Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Cubus-barn"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 19:51   #241
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.

Nå var det ikke Hattifnatten som dro inn den sammenligningen, det var enkelte andre (Sonja S/Niobe/Minni?) som mente det var veldig relevant i begynnelsen av diskusjonen, og det var tydeligvis ikke mulig å hekte av videre diskusjon rundt det. Jeg synes heller ikke det er særlig relevant for den opprinnelige problemstillingen. : peker på overskriften :
Og vi er vel alle rungende enig i at mobbing uansett form, oppover eller nedover, er uakseptabelt.
Det ville vært mer spennende om diskusjon rundt hva/hvordan det er fornuftig å flest mulig med på visse retningslinjer, om man kan bevisstgjøre dette via foreldremøter etc og hvordan demme opp for dette kule/ukule opplegget som eksisterer og som vel alltid har eksistert.
Jeg leste et innlegg her for ikke lenge siden, ei som trengte ballkjoleråd for sin datter i 10 klasse. Hun kunne visst ikke gå med kort kjole, for det var det kun de kule jentene som gikk med og hun var ikke en av dem. Når jeg leste det tenkte jeg herlighet, tenk at en gruppe skal bestemme lengden på kjolen til andre. Trist.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:58   #242
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Som Ramses ganske riktig påpekte her oppe, så har i alle fall ikke jeg skrevet at "folk som kjøper dyre klær er dumme". (I tilfelle har det skjedd ved en glipp. Jeg har prøvd å være konsekvent med å si at det å kjøpe dyre klær kun pga merket er idiotisk.) Når det er sagt, så er jeg selvsagt med på alle argumenter om å for eksempel kjøpe én god men dyr ytterjakke man har i ti år, framfor å kjøpe ti masseproduserte jakker man har i ett.

Men har du to identiske jakker, og du velger å betale mye mer for den ene av jakkene fordi den har "det riktige" merket (ikke fordi den er produsert på en mer økologisk eller etisk riktig måte, eller av mer "riktige" materialer, etc etc etc), ja da syns jeg det er ganske idiotisk.

Og selvsagt syns jeg ikke at barn skal mobbes. Ikke voksne heller. Herregud, selvsagt syns jeg ikke det.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:06   #243
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Når det er sagt, så er jeg selvsagt med på alle argumenter om å for eksempel kjøpe én god men dyr ytterjakke man har i ti år, framfor å kjøpe ti masseproduserte jakker man har i ett..

"Denne jakka er skikkelig god kvalitet gutten min - du kan faktisk ha den helt fra ettårsdagen og til du er ELLEVE!"

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:10   #244
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:11   #245
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:12   #246
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: "Cubus-barn"

I barnehagen til 4åringen min ble det på siste foreldremøte tatt opp motepress eller kall det hva du vil. Det var en av fedrene som stakk hull på byllen. Det var en gjeng med 5årige jenter som hadde "definisjonsmakt" om hva som var akseptabelt å ha på seg og ikke. Skulle være rosa kjoler m.m. De som ikke hadde dette ble frosset ut og stengt ute av leken. Mange av foreldrene var happy for at dette ble tatt opp, og det var en gjengs oppfatning at det var foreldrenes ansvar å ikke forgude hva barna har på seg.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:17   #247
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.854
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

"Denne jakka er skikkelig god kvalitet gutten min - du kan faktisk ha den helt fra ettårsdagen og til du er ELLEVE!"


Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:20   #248
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Som Ramses ganske riktig påpekte her oppe, så har i alle fall ikke jeg skrevet at "folk som kjøper dyre klær er dumme". (I tilfelle har det skjedd ved en glipp. Jeg har prøvd å være konsekvent med å si at det å kjøpe dyre klær kun pga merket er idiotisk.) Når det er sagt, så er jeg selvsagt med på alle argumenter om å for eksempel kjøpe én god men dyr ytterjakke man har i ti år, framfor å kjøpe ti masseproduserte jakker man har i ett.

