Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Karakterer og inntakskrav

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-22, 17:19   #21
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ok. Da har jeg ikke lest godt nok. Jeg trodde det var krav om over 60 poeng på alle legestudier også på førstegangsvitnemål.

Ja, det er det jo, ref tabellen i NRK-artikkelen som millact linket til.
60,4 og 60,8 i hhv Tromsø og Bergen på førstegangskvota.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:27   #22
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Noen land har hatt opptaksprøve til medisin. Jeg vet ikke helt om det er noe bedre, men det ville kanskje gjort at man unngikk disse årene med hakking på karakterer og stigende alder.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:31   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har tatt en runde her og ser at tilleggspoengene i skolepoengene er blitt forandret, så jeg tok feil i det jeg skrev over. Man kommer inn i Bergen med snitt på 5,7. Siden inntakskravet ligger på rundt 61 poeng og man kan ha 4 realfagspoeng.
5,7 i snitt er ikke bare seksere, men klart det er mange.

Du har rett i det. Realfagspoeng hjelper jo, men man må kanskje ikke ha full fordypning i realfag for å komme inn på medisin?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:33   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Noen land har hatt opptaksprøve til medisin. Jeg vet ikke helt om det er noe bedre, men det ville kanskje gjort at man unngikk disse årene med hakking på karakterer og stigende alder.

Hvordan er de prøvene?

Sønn til en dyktig og populær lege her i byen studerer medisin i Danmark. Hva slags krav er det der? Og hva med Ungarn og Polen?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:35   #25
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du har rett i det. Realfagspoeng hjelper jo, men man må kanskje ikke ha full fordypning i realfag for å komme inn på medisin?

Jeg vet ikke hvordan det er nå. Det er antakelig uansett en fordel å ha full fordypning/de 4 poengene, siden det er det eneste man kan legge til karakterpoengene på førstegangsvitnemålskvoten.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:38   #26
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvordan er de prøvene?

Sønn til en dyktig og populær lege her i byen studerer medisin i Danmark. Hva slags krav er det der? Og hva med Ungarn og Polen?

Jeg kjenner ikke detaljene. På Island er prøven på islandsk, det kan jo være en begrensende faktor.
I Polen foregår all undervisning på engelsk. Jeg har delt kontor med ei som studerte i Polen. Hun hadde "elendige" karakterer på vgs pga forbigående lavt ambisjonsnivå. Hun trivdes godt i Polen, men det var knallhardt. Hun er utrolig dyktig i jobben sin nå.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:04   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Island har ganske snerten prøve for medisin, har de ikke?
Skal se om jeg finner igjen en tweet om det.


Jeg er litt der at jeg syntes det kanskje burde vært grense for hvor mange ganger man kan ta et fag om igjen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:13   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Fant den, på LinkedIn, en far beskriver datterens vei for å komme inn.
https://www.linkedin.com/posts/erikd...medium=ios_app

Studiet tilbys bare ett sted. Alle må gjennom en 2-dagers 12-timers test: Topp 60 får studere medisin.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:16   #29
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg vet i hvert fall at de aller fleste jeg kjenner som har studert medisin i utlandet gjorde det fordi de ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn i Norge, så det må nødvendigvis være lettere enkelte andre steder. Men jeg tror ikke det er lett i andre land heller. Og selve studiet er garantert ikke lett. I likhet med jobben.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:21   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg vet ikke hvordan det er nå. Det er antakelig uansett en fordel å ha full fordypning/de 4 poengene, siden det er det eneste man kan legge til karakterpoengene på førstegangsvitnemålskvoten.

Man kan vel få 1 poeng også om man tar fremmedspråk i vg3, men det kommer jo an på om det er mulig å få timeplanen til å gå opp.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:22   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg vet i hvert fall at de aller fleste jeg kjenner som har studert medisin i utlandet gjorde det fordi de ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn i Norge, så det må nødvendigvis være lettere enkelte andre steder. Men jeg tror ikke det er lett i andre land heller. Og selve studiet er garantert ikke lett. I likhet med jobben.

Nettopp. Og så skal man finne seg til rette i nytt land osv.osv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 18:42   #32
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Man kan vel få 1 poeng også om man tar fremmedspråk i vg3, men det kommer jo an på om det er mulig å få timeplanen til å gå opp.

Ja, er det det fremdeles? Jeg tok tysk i 3., i stedet for 3FY. Hadde fordypning i kjemi og matte, så da ble det maks fordypning totalt.

Jeg drømte om medisin fra jeg var 9 år. Lurer på hva jeg hadde gjort om jeg ikke kom inn. Jeg vet mye mer om andre interessante yrker nå, enn jeg gjorde i tenårene. Og har sikkert glemt litt hvor viktig det var for meg å klare det den gangen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 19:38   #33
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Noen land har hatt opptaksprøve til medisin. Jeg vet ikke helt om det er noe bedre, men det ville kanskje gjort at man unngikk disse årene med hakking på karakterer og stigende alder.

Dette begynner å bli "gamledager ", men jeg søkte på et tidspunkt medisin. Jeg orket ikke å styre med å sende inn dokumentasjon på studiepoeng (!) for trodde jeg kom inn uten. Vel, jeg kom akkurat ikke inn i Trondheim, men til gjengjeld ble jeg invitert til å komme på intervju for en studieplass i Australia. Intervju, altså, ikke opptaksprøve.

Innimellom lurer jeg på hvor livet hadde tatt meg, hvis jeg hadde sendt inn den dokumentasjonen. Eller takket ja til intervu i Australia.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 19:50   #34
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du har rett i det. Realfagspoeng hjelper jo, men man må kanskje ikke ha full fordypning i realfag for å komme inn på medisin?

Man må ha spesiell studiekompetanse med minimum FY1, KJ2 og enten R1 eller S2.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 20:54   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Nå snakka jeg akkurat med naboen. Der flytter eldstegutten til Riga nå, for å studere til tannlege. Det har mangla et par desimaler for å komme inn i Norge både i fjor og i år, og siden han skal ta over pappas praksis, så vil han komme igang. Så da blir det utlandet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 21:01   #36
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Så spennende med odontologi i Riga!

Jeg har et barn som vurderer å søke seg inn på musikkstudier. Der kan jo også veien bli bratt, men på en litt annen måte.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 21:17   #37
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg syns man burde få karakteren 6 i faget relasjonskompetanse for å komme inn på medisin og psykologi.
Og binde seg til minst 10 år i fastlegehjemmel i nordnorge.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 21:24   #38
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Ut fra det dere skriver kommer yngste inn på medisin på UIB om hun vil.
(Hun skal ha et friår med jobbing og reising, og takket derfor nei til studieplass på NHH. Jeg er spent på hva hun lander på neste år.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 21:25   #39
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Og binde seg til minst 10 år i fastlegehjemmel i nordnorge.



10 år er kanskje litt vel lenge, behovet er ikke stort.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 21:26   #40
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

https://www.legeforeningen.no/foreni...er-fra-hosten/

Siste nytt på studenttall-fronten, og noen betraktninger.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no