Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-15, 17:56   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Sint!

Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg har laget kjøttkaker fra bunnen ganske mange ganger, men jeg synes at de uten unntak blir harde, uansett hvilken oppskrift jeg bruker. Er det noen som kan gi meg tips om idiotsikre kjøttkaker som blir saftige og myke, ikke tørre og harde?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:13   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Ha I nok væske? Ikke steke for lenge?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:22   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg steker dem bare fort-fort, bare så de får stekeskorpe, og så får de trekke ferdig i sausen. I tillegg: deigen må ikke arbeides for mye, bare slås fort sammen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:23   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.038
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Mine blir luftige og fine, uten at jeg er helt sikker på hva som er trikset. Noen ganger bruker jeg farris i, det skal være et triks for å få luftige kjøttkaker. Har også hørt om de som bruker en ts bakepulver.

Det er også viktig å ikke jobbe for lenge med deiga.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:47   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Du steker for hardt og for lenge. Slå i et egg, så får de raskt fin stekeskorpe. Så lar du dem trekke i buljong i 10 min etterpå.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:54   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Du steker for hardt og for lenge. Slå i et egg, så får de raskt fin stekeskorpe. Så lar du dem trekke i buljong i 10 min etterpå.

Er det samme grunnen hvis de blir "sprettball" også?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 18:54   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg gjør som Polyanna og CD: Ikke røre deigen for lenge, kun blande sammen, og ikke steke for lenge, men la trekke i væske etterpå (jeg bruker å la dem trekke i en kjele med vann og buljong, og så bruker jeg kraften til å lage saus på etterpå).

Jeg har ikke i mel (brukte potetmel tidligere, men følte de ble tunge og harde), men bruker egg som jeg slår i helt på slutten, samt mye væske (fortrinnsvis ikke melk da jeg føler de blir tyngre av det også). Ellers er det godt å mose løk og ha i

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 19:04   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Nå måtte jeg le her, jeg var skråsikker på at man fikk best kjøttkaker om man jobbet både lenge og vel med deigen, og så har jeg selvsagt stekt til jeg var sikker på at de ble helt gjennomstekte.
Ja, ja, man lærer så lenge man lever, eller så lenge man er på FP. Takk for svar!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 19:09   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Man kan for øvrig også steke dem i langpanne i steikeovnen, men de blir jo noe bleikere da.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 19:11   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg kjører faktisk deigen ganske lenge. Først med bare salt, så hiver jeg oppi krydder og potetmel, og så sper jeg et par runder med melk. Et egg til slutt. En gang i blant en neve havregryn, jeg vet ikke hvorfor egentlig, men jeg husker at mamma gjorde det, og vi liker det. Men jeg steker fort og lar dem trekke seg ferdig i sausen. De er ikke harde, og familien sier de er verdens beste, bedre enn mormors... Jeg er ganske sikker på at det er stekinga di som ødelegger kjøttkakene.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 19:15   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg har gjort samme feilen som Rine ser jeg... nå må jeg prøve å lage kjøttkaker i morgen.
Jeg er opplært til å ha krydder, potetmel og melk i + ett egg...er det riktig?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 19:23   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Er det samme grunnen hvis de blir "sprettball" også?

Da vil jeg tro du har for lite væske og kjører den for lenge i tillegg?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 21:17   #13
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg har både egg og melk i farsen, og synes den skal være relativt løs. Ellers har jeg i salt, pepper, finhakket løk og litt griljermel. Jeg liker ikke de typiske kjøttkakekrydrene så de dropper jeg og kjøttkakene blir kjempegode. Ikke arbeid farsen for mye, bare rør til alt er blandet og ikke mer. Jeg bruner kjøttkakene raskt i panne og steker dem så ferdig i ovn. Da får jeg både god stekeskorpe og saftige myke kjøttkaker.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 21:31   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg rører det somregel bare sammen for hånd jeg, havregryn ja, det gjorde mamma, for å spe deigen (drøye den?) og det synes jeg er greit egentlig, og salt og krydder, vi bruekr ikke egg siden guttungen ikke tåler det, men de blir greie likevel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 21:34   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage kjøttkaker!

Jeg sper kun med egg. Og Jarlsbergost
Stekes raskt i panne med smør til god skorpe og trekker under lokk i jerngryte etterpå.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no