Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva slags senger kjøper man nå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-24, 07:56   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags senger kjøper man nå?

I serien "jeg skal flytte til ny leilighet" har vi nå kommet til vurderingen rundt senger. Flere i familien trenger nye senger, og jeg lurer på typer, særlig til lillesøster og meg selv. Er det rammemadrass som er greia til ungdommen? Hva er å anbefale til en voksen person som meg egentlig? Bør jeg kanskje investere i en seng med en annen type madrass? Som dere skjønner har jeg egentlig ikke peiling.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 08:02   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Jeg kjøpte rammemadrasser til både meg og barna da jeg flyttet for fem år siden. (De yngste var da 10 og 16). Det ble stor suksess og mellomste har tatt den med seg videre i livet. Jeg synes det er god kvalitet og komfort på dem, uten at de på noen måte var dyrest i butikken.

Jeg fikk et pakketilbud på Møbelringen (hvor de også bar dem på plass).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 08:16   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Jeg hater «ekte» rammemadrasser, fordi de er så uhåndterlige. Så jeg valgte i stedet kontinentalsenger. Den har riktignok også en ramme nederst, men er mye lettere siden den egentlig bare er en slags sengebunn. Det gjør at jeg kan klare å løfte og flytte på sengen uten å være avhengig av hjelp fra andre, og jeg liker å være selvstendig.

Når det gjelder liggekomfort synes ikke det er så stor forskjell på om det er en eller to «deler» under overmadrassen. Det er i grunnen en digg overmadrass som er viktigst. Og at «det under der igjen» er passe mykt/hardt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 08:39   #4
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Jeg er veldig fornøyd med både komfort og pris på IKEA rammemadrass.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 09:00   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Jeg liker heller ikke rammemadrasser fordi de er vanskelig å flytte på. Særlig om du har en trapp som svinger fra 1. til 2. etasje der sengene står (kanskje ikke et problem med leilighet med alt på et plan ?)

Forøvrig har vi nylig byttet ut ungdommenes Hemnes dagssenger med vanlig sengeramme med polstret hodegavl. Vi kunne gjenbruke madrassene, og svært lykkelige ungdommer som skryter av bedre komfort, blant annet fordi sengebunnene er bedre og mere fleksible enn de var i dagssengene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 09:02   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

JA, jeg har også tenkt på muligheten for en vanlig sengeramme med polstret hodegavl. Det er noe lillesøster kunne likt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 10:39   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Jeg ville gått for enten rammemadrass som har plass til skyveskuffer under, eller seng med oppbevaring under og vanlige vendbare madrasser. Hadde nok endt med seng til meg selv, hvis den skal være dobbel, og rammemadrass til barna. Evt en Brimnes til E. Kjekt å ha mulighet for venneovernatting på enkel måte.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 10:51   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Kjøpte Jysk kontinentalseng til meg, med levering helt inn (tredje etg uten heis). Veldig fornøyd med den.
Gjesterommet (fhv teenager-rom) har 120 rammemadrass fra Ikea som alle brukere sier er god å ligge på. (den fhv teenager har btw rammemadrass både på studenthybel og på det forlatte rommet hos far).

Hodegavl kan vel kjøpes separat også?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 11:27   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Hiawata fikk en 120-seng med oppbevaring under. Det er faktisk utrolig mye plass under der, og det kommer virkelig godt med på et relativt lite rom. Tror det er denne, den finnes i ulike varianter hos de ulike møbelvarehusene. Og er ofte på (et bedre) salg enn nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 11:29   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Vil anbefale Ikea! Madrasser har 90 dg åpent kjøp, så den kan leveres tilbake hvis ikke kroppen og madrassen funker sammen. Kropp og madrass bruker lang tid på å finne ut om de er en match, så dette er gull!

Jeg foretrekker sengestamme og madrass når det er plass til det. På Hytta har vi f.eks. Malm senger med oppbevaring under, Hemnes dagseng med skuffer til oppbevaring og kan trekkes ut til dobbeltseng og Brimnes med skuffer til oppbevaring.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 11:30   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Fasiten her:
10-åringen fikk rammemadrass fra Ikea. Angrer egentlig litt på at jeg ikke kjøpte den søte blå senga med plass til madrass i, men gutten er fornøyd. Det er han stort sett da.

Fjortisen ville ikke ha rammemadrass fra IKEA ei heller noen av sengerammene de hadde, men ble overlykkelig over å arve den gamle 1.20 studentsenga mi. Som artig nok også er rammemadrass, men tydeligvis mye bedre å sove i. Hun elsker 1.20-seng. På det andre rommet sitt har hun 1.40 sengeramme, og den er for stor, syns hun.

Jeg kjøpte meg 1.50 kontinentalseng på tilbud på Bohus. Herøy, tror jeg den het. Kostet i underkant av 12.000. Den er veldig høy, så jeg klatrer opp i den når jeg skal legge meg, men det har jeg vent meg til, og nå liker jeg den.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 11:32   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vil anbefale Ikea! Madrasser har 90 dg åpent kjøp, så den kan leveres tilbake hvis ikke kroppen og madrassen funker sammen. Kropp og madrass bruker lang tid på å finne ut om de er en match, så dette er gull!

Jeg foretrekker sengestamme og madrass når det er plass til det. På Hytta har vi f.eks. Malm senger med oppbevaring under, Hemnes dagseng med skuffer til oppbevaring og kan trekkes ut til dobbeltseng og Brimnes med skuffer til oppbevaring.

Men hva slags madrasser putter man i sengestamme? Det er ikke rammemadrasser det? Jeg er rett og slett helt idiot på dette.

