Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-13, 17:51   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.UYUqvWQayc0

Høyre har vedtatt på landsmøte at de ønsker karakterer på barneskolen (5. klasse).

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk på FP tenker rundt dette? Jeg kjenner en god del foreldre med eldre barn som sier de gjerne skulle ha ønsket barna sine hadde fått karakterer på barneskolen. Begrunnelsen er som regel at de synes det er sent å få konkret tilbakemelding på faglig nivå først på ungdomsskolen. Jeg kjenner også et par lærere som mener karakterer vil kunne være med på å hjelpe spesielt de mindre faglige sterke elevene da "alvoret" kan bli belyst på en annen måte som vil kreve flere tiltak.

Jeg stemmer ikke Høyre men jeg har stor sans for deres skolepolitikk. Jeg tror også jeg er for karakterer fra 5. klasse men ikke helt sikker. Derfor skulle jeg veldig gjerne hørt litt synspunkter fra folk her inne.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 17:54   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Jeg er ikke for karakterer på barneskolen - jeg syns karakterfokuset er alt for stort i skolen som det er. Jeg ønsker mer fokus på læring, og mindre fokus på vurdering.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 17:59   #3
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Hvis man ikke får god tilbakemelding på faglig nivå før ungdomsskolen har skolen større utfordringer enn de kan løse med tallkarakterer. Jeg er ikke for karakterer på barneskolen.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:01   #4
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Har ikke reflektert så altfor mye over det, men sånn umiddelbart er jeg i mot. Blant annet fordi jeg har barn hvor innsatsen og motivasjonen er høyere enn de faglige prestasjonene. Det trenger han ikke få svart på hvitt allerede i femte klasse.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:02   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Jeg tror det hadde vært flott for mine barn, men er usikker på hvordan det hadde slått ut generelt i barneskolen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:02   #6
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Det Pippo sa. Mine unger har fått gode tilbakemeldinger på barneskolen, og karakterene til eldste da han begynte på ungdomsskole var som ventet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:03   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Hm... Jeg er medlem av et konkurrerende politisk parti, som er sterkt i mot karakterer i barneskolen. Jeg tenkte likevel at jeg ville prøve å svare litt på grunnlag av personlige erfaringer heller enn som partipolitiker. Jeg tenker at det er en del praktiske problemstillinger knyttet til karakterer som bør diskuteres, bl.a. hvor stor nytteverdi det har opp i mot hvor mye arbeid det er for lærerne, inkludert muligheter for klaging, ekstern sensor osv som man vel må ha for å kvalitetssikre et karaktersystem. Sånn som jeg husker barneskolen så var vi ganske klar over hvilket faglig nivå vi selv og medelevene lå på, selv om vi ikke fikk karakterer. På de fleste prøver var det jo f.eks. mulig å telle antall riktige svar, og vi fikk også detaljerte skriftlige tilbakemeldinger på stiler og i vurderingsboka. Jeg syntes derfor ikke overgangen til å få karakterer var særlig stor da jeg begynte på ungdomsskolen. Som lærer på universitetsnivå med mye sensorvirksomhet det siste året er jeg også litt skeptisk, både til presisjonsnivået i karakterer versus skriftlig tilbakemelding (det er veldig stor forskjell på en svak C og en sterk C, men begge får samme karakter), og til arbeidsmengden. Jeg tror at jeg synes lærerne heller bør bruke tida på å gi gode og detaljerte verbale tilbakemeldinger fremfor karakterer. Det handler også om at målet med tilbakemeldingen bør være læring fremfor "belønning"/"straff", som karakterer vel tross alt gjerne oppfattes som av de fleste både barneskole-elever og studenter.


