Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kasta ut av Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-10, 09:33   #1
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kasta ut av Norge

Fekk heilt vondt i magen då eg las denne historia på aftenposten.no i dag:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3571183.ece

Ho har blitt utsatt for gruppevoldtekt i 20 dagar i strekk og er øydelagt både fysisk og psykisk. Så blir ho kasta på hue og ræva ut midt i behandlinga og er no heimlaus i Italia.
Ho oppfyller nok ikkje kriterier for å få asyl sidan ho ikkje er forfulgt i heimlandet, men finns det ikkje noko som heiter opphold på humanitært grunnlag? Ekteskapet med somalieren i Norge blei muligens inngått for å få komme til Norge, men so what? Eg syns det er heilt umenneskelig av Norge å ikkje hjelpe denne kvinna og barnet hennas. Advokaten har også tydeligvis gjort ein skikkelig dårlig jobb. For han er vel denne saka berre ei mappe i bunken på pulten

Denne saka er nok heller ikkje spesielt unik. Høyrte om ei nesten tilsvarande sak om ei kvinne frå Serbia med ein sønn i forrige veke. Den saka har ikkje vore i media.

Vi kan selvfølgelig ikkje ta i mot alle i Norge, men det må vel vere mulig å bruke litt skjønn? Av og til lurer eg veldig på kva slags kriterer som blir brukt når ein skal vurdere kven som skal få bli og kven som må reise.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:43   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Fy fader, jeg har sittet her og hulket til denne historien nå, noe så forferdelig.
Håper de får hjelp etter denne saken nå, det går ikke an! Det er grusomt nok i seg selv det hun har vært gjennom (jeg har ikke ord ...) men en gutt på 6 år som hele livet har sett moren blitt voldtatt og mishandlet og er traumatisert som pokker, burde ikke leve det livet han lever nå. Jeg er stum.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:51   #3
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Nokon burde gå i seg sjølv og innrømme at dei her har begått alvorlege sakshandsamingsfeil, og få henta heim kvinna og guten ASAP! :furie: Det her er berre sååå typisk udi.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 09:56   #4
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Kasta ut av Norge



Håper de får hjelp.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:20   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

For en skrekkelig historie. UDI har ikke gjort noe galt her. Advokaten derimot! Han har ikke giddet å innhente kvinnens historie og brukt den i argumentasjonen for at hun skal få bli. Han har vel bare innkassert standardhonoraret for å representere en flyktning, og gir bæng i om hun fikk bli eller ikke. Sikkert like mye penger og mindre arbeid for ham med de som kastes ut.


Sist redigert av daffy : 19-03-10 kl 10:34.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:31   #6
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Gud bedre meg! Jeg er helt kvalm!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:37   #7
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Forferdelig!

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:39   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

For en skrekkelig historie. UDI har ikke gjort noe galt her. Advokaten derimot! Han har ikke giddet å innhente kvinnens historie og brukt den i argumentasjonen for at hun skal få bli. Han har vel bare innkassert standardhonoraret for å representere en flyktning, og gir bæng i om hun fikk bli eller ikke. Sikkert like mye penger og mindre arbeid for ham med de som kastes ut.

Er det ikke et generelt problem dette at det finnes advokater som innkasserer honorar for å være advokat for asylsøkere og som gjør skikkelig slett jobb? Det virker som at advokaten hennes har gjort en forferdelig dårlig jobb her, det er jo nettopp for å unngå slike ting at det blir oppnevnt advokat i utgangspunktet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:02   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fy fader, jeg har sittet her og hulket til denne historien nå, noe så forferdelig.
Håper de får hjelp etter denne saken nå, det går ikke an! Det er grusomt nok i seg selv det hun har vært gjennom (jeg har ikke ord ...) men en gutt på 6 år som hele livet har sett moren blitt voldtatt og mishandlet og er traumatisert som pokker, burde ikke leve det livet han lever nå. Jeg er stum.

Jeg tror ikke gutten har sett moren bli voldtatt og mishandlet. Men en person som er så traumatisert, slik lege og psykolog gir uttrykk for, burde selvfølgelig vært under god behandling og ikke hatt omrsorgen for et lite barn på gata.
Advokatens arbeid høres høyst kritikkverdig ut, og desverre er det ikke enestående.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 11:41   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

For en grusom histiorie.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 12:05   #11
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Advokaten til denne kvinnen bør jo ettersendes til Italia. Han kan jo leve livet hennes en stund, kanskje han da begynner å interessere seg for noe annet enn balansen på kontoen sin?

