Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din oppskrift på guacamole

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-10, 00:18   #1
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Din oppskrift på guacamole

I min jakt på den perfekte hjemmelagede guacemolen vil jeg gjerne høre hvordan dere lager den?

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:24   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Åh, det er såå godt. Jeg synes spisskummen og løk er et must i guacamole. Jeg moser 2-3 avokadoer, blander inn en knivsodd spisskummen (eller litt tacokrydder, det smaker i grunnen omtrent det samme), ca. en ss finhakket løk, 1 knust hvitløksbåt, bittelitt salt og pepper, evt. bittelitt chili, litt sitronsaft og et par ss rømme. Moser alt godt sammen. Jeg pleier å vaske en av steinene og legge den oppi guacamolen med folie over til den skal serveres, da holder den bedre på fargen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:32   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Jeg lager det slik jeg har lært det av min meksikanske eks. Han opererer ikke med mengdeenheter, man bare tar "passe mye" av alt. . Tomat, løk, avokado, fersk koriander, chilli om ønskelig og lime. Meksikanere bruker verken rømme eller majones i guacamole. Også må man være forsiktig med å blande sterke smaker.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:33   #4
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Guacamole skal strengt tatt ikke være flytende eller grøtete i konsistensen. Ideelt sett skal avokadoen kuttes i biter, ikke moses, og ligge på topp.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:38   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Det varierer vel litt? Min mor hadde en mexicansk kokebok (som ble kjøpt i Mexico av noen venner, ganske gammel og tradisjonsrik men jeg husker verken navnet eller hvor den er blitt av for svarte) og der ble i hvert fall guacamolen helt moset (men med litt klumper i da, jeg liker den også best sånn). Men rømme eller majones var det ikke i nei. Jeg liker litt rømme i den, men ikke ti ville hester ville fått meg til å ha majones i.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 00:47   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Ja, det skal nå i hvert fall være klumper. Det er også mulig jeg blander sammen med meksikansk rekecocktail. Der skal i hvert fall avokadoen ligge pent på toppen.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 01:08   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacemole

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg lager det slik jeg har lært det av min meksikanske eks. Han opererer ikke med mengdeenheter, man bare tar "passe mye" av alt. . Tomat, løk, avokado, fersk koriander, chilli om ønskelig og lime. Meksikanere bruker verken rømme eller majones i guacamole. Også må man være forsiktig med å blande sterke smaker.

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Ja, det skal nå i hvert fall være klumper. Det er også mulig jeg blander sammen med meksikansk rekecocktail. Der skal i hvert fall avokadoen ligge pent på toppen.

Skal være klumper i den, ja. Jeg har avokado, tomat, løk, koriander, chilli, og appelsin. Blir skikkelig nam!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 08:18   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Guakemole grovmoses med gaffel, skal være litt klumpete, ja. Jeg blander inn finhakket løk, litt hvitløk, rømme, grovhakket tomat og litt skivset lime/ sitron. Smaker til med kvernet pepper og maldonsalt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 08:59   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Min er veldig enkel, og veldig god. Aner ikke hovr jeg har den oppskrifta fra. Grovhakker to avocadoer, har i hvitløks(pulver) salt, sitronpepper, litt sitrondråper.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:07   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Jeg hakker/moser (alt ettersom) avocado, tilsetter finhakket tomat, hvitløk, salt, pepper, sitron og Tabasco. Blander gjerne i 1-2 spiseskjeer rømme også. Den blir knallgod!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:12   #11
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Jeg jukser litt jeg da, moser avocado, tar i litt salsa fra glass, litt rømme, salt, pepper og sitron.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:13   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Jeg bruker 3 avocadoer, 1/3 boks rømme, et par teskjeer med salsa, 1/2 finhakket tomat, 1/2 finhakket løk, masse hvitløk, og salt og pepper.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:16   #13
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Takk for svarene!

Jeg skal eksperimentere litt med forskjellige fremgangsmåter. Min egen mangler et eller annet ifølge min egen smak, men jeg vet ikke helt hva.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:23   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Til to avocadoer tar jeg en liten rødløk, et par fedd hvitløk, noen skvæsjer lime, et par ss kesam, litt salt, pepper og sukker. Og masse hakket koriander.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:44   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Den ordentlige varianten lager jeg som de fleste andre her. Den kjappe hverdagsvarianten er bare 2 moste avocadoer (litt klumpete, ja), 2 store fedd hvitløk, 1,5 ts sambal oelek, litt sitronsaft, salt og pepper.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:47   #16
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Avokado most med gaffel, løk, hvitløk, litt sitronsaft, salt pepper, chilipulver og litt rømme.

Ett annet spørsmål, hvordan oppbevarer dere guacamole? Må alt spises opp med en gang, eller er det en måte den holder seg på?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:47   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Den ordentlige varianten lager jeg som de fleste andre her. Den kjappe hverdagsvarianten er bare 2 moste avocadoer (litt klumpete, ja), 2 store fedd hvitløk, 1,5 ts sambal oelek, litt sitronsaft, salt og pepper.

Tja, det er jo ikke så ulikt de mange andre gjør.

Jeg tar det jeg har for hånden av det som nevnes over her. Jeg moser med gaffel. Iset, hvorfor vasker du steinen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 22:48   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Ett annet spørsmål, hvordan oppbevarer dere guacamole? Må alt spises opp med en gang, eller er det en måte den holder seg på?

Den oppbevares ikke, det rekker den aldri.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 23:03   #19
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den oppbevares ikke, det rekker den aldri.

Lurte bare på om jeg kunne lage litt store posjoner for å ha stående

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 23:06   #20
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Din oppskrift på guacamole

Det lurer jeg også på, Karina. Jeg vet steinen kan hives oppi for at den skal holde seg noen timer, men er usikker på hvor lenge det gjelder.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no