Sist redigert av Heilo : 04-05-13 kl 18:16.
Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:14   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Her får femteklassingene faglige vurderinger etter et slags karaktersystem. I matte, norsk og engelsk blir det satt en vurdering om de er på nivå 1,2 eller 3 hvor 1 står for faglig svak. Tror dette er den eneste kommunen som praktiserer akkurat denne modellen. Etter å ha lest meg opp på karakterers betydning for læringsutbyttet og funnet ut at det det er svært omstridt hvorvidt karakterer har noen positiv betydning i det hele tatt, lest om hvordan det påvirker såpass små barn å få en så konkret tilbakemelding hvis den er dårlig og også hørt hvor mye ekstra arbeid det generer for lærerne så er jeg negativ til ordningen. Vi får likevel svært gode faglige tilbakemeldinger med helt konkrete mål for videre læring. Det er mer enn godt nok etter mitt syn.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 04-05-13 kl 18:37.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:17   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det Pippo sa. Mine unger har fått gode tilbakemeldinger på barneskolen, og karakterene til eldste da han begynte på ungdomsskole var som ventet.

Ja det er også vår erfaring. Vi hadde gode samtaler/tilbakemeldinger med lærer gjennom hele barneskolen, og vi fulgte også godt med på hva som ble gjort av lekser, og fikk derfor ingen overraskelser på ungdomsskolen.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 18:25   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Hva skal de med det? Karakterer er ikke i seg selv gode tilbakemeldinger på faglig nivå, så det blir i såfall mer eibsovepute enn noe annet. Men jeg er for at de vektlegger vurdering og trener på egenvurdering, gjerne mer enn idag. Og at de heller fokuserer på å pushe elevene litt ekstra faglig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 19:21   #11
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Jeg er litt delt, jeg er vokst opp med det og syntes selv det var motiverende for det meste*, men jeg tror de skriftlige tilbakemeldingene kan være vel så gode ifht å vite hvordan barnet ligger ann og hva som er områder som trenger mer trening.

*Jeg hadde ikke helt dreisen på penskrift og fikk i 1. Klasse karakteren 3 av 10 mulige for skriften min.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 19:28   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Her får femteklassingene faglige vurderinger etter et slags karaktersystem. I matte, norsk og engelsk blir det satt en vurdering om de er på nivå 1,2 eller 3 hvor 1 står for faglig svak. Tror dette er den eneste kommunen som praktiserer akkurat denne modellen. Etter å ha lest meg opp på karakterers betydning for læringsutbyttet og funnet ut at det det er svært omstridt hvorvidt karakterer har noen positiv betydning i det hele tatt, lest om hvordan det påvirker såpass små barn å få en så konkret tilbakemelding hvis den er dårlig og også hørt hvor mye ekstra arbeid det generer for lærerne så er jeg negativ til ordningen. Vi får likevel svært gode faglige tilbakemeldinger med helt konkrete mål for videre læring. Det er mer enn godt nok etter mitt syn.

Her også har vi fått den nivåinndelingen for vår 5-klassing i fagene norsk, matte og engelsk. Det var nyttig og det sto også hva han evnt bør jobbe mer med.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 19:29   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Etter å ha lest meg opp på karakterers betydning for læringsutbyttet og funnet ut at det det er svært omstridt hvorvidt karakterer har noen positiv betydning i det hele tatt, lest om hvordan det påvirker såpass små barn å få en så konkret tilbakemelding hvis den er dårlig og også hørt hvor mye ekstra arbeid det generer for lærerne så er jeg negativ til ordningen. Vi får likevel svært gode faglige tilbakemeldinger med helt konkrete mål for videre læring. Det er mer enn godt nok etter mitt syn.

