Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Call the midwife nå!

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-15, 00:44   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Jeg syntes den episoden var helt grusom, gråt omtrent fra den begynte til den sluttet.
Hadde endelig fått den på avstand, nå kom jeg på den igjen pga. denne tråden. Vræl, jeg nekter å innse at enkelte barn har/hadde det sånn. Jeg nekter!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 00:49   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mens jeg ikke klarer å la være å tenke på de stakkars barna som ble sendt til Australia, etter all sannsynlighet liv med slavearbeid og mishandling. Helt helt forferdelig å tenke på de titusener som opplevde dette.

Ja, herregud, akkurat det der var grusomt. Men det kom jo ikke fram før i slutten. Måtte google det der barnemigrasjonsprogrammet. Vet ikke helt nøyaktig hvilken skjebne de fikk, men det høres ikke bra ut. Reagerte også litt på behandlingen av den prostituerte moren. Forsømmelse, ja, men hva med å hjelpe en desperat mor? Forresten, de var jo mishandlet også. Håper uansett denne moren fikk hjelp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 00:51   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Må presisere at jeg med ordene fantastisk og rørende ikke mener at alt var fantasisk i Poplar altså. Jeg tenker mer på måten serien er laget på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 00:55   #24
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Har lest de to første bøkene, som jo er biografiske og mye i de tre første sesongene er hentet fra. Sikkert derfor Jenny slutter i tv-serien. Jeg antar sesong fire er mer frittskrevet?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 00:55   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Reagerte også litt på behandlingen av den prostituerte moren. Forsømmelse, ja, men hva med å hjelpe en desperat mor? Forresten, de var jo mishandlet også. Håper uansett denne moren fikk hjelp.


Ja, det reagerte jeg også på. Alenemor til fire barn, hva skulle hun gjøre? Fantes det noen form for sosialhjelp på den tiden? Mishandling er selvsagt aldri greit, men å ikke ha råd til annet enn en rønne og måtte forlate barna for å jobbe og tjene penger er jo ikke så vanskelig å forstå.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 00:56   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Har lest de to første bøkene, som jo er biografiske og mye i de tre første sesongene er hentet fra. Sikkert derfor Jenny slutter i tv-serien. Jeg antar sesong fire er mer frittskrevet?

Nå husker jeg at jeg lånte de bøkene i fjor sommer, men aldri fikk lest dem. Det skal jeg gjøre denne sommeren.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 01:13   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Jeg fikk liksom litt lite sympati for moren pga. måten hun fremstod på, det virket som om hun egentlig ga blaffen. Det var i hvert fall sånn jeg oppfattet det, så jeg klarte ikke helt å synes så voldsomt synd på henne. Selv om hele situasjonen var tragisk, selvsagt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 08:36   #28
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Call the midwife nå!

NRK, ass. Programreklame er visst ikke et ord i deres vokabular. Dette gikk meg fullstendig hus forbi, og jeg har jo sett en del på NRK i det siste, men ikke sett dette nevnt en eneste gang!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 08:57   #29
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Jeg fikk det med meg, for en gangs skyld!! Bare elsker den serien! Veldig trist og rørende episode. Tenkte det samme om de barna. Neppe evig solskinn som ventet dem, nei.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 09:16   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg fikk liksom litt lite sympati for moren pga. måten hun fremstod på, det virket som om hun egentlig ga blaffen. Det var i hvert fall sånn jeg oppfattet det, så jeg klarte ikke helt å synes så voldsomt synd på henne. Selv om hele situasjonen var tragisk, selvsagt.