Men har du to identiske jakker, og du velger å betale mye mer for den ene av jakkene fordi den har "det riktige" merket (ikke fordi den er produsert på en mer økologisk eller etisk riktig måte, eller av mer "riktige" materialer, etc etc etc), ja da syns jeg det er ganske idiotisk.

Og selvsagt syns jeg ikke at barn skal mobbes. Ikke voksne heller. Herregud, selvsagt syns jeg ikke det.

Som oftest så er jo dyre merkeklær god kvalitet og man finner vel neppe identiske klær som er mye billigere (hvis man ikke snakker om piratkopier). Det er også noen som er opptatt av klær og design og betaler gledelig noen ekstra kroner for noe de liker ekstra godt. Hvorfor er det noe galt i det? Det er også ofte sånn at dyre klær produseres på en annen måte enn billigere klær og at samfunnsbevisste mennesker kan være opptatt av dette. Eller i det minste bruke det som et argument for å bruke noen ekstra kroner på et produkt.

Skal ikke folk få lov til å ta slike valg? Skal alle være helt like i tilfelle noen opplever å være utenfor. Jeg mener at det er andre mekanismer enn økonomi som skaper mobbing. Mennesker er også ulikt interessert i mote og klær.

Det finnes feks hestejenter som bruker tusenvis av kroner på ridetimer og utstyr, eller unger som danser ballet som nevnt over. Jeg har ei venninne som fikk klarinett til mangfoldige tusen som tolvåring. Er ikke dette heller greit?

Hvor skal vi sette disse grensene? Jeg forstår selvsagt at det er trist for barn i ressursvake familier, jeg var et slikt barn selv, men er løsningen virkelig å få alle rundt til å endre seg? Skal jeg kjøpe vinterdress på cubus neste gang framfor reima fordi nabogutten ikke får reima. Hva med alle de som har store hus, hytter, playstation eller egen tv som ikke dattra mi har? Min datter kan jo like gjerne bli mobbet som noen andre. Det er alltid noe ungdommen ikke har eller ikke får så hvis dette er årsak til utfrysning og mobbing så ser det mørkt for de aller fleste.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:35   #249
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Årsaken til at jeg kastet meg på sparkediskusjonen var en rekke påstander om at det er allmennt akseptert å sparke oppover og utsagn om at en løsning på mobbing kan være å bare drite i hva andre mener.

Man skal ha ganske solid selvtillit og ryggrad til å bare drite i hva andre mener og da særlig om det man ønsker for seg selv ligger der hvor meningene dannes.

Tenkte du på deg jeg skrev om å blåse av kommentarer? Man kan jo jobbe med de som står en nærmest, men samtidig er det jo en virkelig verden der ute. Den forsøker jeg faktisk å stålsette barna for å takle. Man ønsker en annen virkelighet, men den finnes ikke 100 % der ute enda.

Det betyr ikke at jeg sier de skal akseptere alt, eller ikke forsøke å endre holdninger eller være gode mennesker. Men det er engang slik at mobbere gjerne plukker ut et offer, og da er det gjerne et som ser ut til å respondere på det som blir sagt, opp eller ned i systemet. Med egne erfaringer i bakhodet så forsøker jeg å snakke litt åpent om slike ting her hjemme, og ha åpen dør på at vi heller kan snakke om det hjemme og ikke ta alt der og da når det skjer.

Noe som faktisk gjorde at andreklassingen min svarte en femteklassing som sa hun så rar ut med: "Whatever". Som igjen førte til at venninnene til femteklassingen knakk sammen og lo av sin egen venninne. Og så var det over. Men vi hadde en fin samtale om det hjemme etterpå, at hun ikke ser rar ut, og hvordan noen forsøker å såre andre for å se sterke ut selv. "Whatever" i denne sammenheng er vel det eneste positive vi har fått ut av Disneychannel så langt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:42   #250
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Mens jeg leste hele denne tråden, spurte jeg faktisk Storesøster hvilke klær som var de hotteste nå, hun går i 5.klasse. Ikke noe spesielt fikk jeg til svar. Jeg spurte etter spesielle jakker, sko, merker, farger? Neisj, ikke noe hun kom på hvertfall. Storesøster er riktignok en selverklært olabuksejente, som bor i basisgensere fra WOW og helst vil bruke alt hun har i stallen.

