Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jamies vågale balsamico-potetform

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-09, 20:01   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamies vågale balsamico-potetform

Jeg sitter og sluker de to sesongene av Jamie at home for tiden, og i går ble jeg veldig fristet av en potetrett han laget. Han sa at dette høres veldig spesielt ut, og at ingen engelskmenn turte å gjøre dette. Han brukte altså en halv flaske balsamico over grønnsakene. Svigerfar steilet da jeg sa det, men jeg skal jammen prøve. Jamie sa at mange reagerte da de hørte om det men ble helt henfalne da de smakte det, og det så VIRKELIG godt ut!

Jeg har skrevet ned oppskriften fra episoden, og skal prøve dette i helgen. Har nettopp vært og kjøpt inn rød balsamico. :sikle:
Jeg skriver ikke mengde, for det avgjør dere jo selv.

JAMIES FAVORITE POTATO DISH

Skjær poteter i skiver og rødløk i båter. Rens noen fedd hvitløk. Finn frem olivenolje, smør, rosmarin, havsalt, pepper og noen laurbærblader.
Sett en ildfast form i ovnen på rundt 225 grader. La den stå til den er glovarm.
Ta den ut og ha oppi tja, 50-100 gram smør. La det smelte litt og ha i litt olivenolje, kanskje 1 dl? Dryss over rosmarin og legg noen laurbærblader (3-4 stk) i formen. Ha så over grønnsakene og rør godt så alle blir blanke av smøret og oljen.
Hell over 1/2 flaske mørk balsamico-eddik. Jamie sier man kan bruke en billig type. Jeg kjøpte Il Torrione til 30,- kroner på Mega, den har jeg brukt før og den er faktisk veldig god. Rør det godt inn i grønnsakene og stek formen til grønnsakene er møre. Ca. 50 minutter, helt øverst i ovnen.

Det ser veldig brent ut på toppen når formen kommer ut, men det er bare balsamico-fargen som gjør det. Rør litt og server.

Jeg aner jo ikke om dette er noe godt, men det så og hørtes fantastisk godt ut, så jeg må hvertfall prøve! Han serverte det til svinestek, forresten.

Ja, og så forkokte han potetene i lettsaltet vann i noen minutter først, men det tror jeg jeg dropper. Det har vel ikke så mye å si? Jeg forkoker aldri potetene når jeg steker potetbåter i ovnen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:26   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.913
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Hvilken kanal går Jamie at home på?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:29   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

www.isohunt.com.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:31   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.913
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Aha, du laster ned, altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:33   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

er enig i at det hørtes ut å være mye eddik, men det var nå relativt mye smør/olje også, sånn at det blir litt balansert.

Jeg elsker lun potetsalat med balsamico-vinagraitte, og dette blir vel en slags glovarm ovnsbakt variant. Må prøves. Er alltid på utkikk etter andre måter å lage potet på.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:35   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.913
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Jeg synes forresten det hørtes godt ut. Men jeg liker jo alt, bare det er mat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:36   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Ja, jeg kom over dem på isohunt og ble helt hyper. Lastet ned to sesonger. Greit å ha på pcen, kikker innom for middagstips og sånt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 20:39   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg elsker lun potetsalat med balsamico-vinagraitte, og dette blir vel en slags glovarm ovnsbakt variant. Må prøves. Er alltid på utkikk etter andre måter å lage potet på.

Ja der sier du noe, det er jeg også veldig glad i. Jeg er i det hele tatt ekstremt glad i balsamico. Hadde hvit balsamico over de ovnsbakte potetene (før jeg satte dem i ovnen) i dag og det var virkelig godt. Riktignok ikke en halv flaske (turte ikke, dette var svigerfar sin som han har kjøpt i Italia) men en god dæsj. Kjente godt at det med hell kunne vært enda mer balsamico på dem.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:02   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Det ser veldig godt ut! Forkokingen er vel for å få koke litt av stivelsen ut av potetene så retten "henger" litt mer sammen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:06   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Jamie har forresten kommet med en kokebok til den kjøkkenhageserien, som gir endel tips om kjøkkenhage også. Den er veldig fin.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:13   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jamies vågale balsamico-potetform

Oj. Jeg synes den serien er så koselig. Han har jo høner også, for å ha tilgang til egne, økologiske egg fra høner som trives. Og all maten er økologisk. Blir skikkelig inspirert av den serien.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no