Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 09:40   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Vi kan sjekke hvor alle varer vi kjøper kommer fra og ett hundre prosent styre unna alt fra Israel. Jeg for min del kan skjerpe meg og la de israelske appelsinene være igjen.

Så kan vi støtte aksjoner rettet mot å hjelpe palestinerne og dernest kan vi gjøre det vi bare kan for å påvirke USA.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:49   #22
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Mange snakker jo om å boikotte israliske (øh, israelsitiske?) varer.

Men hjelper det, eller går det mest utover sivile?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:50   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Her er en boikott-gruppe på Facebook initiert av Palestinakomiteen.
Her er en annen gruppe.

Her er oversikt over israelske varer: http://boikott.net/

Ellers kan jeg bare anbefale å følge med eller bli medlem av Palestinakomiteen. http://www.palestinakomiteen.no/

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:06   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Men dette hjelper jo egentlig ingenting. Ei heller hjelper det at verdens land sier "fy, fy, vi er rystet", det er Israel vant til. Hva kan egentlig verdenssamfunnet gjøre med Israel for å få dem til å endre seg? Jeg tror ikke det kommer til å komme til noen løsning i Israel og Palestina uten at andre land griper inn betydelig mer enn det de gjør i dag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:07   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Takk for interessante linker, Mim - jeg skulle til å spørre om hvilke varer som er israelske, så jeg kan unngå dem, og så ser jeg du har lagt ut allerede. Jeg har ingen tro på at en boykott fra min familie sin side vil hjelpe, men kanskje om mange nok gjør det? Vel - man sender i det minste et signal om at dette ikke er greit i mine øyne.

Og som glitter sier - så lenge det ikke gripes inn på politisk plan i et mye større perspektiv enn hva som blir gjort i dag, vil vel ikke noe skje. Uansett - Israel bor jo i lomma på USA, så da kommer man ikke langt.

Det er for jævlig - enkelig og greit.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:07   #26
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Kan noen forklare meg hva boikott er godt for?
Er det for at landet ikke skal tjene penger på ting som går ut av landet?
Ender det ikke med at levrandørene i det landet får problemer, pga de ikke får solgt varer? Og da går det utover uskyldige?

Eller tenker jeg helt feil nå?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 10:13   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Slik jeg har forstått det så er ikke den jevne israeler akkurat palestinervennlig og fredelig. Det er et litt annet aggresjonsnivå der enn det vi med vår relativt vennlige svenskehets kan se for oss.

Hva som kan gjøres? Problemet er at Israel er så stort og så utrolig våpenmektig at det står innmari solid på egne bein. Spesielt sålenge USA leker hear/see/know no evil.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:02   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10008067



Tajik syns ikke det er rart stortingspresidenten ikke avverger bruk av palestinaskjerf siden det er å vente at man må få gi uttrykk for politiske synspunkter på Stortinget.

Årets replikk!

  Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:42   #29
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Boikott hjalp overfor Sør-Afrika. Men det var ikke bare en handlesboikott, de fikk heller ikke være med i sportsarrangementer eller andre internasjonale begivenheter.

Det var jo også en boikott av fransk vin for ikke så mange år siden. Den svei skikkelig, har jeg skjønt.

Butikkene kaller ofte israelske varer for "middelhavsområdet". Det gjelder særlig poteter og andre grønnsaker.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:50   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men dette hjelper jo egentlig ingenting. Ei heller hjelper det at verdens land sier "fy, fy, vi er rystet", det er Israel vant til. Hva kan egentlig verdenssamfunnet gjøre med Israel for å få dem til å endre seg? Jeg tror ikke det kommer til å komme til noen løsning i Israel og Palestina uten at andre land griper inn betydelig mer enn det de gjør i dag.

Nei, det står og faller på USA. Og så lenge de ikke viser noen vilje til annet enn "nå er vi veldig, veldig skuffet" vil konflikten vedvare og Israel kan fortsette i kjent stil. Med USA i ryggen er de i praksis untouchable og kan kjøre frem med brudd på folkeretten, brudd på menneskerettighetene og nå sist brudd på sjøretten.

Dette vil jo pågå så lenge den jødiske lobbyen i USA har alle amerikanske presidenter i headlock.
De er enormt mektige og en amerikansk president har i praksis ingen mulighet til handle i mot dem. Det vil være politisk selvmord og en garanti for å ikke bli gjenvalgt. I tillegg får jødene stor støtte av de konservative kristne. Sammen har de en kjempeallianse som Obama rett og slett ikke kan jobbe i mot.
Og slik kan Israel slippe unna med alle bruddene på konvensjoner og lover. Ustraffet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:58   #31
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Det hjelper ikke hvor mye vi boikotter Isreael sine varer. Jeg har boikotet i mange mange år. Denne temaen har kommet opp før både her og mange andre steder. Har følt tidligere at jeg var alene med å skjønne hva Jødene gjorde mot Palestiner. Så det er bra å se at flere har skiftet mening opp gjennom årene som har gått.

