Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Kjøpe-Mac-hjelp

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-09, 11:30   #1
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpe-Mac-hjelp

Jeg skal kjøpe meg Mac nå (fortes mulig), og trenger litt hjelp her. Den skal brukes til skolearbeid (multimediedesign) og jeg må ha flere programmer.

Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Adobe Aftereffects
Adobe In Design
Adobe Flash

Jeg vil gjerne ha en bærbar så jeg kan lett arbeide andre plasser enn her hjemme. Den må også ha god batterikapasitet og lagringsplass. (det er det sikkert på mac uansett)?

Programvarene tror jeg jeg skal prøve å få tak i litt rundt forbi, så at hele pakken kostet over 19000,-

Så.. hvor er det smart å kjøpe? Er det helt på jordet å prøve å få tak i en brukt? Da kan det jo allerede ligge endel programmer.

Håper noen har lyst å hjelpe meg litt her.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:33   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Apple har studentrabatt!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:36   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Jeg ville kjøpt en MacBook Pro og ikke iBook hvis du vil ha ekstra god batterilevetid. Det ligger ofte noen ute på finn, men spørs hvor gamle de er. Du bør også tenke igjennom hvor stor skjerm du trenger. På apple.com kan du jo se de forskjellige maskinene og hvilke spesifikasjoner de har, så kan sjekke om du finner en brukt.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:54   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Jeg er forelsket i min nye MacBook Pro 15". Apple kom med en ny serie i juni, og disse siste utgavene ligger det neppe så mange brukte av ute på nett.
Det er sikkert individuelt, men jeg syns 13" blir lite å jobbe med Photoshop og InDesign på.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:57   #5
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp


13": 2.53GHz 4 GB Hukommelse, 7-hour battery, 250 GB harddisk



cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:58   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg er forelsket i min nye MacBook Pro 15". Apple kom med en ny serie i juni, og disse siste utgavene ligger det neppe så mange brukte av ute på nett.
Det er sikkert individuelt, men jeg syns 13" blir lite å jobbe med Photoshop og InDesign på.

Ja.. Ser at den koster kun 2000,- mer.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 12:06   #7
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Det gis ca 900,- i rabatt for denne maskinen hvis man er student. 15" koster 14990,- (14090,-) Skal sjekke med priser andre plasser også. Søskenbarnet mitt på Multicom fører desverre ikke Mac, noen som vet om leverandører eller butikker som har?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 12:08   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Elkjøp på Lørenskog fører iallefall Mac.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 12:11   #9
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Programvarene tror jeg jeg skal prøve å få tak i litt rundt forbi, så at hele pakken kostet over 19000,-

Det ser ut til at de fleste programmene du nevner er med i denne pakken her, som koster 3190,- til studentpris på Apple Store? Eneste jeg ikke kan se er After Effects. http://store.apple.com/no-edu/produc...g&s=topSellers

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 12:17   #10
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Takk torsk!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 18:50   #11
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det ser ut til at de fleste programmene du nevner er med i denne pakken her, som koster 3190,- til studentpris på Apple Store? Eneste jeg ikke kan se er After Effects. http://store.apple.com/no-edu/produc...g&s=topSellers

Men er det ikke noe med at Adobeprodukter ikke fungerer med den nye Snøleoparden? (Jeg er ikke oppdatert på Mac-fronten for tiden … ) Må muligens nedgradere maskinen til Leopard, evt kjøpe via mpx.no eller eplehuset og få en (identisk) maskin med Leopard.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 18:55   #12
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Men er det ikke noe med at Adobeprodukter ikke fungerer med den nye Snøleoparden? (Jeg er ikke oppdatert på Mac-fronten for tiden … ) Må muligens nedgradere maskinen til Leopard, evt kjøpe via mpx.no eller eplehuset og få en (identisk) maskin med Leopard.

OJ! Det var bra du sa, jeg hadde tenkt å oppgradere snart!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:01   #13
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

OJ! Det var bra du sa, jeg hadde tenkt å oppgradere snart!

Sjekk litt før du oppgraderer og meld her. Snøleopard er så bra at endel programmer ikke henger med i utviklingen, jeg vet at et par av de jeg er avhengig av enda ikke er klare (1password feks.) så jeg drøyer noen uker med oppgradering.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:09   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.169
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.


13": 2.53GHz 4 GB Hukommelse, 7-hour battery, 250 GB harddisk



Den er fin! Men skulle jeg jobbet mye med bilder og design ville jeg valgt en større skjerm!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:09   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Apparently Adobe CS3 og CS4 fungerer bra med Snow Leopard. Jeg har selvfølgelig CS2.

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=5253

http://blogs.adobe.com/jnack/2009/08...owleopard.html

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:12   #16
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe Mac hjelp

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Den er fin! Men skulle jeg jobbet mye med bilder og design ville jeg valgt en større skjerm!

Ekstern skjerm er jo en mulighet, får 22-24 tommer full-HD (1920x1080/1200px) fra 1.500,- (husk da å bestille med Mini-DisplayPort til DVI overgang). 13-tommer skjermen viser like mye detaljer som mange 15,4" PC-skjermer, 1280x720px.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 20:13   #17
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Apparently Adobe CS3 og CS4 fungerer bra med Snow Leopard. Jeg har selvfølgelig CS2.

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=5253

http://blogs.adobe.com/jnack/2009/08...owleopard.html

Ah, takk. Da var det bare CS2. Goodie.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 21:18   #18
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

CS3 har visst ikke offisiell støtte: http://kreativ1.no/artikkel/497/adob...i-snow-leopard Men det kommer gjerne, Adobe står ikke høyt i kurs pga dette. CS4 anbefales til Snow Leopard. 64-bit og OpenCL kommer vel ikke før i CS5.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 13:13   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.491
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

13": 2.53GHz 4 GB Hukommelse, 7-hour battery, 250 GB harddisk

Batteritiden ville jeg tatt med en klype salt, det avhenger litt av hva du bruker mac'en til.

Jeg har en 15'' og syns ikke en bærbar skal være større. Men på jobben har jeg ekstra skjerm som jeg kobler den til (+ tastatur og mus).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 13:14   #20
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.491
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe-Mac-hjelp

Ellers har jeg handlet på Eplehuset et par ganger og vært meget fornøyd, studentrabatt og alt. Handlet på postordre med dem, dvs jeg ringte og fikk mac'en(e) i postoppkrav.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no