Jeg håper rett og slett at hun er så trygg i sin egen person at hva hun eller andre har på seg ikke er noe hun selv fokuserer på. Yndlingsstøvlettene er (stygge slitte med Hesterester etter ulovlig stallbruk) fra Din Sko, og jakka fra WOW. Det dyreste plagget hun bruket om dagen er faktisk en lue fra et relativt dyrt ridetøymerke. Lua var fin og i ull.

Holdninger skapes hjemme. Og unger som snakker nedlatende om andre, kommer til å gjøre det uavhengig om klassenkameratene er kledd i klær fra Cubus eller Urban. De har sannsynligvis gode forbilder på sneversyn til bords hver dag...

Her i huset blir klær stygge og flekkete før jeg får sukk for mer, så dyrt tøy bare fordi det er fint er utelukket. Hvis yttertøy har bedre funksjon eller passform blir det noe ganske annet.

Lillebror har lappet tøy i barnehagen, og buksa med tøffe lommer fra morfars gamle jeans på knærne, er ekstra populær. INGEN har maken

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:43   #251
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Som oftest så er jo dyre merkeklær god kvalitet og man finner vel neppe identiske klær som er mye billigere (hvis man ikke snakker om piratkopier).

Beklager, men dette her tror jeg rett og slett ikke på. Dessuten føler jeg at du snakker mot deg selv. På den ene siden sier du at dyre merkeklær har god kvalitet, og man finner ikke identiske klær billigere. I neste setning sier du "bortsett fra piratkopier". Altså er det helt tydelig fullt mulig å produsere det samme mye billigere. Og følgelig at man betaler ekstra fordi det er et bestemt merke.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Skal ikke folk få lov til å ta slike valg?

Folk får ta de valgene de ønsker å ta. Så får vi andre menneskene rundt (meg inkludert) gjøre meg opp mine meninger om disse valgene. For det gjør jeg faktisk. På samme måte som svært mange gjør seg opp en mening om mennesker som bruker pels, for å ta et eksempel.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg forstår selvsagt at det er trist for barn i ressursvake familier, jeg var et slikt barn selv, men er løsningen virkelig å få alle rundt til å endre seg?

Jeg er meg i alle fall bevisst den heldige situasjonen jeg er i, hvor jeg uten økonomisk bekymring kan kjøpe omtrent alt hva ungene måtte peke på av utstyr og klær. Vi lever i et samfunn hvor kjøpepresset er ganske stort, selv uten dyre moteklær. Jeg ønsker ikke å bidra til det presset, heller tvert om. Og jeg syns at andre "bemidlede" mennesker (om det er økonomisk eller på andre måter) også burde tenke på hvilke ringvirkninger deres handlinger kan ha.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Skal jeg kjøpe vinterdress på cubus neste gang framfor reima fordi nabogutten ikke får reima.

Hvis Cubus har den beste vinterdressen, så syns jeg i alle fall at du burde vurdere å kjøpe den. Det høres lurt ut. Selv er jeg typen til å rådføre meg med tester før jeg foretar kjøp.

http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2...vinterdressen/

Men å kjøpe en Ticket to heaven-dress etter å ha sett testen, framstår som lite smart. Er du ikke enig?

