Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lær meg om Etiopia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-12, 08:03   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Lær meg om Etiopia

Hvorfor er det ikke greit å returnere asylsøkere dit?
Det vil si, Norge mener det er greit, men det blir hevdet at ingen andre land i Europa tvangsreturnerer Etiopiere.
Hva er problemet i Etiopia?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 08:24   #2
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.986
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Etiopia er jo tradisjonelt en av de virkelig store nasjonene i verden, og har enorme ressurser. Det har vært voldsomt mye borgerkriger og uroligheter innad de siste tredve årene eller så (hørt om Haille Sellassie?), og de hadde også store sultkatastrofer for noen år siden. De er i ferd med å komme seg på bena igjen, men de siste årene har alikevel en del menneskerettsorganisasjoner meldt om overgrep på menneskerettighetene fra regjeringens side. Grunnen til at det er delte meninger er nok nettopp det at Etiopia tradisjonelt har vært stabilt. Sammen med Liberia er det det eneste afrikanske landet som ikke ble kolonialisert for eksempel. De har i dag afrikas sterkeste militærstyrker også, og er på mange måter veldig "vestlig" og virker nok mindre skremmende på sidrompa nordmenn.

Det er masse å skrive om landet, for det er et spennende og ganske utypisk, for kontinentet, land, men jeg sitter med mobilen. Søk litt på nett så er det sikkert en del å finne. :-)

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 08:30   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Jeg har lest litt på nettet, og kjenner jo folk som har bodd der i perioder.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 08:33   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Nå er jo dette en side åpen for google, men, det jeg har fått med meg er at det er et av de få landene, om ikke det eneste som ikke ble kolonisert. Etiopia mistet tilgangen til kysten da Eritrea ble selvstendig, og etter det har det vært uro, blant annet på grunn av det.

Landet er stort, og det er stor forskjell på by og bygd/by og land.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 08:37   #5
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.986
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Ok. :-) Jeg tror det er veldig sammensatte problemer og derfor vrient å sette fingeren på akkurat hvem som er trygg eller ikke. Mange lever sikkert trygt, mens andre burde få bli, for eksempel i Norge. Etiopia sliter jo heller ikke om man skal sammenligne dem med naboer som Somalia, Sudan og Sør Sudan, men at det er i sammenligning bra, er jo ikke det samme som at alt er bra eller trygt.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 08:40   #6
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.986
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Ja, Etiopia og Liberia er de eneste afrikanske landene som ikke ble kolonialisert. Jeg mener også å huske at de er verdens største nasjon uten kyst. De har nok vann, da. Nilen har sørget for dét.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 16:02   #7
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.221
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om Etiopia

Her er informasjon fra Landinfo, som er utlendingsmyndighetenes fagorgan når det gjelder landspesifikk informasjon. http://www.landinfo.no/id/486.0

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no