Men tilbake til poenge. USA støtter Israel økonomisk. Og så lenge Israel får sine våpen og alt mulig annet i fra USA så kommer dem til å forsette og forsette videre. Israel er sponset av USA. USA og England er roten til alt dette. Dem må ha land der i midtøsten. Sånn at når dem kriger kan dem lettere få flere land. Slik som dem gjorde med India, Philippinene, vietnam, Israel, irak osv


Sist redigert av Azi : 01-06-10 kl 13:10.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 12:58   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Hadde USA i det minste giddet å si at de er skuffet. De vil jo ikke det engang. De vil ikke kritisere Israel og kritiserer ikke selv de verste overgrep.

Men - verden er vel i ferd med å få en til nå ukjent situasjon i og med at den amerikanske økonomien mer og mer radbrekkes og USA dermed blir et land som alle andre som ikke kan gi blanke i hva resten av verden mener.

Så gjenstår det da å se om Israel i mellomtiden har klart å bygge seg såpass store og sterke at de nå kan gi blanke i om den uforbeholdne støtten fra USA minsker litt. Jeg frykter at de da bare vil bli enda mer aggressive.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 17:31   #33
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Når en sterk nasjon som Israel demoniserer palestinerne så gjør de akkurat det samme som Hitler gjorde mot jødene.

Samtidig så er Hamas ikke akkurat snille de heller. Spørsmålet er om de egentlig hjelper folket sitt ved måten de har reagert overfor Israel? Generasjoner av palestinere og israelere har kastet stein på hverandre. Det er noe man gjør sånn til hverdags. Hvordan skal en snu en slik tankegang om hverandre? Her er det masse jobb å gjøre, både på toppnivå og helt ned på grasrota.

Jeg tenker på alle de stakkars barna som opplevde bombingen av Gaza og de traumene de må ha, og de voksne som skal være de trygge som også sliter. Hva gjør noe sånt med et folk? Kan de noen gang bli en sterk nasjon?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 17:56   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Hamas er vel like lite interessert i fred som Israels ledelse er det. Når Israel holder på slik de gjør øker bare støtten til Hamas, og av og til mistenker jeg at det er akkurat det Israel vil, slik at de har en unnskyldning til å radere palestinerne fullstendig fra kartet.

Jeg leste en kronikk i Dagsavisen i dag av Hege Ulstein, hvor hun avsluttet med at man kan gå inn på Google Earth og søke etter Gaza Strip, så ser man ganske tydelig forskjellen, man trenger ikke engang den opptegnede grensa. På Israels side ser man digre, grønne jorder, og velfungerende infrastruktur. Gazastripen ser ut som en grå, støvete steinhaug, med bittesmå jordlapper her og der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 18:07   #35
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hamas er vel like lite interessert i fred som Israels ledelse er det. Når Israel holder på slik de gjør øker bare støtten til Hamas, og av og til mistenker jeg at det er akkurat det Israel vil, slik at de har en unnskyldning til å radere palestinerne fullstendig fra kartet.

Jeg leste en kronikk i Dagsavisen i dag av Hege Ulstein, hvor hun avsluttet med at man kan gå inn på Google Earth og søke etter Gaza Strip, så ser man ganske tydelig forskjellen, man trenger ikke engang den opptegnede grensa. På Israels side ser man digre, grønne jorder, og velfungerende infrastruktur. Gazastripen ser ut som en grå, støvete steinhaug, med bittesmå jordlapper her og der.

Tenkte ikke på hvem som er interessert i fred for det vil jeg da tro alle vil. Tanken min var de metodene de bruker mot hverandre, både Israel og Hamas. Det er med på å øke konfliktnivået. Selvmordsbomberne til Hamas og Israels voldsomme bruk av militære. Det burde være naturlig at Kystvakten til Israel sjekket båtene igår og ikke militære som kom heisende ned fra helikopter.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 20:34   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Hamas er demokratisk valgt. Og så kan man spørre seg hvorfor det palestinske folket valgte Hamas. Hamas er ikke bare et parti, det er en organisasjon som tilbyr beskyttelse, mat, medisiner og hjelp til skolegang og andre ting. Hamas virkelig ingen engleorganisasjon og de er eksperter på selvmordsbomber, emn de tilbyr altså humanitær hjelp i et område som pga Israel og USA er avskåret fra å a) klare seg selv, b) få hjelp av mer internasjonalt anerkjente organisasjoner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 20:59   #37
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hamas er demokratisk valgt. Og så kan man spørre seg hvorfor det palestinske folket valgte Hamas. Hamas er ikke bare et parti, det er en organisasjon som tilbyr beskyttelse, mat, medisiner og hjelp til skolegang og andre ting. Hamas virkelig ingen engleorganisasjon og de er eksperter på selvmordsbomber, emn de tilbyr altså humanitær hjelp i et område som pga Israel og USA er avskåret fra å a) klare seg selv, b) få hjelp av mer internasjonalt anerkjente organisasjoner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas

Da burde kanskje Hamas anerkjennes? Da vil det kanskje bli lettere å gå i dialog med dem og prøve å finne løsninger? En trenger ikke å støtte deres handlinger, men ved å anerkjenne dem kan de se fordeler ved å holde seg "innafor" med andre land, og dermed være med på å hjelpe sitt folk. Uten sitt folk er ikke Hamas noe. Ikke vet jeg.... storpolitikk dette

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 21:02   #38
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Det er jo problematiske sider ved å anerkjenne en organisasjon som helt klart også driver terrorisme, da... Men så er terrorismen - om ikke rettferdiggjort - så veldig forståelig.

Jeg var lite begeistret for møte med politi og sikkerhetspersonell i Israel selv og jeg ble behandlet MEGET pent. :blond, hvit og vestlig:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 21:06   #39
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er jo problematiske sider ved å anerkjenne en organisasjon som helt klart også driver terrorisme, da... Men så er terrorismen - om ikke rettferdiggjort - så veldig forståelig.

Jeg var lite begeistret for møte med politi og sikkerhetspersonell i Israel selv og jeg ble behandlet MEGET pent. :blond, hvit og vestlig:

Ja, det er akkurat det. Det er mange anerkjente styrer i ulike land, som du også nevner, men med tvilsom adferd mot befolkningsgrupper (eks. Tyrkia og kurdere). Ved å ikke inkludere de så, tror jeg, de kan bli enda mer ekstreme. Det blir dem mot alle på en måte... ikke bra det heller.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 08:36   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Problemet med denne konflikten er jo at hele verden rundt sitter ganske maktesløse rundt to fiender helt uten tillit som er bundet til hverandre i en gordisk knute. Det er ingen åpenbar vei ut. Israel er såpass tøffe og knallharde at de uten å blunke kan tillate seg - og tillater seg også - å gi totalt beng i hva resten av verden mener om noe som helst.

Og dersom verden rundt da skulle gått tilstrekkelig hardt ut mot Israel så vil jeg vel tro de drar en lynrask Rwandesisk løsning før de "overgir" seg. Etter at den siste palestiner er drept sånn ca. For ikke å snakke om at Israel vel er mektige nok til å sette seg i militær respekt i såpass stor skala at verdensfreden kanskje ryker på en av de mer alvorlige smellene.

Dermed må vi heller jenke med dem og håpe at vi kan få levere mat til en og annen palestiner mens ingen ser det. Og israelerne tillater akkurat så mye mat og bistand at verden rundt ikke tar helt av. Men ikke mer. De er ikke så sjenerte for å sende noen drapsmenn til feks Norge for å likvidere folk - de tar seg greit til rette. Og de trekker det de kan ut av statusen som offer etter holocaust.

For palestinerne er jo ikke denne posisjonen spesielt ok. Dermed støtter de Hamas. Dermed sprenger de seg selv i lufta. De vet at om de legger ned alle våpen og overgir seg så venter uansett bare Israel på at en av dem nyser - så er våpenhvilen erklært brutt igjen og de bombes tilbake til gud-hvet-hvor. Og da har de ikke våpen heller, for de ble jo gitt vekk.

Sleng på at begge syns Jerusalem er viktig og at det er mange på begge sider som er villige til å dø for sine religiøse merker så er vi vel der.

For å få fred mellom palestinere og israelere så må det etableres tillit. Og det er ingen mulig vei å gå for å opprette tillit mellom disse gruppene.

Eneste måtte være om man klarte å få grensene satt tilbake til et fornuftig nivå hvor Palestina ble levedyktig, og at gruppene deretter ble holdt fra hverandre av FN eller noe i en femti års tid til generasjonene ble byttet ut på begge sider da.

Men - det kommer ikke til å skje all den tid Israel sitter med såpass stor makt over USA som de gjør. Men på den annen side - nå kjøpes jo USA opp av araberstatene - så kanskje det er det som skal til?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no