Eller prøvde du egentlig å nøre opp under en forestilling om at noen i denne tråden mener at alle må kjøpe billigste sort klær, for ellers blir det baluba? Det er ingen som mener det. Og jeg mener definitivt ikke det.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:06   #252
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Det er betenkelig at så små unger mobber hverandre på grunn av klær. Jeg synes det er nitrist å tenke på at unger på Lilles alder faktisk skal bli mobbet fordi de ikke har riktige klær.
Lille min er heldigvis såpass lite fokusert på klær annet enn at hun selv må synes det er kule, at hun like gjerne går i slitne joggiser fra lindex som i dolce gabbana jeans uten å tenke over det. Det ser heldigvis ut som om hun har arvet min sans for komfortable klær og sko, jeg sier heldigvis for det ser ikke noe gøy ut med de snuppene som insisterer på stivpyntet kjole og pensko i barnehagen som ikke kan skitne seg ut.
Jeg håper jeg klarer å formidle gode verdier til Lille, vi handler som regel brukt tøy. Handler vi nytt så er det gjerne litt dyrere tøy som er økologisk, uten giftstoffer og helst i naturstoffer.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:34   #253
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Lille Meg: Du er på bærtur om du virkelig tror at du finner eksakt samme kvalitet hos billigklærkjedene som du gjør blandt dyrere merkeklær. Det er da ikke slik at ett merke blir populært uten å stille med noe annet innenfor design,snitt, materialbruk og kvalitet enn det du får på Vero Moda. Virkelig ikke.
Så kan man diskutere om en jakke til 6000 er så mye mer verd enn en jakke til 3000. Det som iallefall er helt sikkert er at begge slår jakka, som har mistenkelig likt utseende som de dyre jakkene (fordi billigkjedene driver med utstrakt kopiering) som koster 399,- eller 899,- hos HM.

Avsporing: Jeg har jobbet i klesbutikk i mange år, både hos billgkjede og litt dyrere (på ingen måte eksklusivt). Jeg husker veldig godt en kunde som kom inn og var rasende på meg fordi vi solge penskjorter i bomull til herre for 1000,- kr stykke. Hun mente vi hadde frekkehetens nådegave da de kostet 199,- på Dressmann og da fikk man i tillegg med ett slips (!). For som hun sa "bomull er bomull".
Vel, om man virkelig tror at bomull er bomull og at tykkelsen, slitestyrken, hvor mange grader vask den tåler, hvor lenge skjorten holder seg fin, passform etc.etc. er det samme på en skjorte fra Dressmann og en skjorte til 1000,- kr, ja da har man ikke peiling på produksjon og materialbruk i klesindustrien. Punktum.

Jeg blir litt fnisete når det sitter voksne folk rundt om kring og tror at utgangspunktet for ett populært klesmerke kun er merket på brystet/armen/i nakken etc. og at det nok ikke har noen andre kvaliteter som overgår billigkjedene. Det er jo ikke slik trender oppstår.

Og jeg har kjøpt TTH i år, igjen. Fordi jeg stoler på min egen, og andre godt bekjentes, erfaring (som sier meg at TTH kan vaskes og brukes i flere sesonger uten å se brukt ut og holder barnet mitt tørt og varmt) langt mer enn jeg noen gang har stolt på en test som er trykket i Foreldre og Barn. At folk gulper ned de testene som en guidline til hvor og hva de skal handle kan ikke jeg forstå.

Jeg går forresten rundt i CG jakke. Selve parameteret for hvor lite sosial omtanke man kan ha

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:41   #254
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Lille min er heldigvis såpass lite fokusert på klær annet enn at hun selv må synes det er kule, at hun like gjerne går i slitne joggiser fra lindex som i dolce gabbana jeans uten å tenke over det.

Og min datter på fire elsker den (arvede! ) joggebukseaktige buksen fra Jacadi (dyrt, fransk motemerke for barn), mens jeg syns den ser shabby ut.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:42   #255
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Lille Meg: Du er på bærtur om du virkelig tror at du finner eksakt samme kvalitet hos billigklærkjedene som du gjør blandt dyrere merkeklær.

Da er det virkelig godt at jeg verken tror det, eller skriver at jeg tror det. For jeg er ikke så glad i å være på bærtur for å plukke bær.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:46   #256
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Og jeg har kjøpt TTH i år, igjen. Fordi jeg stoler på min egen, og andre godt bekjentes, erfaring (som sier meg at TTH kan vaskes og brukes i flere sesonger uten å se brukt ut og holder barnet mitt tørt og varmt) langt mer enn jeg noen gang har stolt på en test som er trykket i Foreldre og Barn. At folk gulper ned de testene som en guidline til hvor og hva de skal handle kan ikke jeg forstå.

