskje slik at sola slipper til? Squash er på vei, både ute og i drivhus, morsomme planter, men tar helt enormt med plass!
Epletrærne er tunge av frukt, og i år skal jeg være flinkere til å lage saft og syltetøy, vi rekker ikke spise alt selv om vi er veldig glad i epler.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 14:24   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.912
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

I hagen min er det storm, og digre 100-literskrukker har veltet, og greinene har knekt på syrinhortensiaen…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 14:40   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.837
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Det står sånn passelig til med blomster og det jeg har sådd. Det blomstrer, men er ingen overflod. helt greit.

Har aldri sett så mange og så store epler som i år.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:13   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.614
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Den planten du hadde bilde av etellerannet sted ligner veldig på min paprikaplante, celebelen. Så det kan være det er paprika. Jeg kan sende bilde seinere.

Det var chili. Godt jeg hadde is i fryseren.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 16:59   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.895
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

I drivhuset går det ganske bra, men alt annet ute er jo søkkvått. Har heldigvis ikke noe jeg er "redd" for der ute, så jeg stresser ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-23, 23:02   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.152
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har også høstet hvitløken, ble kjempebra. Jeg har også høstet en del tomater, men det er masse som er under modning. Jeg har laget pesto/urteolje av en del urter. Det er masse chili som begynner å bli moden. Jeg har også agurk, men sådd alt for seint så vi får se om det blir noe av.
Jeg har akkurat sådd en ny runde spinat, rukkola og reddik.

Jeg har plukket rips og laget ripsgele, og jeg har plukket en del solbær som jeg nyter hver dag med yoghurt på. Jeg skal plukke resten av solbæra og lage syltetøy eller saft. I dag har jeg også plukket stikkelsbær og laget syltetøy. Litt spent på hvordan det blir, skal se når det blir kaldt.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 22:33   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.152
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har tatt opp potet i dag, det ble sykt mange og store poteter! Gøy. Nysådden min går middels, det kom opp masse ruccola og så spiste sneglene alt. Men tror reddik og spinat for stå. Plukker mye tomater hver dag, og har moden chili også.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-23, 22:52   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.912
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Jordskokken er halvannen meter høy. Når vet jeg om jeg kan høste? Jeg vet man kan høste hele året, men når vet jeg om den er «ferdig» etter at jeg satte jordskokkene i vår?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 09:33   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg er veldig glad for at rhododendronen har overlevd, blomstret (veldig sent), og nå setter nye skudd. Det trodde jeg ikke i april, for å si det sånn! Aceren er nok død, dessverre. Mulig det var den vanskelige vinteren, eller at den ikke tåler vindforholdene på balkongen.
Noen som har tips om små, robuste trær som kan overleve i stor krukke?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 10:20   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.152
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg er veldig glad for at rhododendronen har overlevd, blomstret (veldig sent), og nå setter nye skudd. Det trodde jeg ikke i april, for å si det sånn! Aceren er nok død, dessverre. Mulig det var den vanskelige vinteren, eller at den ikke tåler vindforholdene på balkongen.
Noen som har tips om små, robuste trær som kan overleve i stor krukke?

Jeg hadde to Acer som jeg kjøpte samtidig i fjor, og prøvde få de til å overleve i stor krukke, og den ene døde og den andre levde over og ble superfin. Så... kanskje du ikke gjorde noe feil? Den må i alle fall ha stor nok potte. Jeg har satt min i bakken nå.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 17:09   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2023

Takk for råd, Magica. Den står i en 70 cm potte.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-23, 17:50   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.552
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Her var alt skikkelig forsinka. Men har høsta noen agurker, klipt ned tomatene slik at de rekker å modne, poteter har vi høsta i nesten en mnd allerede. Paprika ser ikke ut til å sette frukt. Sukkererter kan vi som vanlig ikke få nok av og mye av løken ser bra ut. Jordbæra drukna i ugras men grønnkålen er som alltid en sikker vinner. Alle frukttrærne har overlevd så om 7-15 år får vi kanskje frukt

Ripsen og bringebæra er ikke moden enda men frosten har ikke kommet så det er håp der. Har plukka litt solbær og kokt saft.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-23, 09:56   #20
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.813
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Eplene er visst plutselig modne og det er enorme mengder, så nå er det bare å spise og sette i gang med syltetøykoking.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no