Samme her, men det er jo tragisk uansett. Jeg nekter å tro at noen ønsker seg en sånn situasjon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 09:19   #31
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Angående barna som blir sendt til Australia anbefaler jeg boka "Oranges and cradles" skrevet av Margareth Humphreys. Sterke historier om skjebnene til mange av barna som forteller i voksen alder.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 09:21   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Oj, den frister det litt å lese, men jeg bør ikke. Jeg bør virkelig ikke. *hylgrine*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 09:39   #33
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Jeg leste nylig en roman med handling fra New Zealand, der foreldreløse barn og barn fra fattige kår i England ble sendt for å "få et bedre liv", riktignok mye tidligere i historien, men for en historie. Selv om dette var fiksjon såklart. Tenk at dette skjedde så sent som langt ut på 50-tallet.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 09:49   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Når man ser Call the midwife, blir man egentlig ganske rystet langt inn i sjelen over hvordan ting var så sent som på femti- og sekstitallet. Hekkan altså! Der satt de høygravide på venterommet og røykte som svamper, før de kom inn til legen som også satt og røykte. Så kjørte de hjem med en baby på fanget og en toåring hoppende rundt i baksetet. Fødte man så prematurt som i uke 35, var det ikke sikkert ungen overlevde (man måtte jo i tillegg få noen til å løpe til nærmeste telefonkiosk og ringe til en jordmor som kom syklende), og hadde man slitt med svangerskapskvalme og fått Thalomide (eller hvordan det skrives) av legen (dette får vi se i en av episodene i denne sesongen) kunne man jo bare håpe at barnet hadde alle lemmer i behold når det ble født. Det er så vondt å se på den serien, samtidig som den er så fantastisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 10:01   #35
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Ja, det er nettopp det det er. En veldig fin og godt laget serie, men som samtidig har mange vonde elementer nettopp fordi den forteller en del om hvordan det faktisk var på den tiden.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 10:05   #36
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Jeg leste nylig en roman med handling fra New Zealand, der foreldreløse barn og barn fra fattige kår i England ble sendt for å "få et bedre liv", riktignok mye tidligere i historien, men for en historie. Selv om dette var fiksjon såklart. Tenk at dette skjedde så sent som langt ut på 50-tallet.

Den lange,hvite skyens land?
http://www.bazarforlag.no/tittel/den...yens-land/6542

Den er bra. Trist og tragisk, og bra.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 10:11   #37
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Call the midwife nå!

At desperate foreldre sender vekk eller må reise fra barna sine skjer fortsatt da. Bare litt lengre borte enn i land vi liker å sammenlikne oss med. Det handler jo mest om mangel på et skikkelig sikkerhetsnett, og manglende redskaper for barneoppdragelse.

Jeg tror at den "øvrigheta" vi ser i denne serien (politi, nonner, legen) er mye, mye mer medmenneskelige og moderne enn hva som var vanlig den gangen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 10:25   #38
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av tink, her.


Jeg tror at den "øvrigheta" vi ser i denne serien (politi, nonner, legen) er mye, mye mer medmenneskelige og moderne enn hva som var vanlig den gangen.

Det tror jeg også. Moren min fødte et barn i Norge, som hadde en stor skade og døde etter 2-3 dager. Hun bodde på barsel med andre nybakte mødre. Samme dag/dagen etter han døde hadde hun dusjet, og da hun kom tilbake til rommet sitt var sengen hennes ryddet vekk uten forvarsel. Hun spurte hvor den var, og ble bryskt avvist med at nå måtte hun dra hjem, siden hun tross alt ikke hadde noen baby lenger. Ingen trøst, ingen medmenneskelighet. Ingen kunne hente henne pga jobb, så hun måte ringe tanten til mannen sin, for hun var pensjonist og hadde bil. Så satt hun utenfor Ullevål sykehus og ventet på bilen - helt alene, en marsdag i 1975.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 12-05-15 kl 10:33.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 10:30   #39
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Her står det litt mer om det såkalte barnemigrasjonsprogrammet.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 11:52   #40
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Call the midwife nå!

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Den lange,hvite skyens land?
www.bazarforlag.no/tittel/den-lange,-hvite-skyens-land/6542

Den er bra. Trist og tragisk, og bra.

Ja, den var det!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no