Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-10, 10:39   #1
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

DnB NORs informasjonssjef Ole Irgens får refs etter å ha postet et blogginnlegg under tittelen «Jævla bønder». Hvor han mener at bøndene fikk for mye i årets oppgjør.


http://www.bt.no/nyheter/lokalt/DnB-...B-1092992.html



Kan man uttale seg så sterkt privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:47   #2
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

For hans del, så vil jeg tro at holdningen hans til subsidier i landbruksnæringen er den samme uavhengig av om han uttaler det offentlig eller ei. Fordelen med at han faktisk har uttalt det, er han vet at han har gjort en tabbe og kanskje vil vokte seg vel for hva han ytrer vedrørende dette senere.

Men jeg mener jo at en i hans posisjon ikke kan legge fra seg lederhatten på kjøkkenbordet og servere usakeligheter som dette. Om dette i neste omgang gjør at flere tar bladet fra munnen og ytrer skepsis til jordbruksoppgjøret blir spennende å se. I så fall blir det en litt mer konstruktiv debatt enn "jævla bønder".

Jeg trodde man var forbi tiden da bønders inntekt ble uglesett, men jeg har sikkert tatt feil. Etter å kjenne litt til bønder, alt det arbeidet de legger ned og den lave inntekten de har, så kan jeg ikke helt forstå hvordan det er mulig å stille spørsmål ved inntektene deres.
:heier på bøndene:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 15:21   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Jeg er veldig enig med deg. Tenker at man kan godt mene noe, men man trenger ikke blogge det, eller twittre det.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 15:53   #4
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Synes det er en interessant problemstilling. Jeg synes at han utviste skikkelig tufsete skjønn.

Vi har hatt noen runder på jobb der folk har skrevet kronikker og avisinnlegg undertegnet med ansattforhold, med meninger som til dels er ganske langt unna det offisielle synet arbeidsplassen har.

Jeg twitrer og blogger, og der ligger jeg unna en del temaer som ligger nær opptil det jeg gjør på jobb, siden jeg ikke nødvendigvis vil at meningene mine skal assosieres med jobben min. (Det vil ikke sjefen min heller! ) Noen vil sikkert si at det er litt pinglete, men jeg synes blant annet det er en ok måte og skille privat-myrull fra yrkes-myrull.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 18:56   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Myrulls siste avsnitt oppsummerer veldig min mening også.

Og Fadese, du blander fakta med overtro her. At du har rett (mye arbeid, liten inntekt) betyr ikke at noen kommer til å tro på deg

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 19:34   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Fine tråden
Skal ikke ødelegge den gode følelsen med å lese bloggen.
Jeg får høyt blodtrykk og åndenød av Hegnar og regner med at denne ikke er noe bedre

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 20:29   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Ved å ha en slik stilling som han har, synes jeg ikke at han kan blogge noe slikt.
Mene det er en annen ting.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 21:50   #8
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Jeg synes at det kommer veldig an på hva slags stilling eller yrke du har. I en såpass "offentlig" stilling som denne personen har, burde man vokte seg vel for å kalle noen av kundene sine "jævla", som han faktisk har gjort her. Enkelte tanker er ikke ment for en blogg, eller annen offentlighet, det gjør seg best i eget hode.

Hilsen sur og gretten kunde i DnB Nor, og medlem i Bondelaget.

(det med kunde i DnB Nor håper vi er historie ganske snart!)

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 11:29   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kan man uttale seg så sterkt privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Har man en ledende stilling, kan man ikke uttale seg i det offenlige rom uten at det samtidig involverer arbeidsgiveren.

Nå kunne vel jeg skrevet en teit blogg om ett eller annet tema, uten at det hadde gått til inntekt for firmaet jeg jobber i. Men nå er ikke jeg akkurat informasjonssjef.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 11:49   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ved å ha en slik stilling som han har, synes jeg ikke at han kan blogge noe slikt.
Mene det er en annen ting.