Samme her. De testene stemmer ofte veldig dårlig overens med erfaringer jeg selv og andre har, jeg har også sett direkte feil eller veldig merkelige kriterier.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:53   #257
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Da er det virkelig godt at jeg verken tror det, eller skriver at jeg tror det. For jeg er ikke så glad i å være på bærtur for å plukke bær.

Men du sier jo at du ikke tror på meg når jeg hevder at det er tvilsomt at man finner billig tøy som er identiske med dyrt merketøy?

Jeg mener bare det, at folk sjelden kjøper merketøy kun pga merket. Alle vil vel hevde en slags suverenitet over det de velger å betale godt for, enten det nå er økologisk, etisk produksjon, god design, godt håndarbeid, funksjonalitet eller whatever. Da er det litt dumt å si at de som kjøper merketøy kun for merket er idioter. Det er jo ikke sånn at folk kjøper vinterjakke fra bergans til 3000,- om de mener de kan få tilsvarende på cubus til 399,-?

Eller er det noe jeg ikke skjønner?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:04   #258
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men har du to identiske jakker, og du velger å betale mye mer for den ene av jakkene fordi den har "det riktige" merket (ikke fordi den er produsert på en mer økologisk eller etisk riktig måte, eller av mer "riktige" materialer, etc etc etc), ja da syns jeg det er ganske idiotisk.

Du er på bærtur om du tror at du får billig jakke til samme kvalitet som en dyrere med "riktig merke". De ser kanskje like ut, men de er ikke det.
Populære, og gjerne dyrere, klesmerker oppstår da ikke ut av det blå fordi noen fant ut at de skulle tilbe merkelappen. Det er gjerne en kombinasjon av materialbruk, kvalitet, god design, produksjon (det er jo som vi alle vet mye dyrere å produsere ett plagg i ett vestlig land v.s. kina, det vil virke inn på prisen) og orginalitet som gjør at ett merke blir en merkevare.

Det er jo ikke slik at om man bare setter opp prisene på sitt nye klesmerke nok vil folk kjøpe det uten noen annen erfaring enn at det er dyrt, da må det være bra.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:09   #259
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Men du sier jo at du ikke tror på meg når jeg hevder at det er tvilsomt at man finner billig tøy som er identiske med dyrt merketøy?

Du sier jo selv at kopier er identiske? Da får man jo faktisk varen mye billigere. (Og, nei, dette er ikke noe forsvar av kopier eller en oppfordring til å kjøpe kopier.)

Dessuten er vel ikke poenget at ting skal være identisk. Men likt nok burde jo være greit? Jeg har problemer med å tro at dongeribukser fra Levi's har mye høyere kvalitet enn mange andre typer dongeribukser som ikke er merke-dongeri. For eksempel.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg mener bare det, at folk sjelden kjøper merketøy kun pga merket. Alle vil vel hevde en slags suverenitet over det de velger å betale godt for, enten det nå er økologisk, etisk produksjon, god design, godt håndarbeid, funksjonalitet eller whatever. Da er det litt dumt å si at de som kjøper merketøy kun for merket er idioter.

Hvis de kjøper merketøyet kun fordi det er merketøy, så syns jeg det er idiotisk. Syns ikke du? Å betale ekstra for økologisk, etisk, etc, det blir litt annerledes, tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er jo ikke sånn at folk kjøper vinterjakke fra bergans til 3000,- om de mener de kan få tilsvarende på cubus til 399,-

Men de kjøper kanskje Kari Traa-undertøy pga merket? Hvorfor koster en Björn Borg-boxershorts flere ganger mer enn en hvilken som helst annen boxershorts? Jeg nekter å tro at kvaliteten er mye bedre.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:14   #260
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.208
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Du er på bærtur om du tror at du får billig jakke til samme kvalitet som en dyrere med "riktig merke". De ser kanskje like ut, men de er ikke det.

Du ser ut til å mene at det er en en-til-en sammenheng mellom hvor mye ting koster, og hvor god kvaliteten er. Jeg er ikke enig, og flere tester ser ut til å ha en tendens til å være enig med meg. Men det hjelper jo ikke med tester når du likevel ikke tror på disse, så da kan jeg jo like godt bare gi meg?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no