Disse to må hentes hjem igjen, så raskt som det kan gjøres. At det går an. Det er trist hinsides ord.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 12:19   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Herlighet, dette var jo helt forferdelig grusomt. Er det noe som kan gjøres her? Underskriftskampanje? Funker det på noe vis? Noe annet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:09   #13
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Ei eller anna kampanje der ein "bombar" UDI (ots@udi.no) og ansvarleg statsråd med protestmail, og samstundes sørger for å underrette tv2 og nrk om aksjonen? Ser liksom ikkje føre meg at denne advokaten kjem til å kome på bana, så då er jo statsråd/udi vegen å gå!

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:09   #14
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Det er visst allrede oppretta eit par facebook-grupper, men eg veit ikkje heilt kor effektivt det er som virkemiddel.

Eigentlig burde underskriftskampanje vere unødvendig i dette tilfellet. Det er eit klart tilfelle av feil i saksbehandlinga pga inkompetent advokat.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:55   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Jeg har virkelig lurt på hva de driver med i UDI av og til.
Det har jo vært mange saker i media om asylsøkere som har blitt godt integrert, fått seg jobb, og er virkelig ønsket av lokalbefolkningen på stedet de bor - men som allikevel sendes ut. What?

Denne saken er jo helt hjerterå. Det går ikke an å behandle mennesker som dette. Hun var jo ikke en gang ferdigbehandlet, men går med sting etter en operasjon enda. Hvem skal se på de der hun er nå?!
Og hva slags liv er det å leve på gata? Så dårlig stelt er det ikke med oss, at vi må behandle mennesker slik.
Jeg fikk gåsehud over hele kroppen, og kjente kvalmen bre seg.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:34   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg har virkelig lurt på hva de driver med i UDI av og til.
Det har jo vært mange saker i media om asylsøkere som har blitt godt integrert, fått seg jobb, og er virkelig ønsket av lokalbefolkningen på stedet de bor - men som allikevel sendes ut. What?

Jeg synes denne saken er ille, men hvis advokaten ikke har gjort jobben og ikke gitt opplysninger til UDI som kunne gjort at hun fikk forlenget oppholdet eller fått opphold, så bør kritikken rettes dit den bør.
Så kan det jo virke urettferdig at asylsøkere som tilpasser seg godt og er ønsket i lokalsamfunnet blir sendt hjem, men det har jo egentlig ingenting med kriteriene for opphold som UDI jobber etter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:37   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Da er det vel kriteriene som bør endres da kanskje.

Advokaten har gjort slett arbeid, det er sikkert.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:44   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Da er det vel kriteriene som bør endres da kanskje.

Advokaten har gjort slett arbeid, det er sikkert.

Tja, jeg vet ikke, hvis advokaten hadde gjort en strålende jobb og gitt fra seg alle opplysninger og hadde uttalelser fra hennes lege og psykolog under behandling, og virkelig jobbet for hennes sak, så kan det jo hende det hadde vært nok, jeg er ikke så inne i regelverket.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 15:06   #19
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Jeg undres over at lege og psykolog tillater seg å bryte taushetsplikten og gå til media og fortelle om to mennesker (både mor og sønn) fysiske og psykiske helsetilstand.

Ellers kan det (hvis det som fremkommer i artikkelen er korrekt) være lett å være enig i at advokaten antagelig ikke har gjort jobben sin.

Likevel mener jeg at når man har en regel på at folk skal sendes til det landet de kom til først, så skal regelen gjelde. Italia er jo ikke akkurat noe u-land, og de burde kunne ta vare på mor og sønn. Jeg undres litt over akkurat det også, at asylsøkere settes på gata, og ikke tas vare på av "systemet". Italia ønsker vel sikkert også kontroll med asylsøkere og innvandrere.

Norge kan jo ikke være mottaksland for alle som har traumatiske opplevelser. Hun har søkt politisk asyl, og skal behandles som asylsøker. Dvs sendes tilbake til Italia og få søknaden behandlet der. Men at man kunne ha ventet til operasjonssårene (?) hadde grodd... ja det burde være en selvfølge.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 15:17   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kasta ut av Norge

Det kommer så enormt mange til Hellas, Italia og Spania at de ikke har sjanse til å ta seg av dem. Derfor har Norge lenge hatt en policy på at de ikke sender småbarn tilbake til disse landene. Men da det kom så "mange" asylsøkere i fjor, så strammet de inn reglene, og sendte også småbarna tilbake til gata i sør-Europa.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no