Er det egentlig greit at folk som mener slike ting har jobber med "tyngde"?
Jeg oppfatter "jævla bønder" om trent like inkulderende og varmt som "jævla utlendinger" og jeg synes ikke det er noe særlig greit at "noen" mener sånt. Om det er en banksjef eller læreren til ungene spiller ingen rolle.
Men om det er Mekkemikkel, trygded, sofasitter så rammer det i allefall ingen....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 11:54   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Om man har en jobb hvor man forholder seg til en gruppe så kan man ikke privat hetse den samme gruppen nei. Det syns jeg virkelig ikke. Man kan aldri vite hva folk har av meninger som ikke er publisert. Men en som sågar publiserer en negativ holdning til noe jobben hans fordrer at han er nøytral til er ikke egnet til jobben sin sånn helt uten videre.

  Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 12:17   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Det er mange ting man ikke kan legge ut på nettet når man jobber. Jeg kan for tiden ikke skrive på FB at jeg hater fast food (hvilket jeg heller ikke gjør). Man kan ikke tråkke kunder på tærne, selv som privatperson.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:47   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Synes det kommer frem mange gode tanker om dette her. Er en av grunnene til at jeg liker foreldreportalen så godt.

Var mye diskusjon om akkurat denne saken på facebook i går, hvor mannen fikk masse støtte fra venner og bekjente. Jeg synes ikke speielt synd på han. Synes han bør tenke seg veldig godt om før han uttaler seg om noe så sterkt med så sterke ord. Selv om det er en privat sammenheng.

Finnes jo mange måter å si at man ikke var helt enig uten å bruke utrykket "jævla bønder".

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:11   #14
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Man kan mene ting inni seg, men ikke lufte alt for offentligheten. Tror mange ville blitt arbeidsløse da. Etter jeg begynte å jobbe i barnehage, så er det mye man skal høre før ørene ramler av.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:21   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hadde en partisekretær i SV meldt seg inn i FB-grupper med klage over høye bensinpriser tror jeg og håper jeg folk hadde reagert.

Hæ? Hæ? Hvem har sladret?



Jeg twitrer kun i jobbsammenheng, og bruker FB såpass mye i jobbsammenheng at jeg er lite privat-privat der. Jeg er så privat at jeg kunne sagt det jeg sier i statusfeltet til hvem som helst av naboer, bekjente, partikolleger eller noen jeg gikk på ungdomsskolen. :kjeeedelig:

Hvis jeg er uenig i verdisyn jobbmessig tar jeg det internt og bryter aldri med programmet i ting jeg ytrer offentlig. Samtidig bruker jeg mye tid på jobben på å forsøke å holde folk i ørene og oppfordre til å komme med politiske forslag, ytringer og budsjettforslag som er i tråd med programmet og ikke noe annet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:28   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Nei, man kan selvfølgelig ikke uttale seg på den måten når man er informasjonssjef i en stor bedrift. Usedvanlig klønete.

Vi har klare retningslinjer om at ingen utenom 2 navngitte personer noensinne kan uttale seg til media, og det inbefatter leserinnlegg og lignende på tema som er i berøring med jobben. Vi driver akkurat nå å oppdatere reglene til å gjelde sosiale medier og generelt nettvett.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:34   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

I dag oppdaget jeg denne gruppen: http://www.facebook.com/group.php?gi...3535503&v=info

Har 7 venner som er medlem.

Tydlig vis en del som er uenig med oss

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 11:51   #18
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi mene noe privat uten at det påvirker oss i arbeidslivet?

Jeg synes absolutt man skal tenke over hva man sier privat, om man samtidig har en offentlig posisjon.
For å ta meg som et eksempel:

Jeg er selv ikke noen offentlig prson, men mannen er bookingansvarlig i en festival, og det står på FB-profilen hans at han er forlovet med meg.
Det betyr at jeg må sitte på hendene mine iblant og styre meg for å svare på mer eller mindre glupe kommentarer som kommer på nettet ifb med arrangementet, jeg kan faktisk ikke uttale meg like krasst som jeg ville gjort ellers.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no