Røverdatter beskriver godt grunnene til at jeg er imot. Her er lærerne veldig gode på vurdering for læring, og barna har hatt egenvurdering hver eneste uke siden starten av førsteklasse (går nå i andreklasse).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 19:30   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

*****

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 06-05-13 kl 10:17.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 19:34   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Tror ikke vi hadde noe valg. Men det var nyttig. Jeg liker å vite konkret hvordan de ligger an ift forventet nivå, men har ikke behov personlig for å karakter på prøver, oppgaver etc fra så tidlig. Jeg ser også for meg at det krever mer jobb fra lærerne som da får mindre tid til annet og at foreldre vil involvere seg veldig i enkeltkaraktere i kommunikasjon.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 06-05-13 kl 13:26.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:38   #16
FruLarsen
Småbyfrue
 
FruLarsen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
Innlegg: 90
FruLarsen er litt kul
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Som mor til en skoleflink jente i sjette klasse, så hadde det vært flott med "premiering" i form av karakterer allerede fra femte klasse. Men hadde hun slitt med skolearbeidet i forskjellige fag, så hadde jeg nok vært litt mer skeptisk.
Og derfor, basert på at det finnes flere elever enn kun min datter i skoleverket, er jeg, om ikke helt i mot, i alle fall skeptisk og mener kanskje ikke de skal vurderes med karakterer helt som på ungdomsskolenivå, men kanskje litt "for fun"?

__________________
Ja, jeg har bare et barn. Det er ikke bare bare det..
FruLarsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:47   #17
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av FruLarsen, her.

Som mor til en skoleflink jente i sjette klasse, så hadde det vært flott med "premiering" i form av karakterer allerede fra femte klasse. Men hadde hun slitt med skolearbeidet i forskjellige fag, så hadde jeg nok vært litt mer skeptisk.
Og derfor, basert på at det finnes flere elever enn kun min datter i skoleverket, er jeg, om ikke helt i mot, i alle fall skeptisk og mener kanskje ikke de skal vurderes med karakterer helt som på ungdomsskolenivå, men kanskje litt "for fun"?

Min venn mener de som ikke er så skoleflinke vil tjene mest på karakterer. Det fordi noen elever ligger så langt etter allerede i femteklasse at en karakter vil hjelpe bidra til at det blir satt igang bedre tiltak til å hjelpe disse elevene. Hun mener det er et håpesløst utgangspunkt å starte ungdomsskolen uten at hverken disse elevene eller foreldre forstår "alvoret".

Jeg er enig i at kommentarer som fint, flott, "her kunne du nok ha kommet med flere eksempler" osv ikke sier så mye. Kanskje karakterer tidligere også bidrar til å "ufarliggjøre" de til en viss grad?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:52   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

[quote=Lykken;3689662]Tror ikke vi hadde noe valg. Men det var nyttig. Jeg liker å vite konkret hvordan de ligger an ift forventet nivå, men har ikke behov personlig for å karakter på prøver, oppgaver etc fra så tidlig. Jeg ser også for meg at det krever mer jobb fra lærerne som da får mindre tid til annet og at foreldre vil involvere seg veldig i enkeltkaraktere i kommunikasjon.[/QUOTE

Men blir det ikke lettere for lærere å sette en karakter en å skrive tilbakemeldinger og vurderinger slik de gjør nå? Helt ærlig ville en karakter vært mye mer nyttig synes jeg en de tilbakemeldingene vi får gjennom denne vurderingen vi får i Osloskolen. Hvis barnet ligger innenfor snittet om har nådd et kompetansemål sier jo ikke dette oss noe som helst.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:56   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Jeg er såpass imot at jeg kommer til å bytte skoleslag dersom dette blir realitet. Da må jeg over i ungdomsskolen, for å sette karakterer på tiåringer gjør jeg rett og slett ikke.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:58   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Det er farlig at tallkarakterer gjør at elevene ikke får gode vurderinger. Det viktigste er tekst/muntlig tilbakemelding som sier noe om hva eleven kan, og hva hun skal jobbe videre med. Å si noe om lav-middel-høy grad av måloppnåelse samtidig er greit syns jeg, så lenge målene er kommunisert godt i forkant av vurderingen. Det gjøres allerede på vår barneskole, så det er vel en slags snik-innføring av karakterer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no