Jeg har foreslått for lillesøster at hun kanskje vil ha en litt bred seng så venninnene kan overnatte i den med henne. Hun var usikker på dette, men jeg tror det ville vært lurt. Storebror har rammemadrass på 140 fra Ikea fra før, og den kan brukes videre, men jeg synes liksom de 140-rammemadrassene er litt vaklevorne med løse ben.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 11:50   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men hva slags madrasser putter man i sengestamme? Det er ikke rammemadrasser det? Jeg er rett og slett helt idiot på dette.

Jeg har foreslått for lillesøster at hun kanskje vil ha en litt bred seng så venninnene kan overnatte i den med henne. Hun var usikker på dette, men jeg tror det ville vært lurt. Storebror har rammemadrass på 140 fra Ikea fra før, og den kan brukes videre, men jeg synes liksom de 140-rammemadrassene er litt vaklevorne med løse ben.

Vanlig skummadrass eller springfjærmadrass. I fruktheimen har vi brukte skummadrasser fra Wonderland, og skummadrasser og overmadrass fra Ikea.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 12:03   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men hva slags madrasser putter man i sengestamme? Det er ikke rammemadrasser det? Jeg er rett og slett helt idiot på dette.

Jeg har foreslått for lillesøster at hun kanskje vil ha en litt bred seng så venninnene kan overnatte i den med henne. Hun var usikker på dette, men jeg tror det ville vært lurt. Storebror har rammemadrass på 140 fra Ikea fra før, og den kan brukes videre, men jeg synes liksom de 140-rammemadrassene er litt vaklevorne med løse ben.

16-åringen her har Kleppstad fra ikea på hybelen sin, og er veldig fornøyd med den. Den er 140 bred, med stofftrukket hodegavl, men ellers med så lett og enkel utforming at den er lett å flytte rundt på og ikke virker så massiv i rommet, også er det mulig å ha noe under (oppbevaringsskuff e.l.). Så jeg synes den passer godt på et tenåringsrom. Hun har en god skumgummimadrass oppi, ikke den aller tynneste (tror det er den som heter Åbygda), med overmadrass oppå.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-03-24 kl 12:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 12:11   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men hva slags madrasser putter man i sengestamme? Det er ikke rammemadrasser det? Jeg er rett og slett helt idiot på dette.

Jeg har foreslått for lillesøster at hun kanskje vil ha en litt bred seng så venninnene kan overnatte i den med henne. Hun var usikker på dette, men jeg tror det ville vært lurt. Storebror har rammemadrass på 140 fra Ikea fra før, og den kan brukes videre, men jeg synes liksom de 140-rammemadrassene er litt vaklevorne med løse ben.

Madrasser til bruk i seng er det som heter vendbare. Det vil si "gammeldags madrass" -madrass uten bein og uten en treramme i bunn. De kan brukes på begge sider. De bør vendes innimellom. De har lenger holdbarhet enn rammemadrasser, rett og slett fordi du ikke får vendt en rammemadrass. Det du kan tenke litt på, er at en rammemadrass generelt sett vil kjennes hardere enn en vendbar.

En kontinentalseng er en seng med en ramme nederst, så som regel en bonellfjær madrass som base over, og så vanlige vendbare oppå der igjen. Disse madrassene vil så godt som alltid kjennes mykere ut enn vendbare og ramme. Det er fordi du har så mye fjæring i alle lagene -ikke nødvendigvis fordi hver enkelt er myk. De fås i ulike kvaliteter, og du må passe på at det er pocketfjærer (det er de fleste i dag). I en kontinentalseng vil du kjenne betydelig mye mer bevegelser fra en eventuell sengepartner, fordi det er mye fjæring og bevegelse i madrassen overalt.

Oppå alle, enten det er ramme, vendbar eller kontinental, har du en overmadrass. Overmadrassene har ulikt matereiale. Skal de kjennes avlastende og myke, må du ha et form for skum som føyer seg etter kroppen eller latex. og du må ha minimum 5 cm. Overmadrasser tynnere enn det er det som egentlig heter "madrassbeskytter", altså noe som skal hindre skjolder og merker på madrassen under. Den gang jeg var møbelselger (madrassansvarlig sådan) var latex top of the pops, og jeg må innrømme at jeg fortsatt sverger til det.

Barn nyttiggjør seg ikke alle lagene på samme måte som voksne, på grunn av vekta. Det er derfor ikke nødvendig med mange lag for et barn -de vil uansett ikke få nytte av det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-24, 12:30   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags senger kjøper man nå?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men hva slags madrasser putter man i sengestamme? Det er ikke rammemadrasser det? Jeg er rett og slett helt idiot på dette.

Jeg har foreslått for lillesøster at hun kanskje vil ha en litt bred seng så venninnene kan overnatte i den med henne. Hun var usikker på dette, men jeg tror det ville vært lurt. Storebror har rammemadrass på 140 fra Ikea fra før, og den kan brukes videre, men jeg synes liksom de 140-rammemadrassene er litt vaklevorne med løse ben.

På Ikea har de springfjærmadrasser og polyetermadrasser. Ta en tur på varehuset og prøv ut. Vil anbefale å brette bort overmadrassen når du tester ut, og så prøve med overmadrass når du har funnet den du liker. Vi har litt ulike springfjærmadrasser vi fem i vår familie, men alle har Tussöy overmadrass. Vi vil ikke ha for tykk overmadrass, siden det er selve madrassen som er den viktigste. Jeg må ha fast madrass for at rygg og bekken skal ha det bra, så jeg kan aldri følge vekt og høyde skalaen de har på myk, medium og fast madrass. Når dere er på varehuset så kan dere se på ulike sengestammer og kontinentalbunner også Men vil på det varmeste anbefale seng med oppbevaring. I en leilighet så trenger man all de oppbevaringen man kan få

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no