Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-12, 22:15   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg klør jeg klør, tiddelibom...
Så lenge jeg kan huske har jeg klødd i hodebunnen, og alltid fått kommentarer fra frisører om at jeg har veldig tørr hodebunn. (jeg er ikke ofte hos frisør, maks 1-2 ganger årlig) Og så har de prakket på meg en eller annen sjampo som skal kurere det. Nå på sommeren når jeg svetter mer klør jeg værre, og da ene søsteren min sjekket meg for lus forleden(da ungene hadde det), fikk hun helt sjokk over hvordan det så ut. Jeg hadde ikke lus, men hodebunnen full av skorper, sår og flass. Hun hadde tatt opp problemet med sin frisør da hun var der noen dager etter, som anbefalte at jeg skulle dra til en en frisør som bruker økologiske produkter.

Jeg har veldig tykt hår med fall, det er ganske langt, omtrent midt på ryggen. Stort sett har jeg det i hestehale eller knute i nakken, evt løst.
Jeg ble beordret til å finne meg frisør, klippe håret grundig opp så det skulle få luft (skeptisk) og få med meg økologiske produkter på storesøstrern min sin regning. Snille søstra mi.

Men jeg er ikke helt sikker på om det vil hjelpe. I løpet av årene har jeg hatt håret både oppklippet, nesten-kort, langt, prøvd alle butikksjampoer, flass-sjampoer, det de har prakket på meg mot tørr hodebunn hos frisøren, og økologisk sjampo kjøpt på nett. Nå skal jeg ikke være bombesikker på at jeg da bare har brukt en sjampo av gangen lenge nok til å avskrive en eventuell effekt, men jeg tror i grunnen ikke jeg har merka så mye forandring med noen av dem.
Jeg tror ikke jeg har psoriasis eller noe sånt, det er ikke snakk om tykke skorper.

Jeg jobber i landbruket, og er avhengig av å vaske håret skikkelig de dagene jeg er i fjøset. Nå straks jobber jeg tre uker i strekk inkl helger, og da blir det mye hårvask. Jeg pakker det inn i skaut, men det lukter jo såpass fjøs at jeg vasker det etter siste stell for dagen. Når jeg har fri prøver jeg å ikke vaske ofte, ca hver 3 dag.

Hva er det jeg ikke tåler? Alternativt, hva er galt med hodet mitt?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 22:21   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Vel. Jeg tror jeg konkluderte med at årsaken er tykt, langt hår da vi hadde en lignende tråd tidligere. Man får rett og slett ikke nok luft til hodebunnen. For min del er det eneste som virker å bytte shampo ofte. Og noen er verre enn andre, jo mindre parfyme og spesialeffekter jo bedre. Av de bedre så langt er coop sin økologiske, xp sin, head and shoulders for sensitiv hodebunn og en loreal professionalshampo jeg fikk tips om her inne, den siste er best, men ingen shampo er perfekt så langt. Og skyll håret med hodet ned, ikke ha i strikk før det har tørket. Og be frisøren tynne skikkelig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 22:25   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg har en utrolig sensitiv hodebunn som klør av det meste. Jeg løser dette ved å i stor grad ikke ha shampo, balsam eller stylingprodukter innerst, ved hodebunnen. Litt kommer nok til, men det er ikke mye, og hodebunnen er helt fin når jeg gjør det på denne måten.
Balsam har jeg bare i de nederste 20 cm av håret.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 22:26   #4
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Sikker på at det ikke er eksem du har? Eller sopp?


Sist redigert av lucifine : 13-07-12 kl 12:24.
lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 22:30   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg klør noe helt utrolig i hodebunn hvis jeg har vært fuktig der lenge. Det er spesielt ille etter svømmehallbesøk, så jeg koblet det først til klorvann, men det klør også hvis jeg f.eks har ventet lenge etter trening med å dusje, sånn at jeg er svett i hodebunnen en stund.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 22:31   #6
Bromle
Aktiv
 
Bromle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 150
Bromle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Den eneste shampooen jeg kan bruke er KMS sin noe med Dandruff shampoo.
Alle anndre shampooer begynner jeg å klø av.
Tror det er lus hver gang..

__________________
2003 2006 2010
Bromle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:01   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Det kan hende du bør ta deg en tur til legen. Jeg har eksem i hodebunnen og må rett og slett kure den med Betnovat en til to ganger i året. Ellers er det lufting av hodebunnen etter hårvask og sjampo for sart hodebunn som gjelder (for tiden den blåmflassjampoen fra KMS.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:02   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg ville først og fremst begynt å føne håret. Sånn allerede i morgen, liksom.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:19   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Kan høres ut som seborroisk eksem, klør og gir flass. Uten behandling kan man få sår og skorper. Finnes sjampo for det på apotek, noen frisører har også. Du har ikke psoriasis? (Antar du ville visst om det, hadde vel hatt det på flere steder enn i hodebunnen antagelig).

  Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:25   #10
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg har slitt med eksem i hodebunnen. Løsningen for meg har vært å fjerne skjell og belegg med salisylsyreolje (sånn som man bruker til spedbarn, men jeg har brukt 5%) og så behandle med Eloconliniment som fås på resept. Etter å ha fått fjernet og behandlet det tar det lang tid før det kommer tilbake. Jeg har vært bra i et par år nå.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:26   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

En venninne av meg med samme problem har veldig god erfaring med Selukos-sjampo fra apoteket.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:48   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg vet ikke om jeg ville turt å prøve meg på økologiske produkter med en sånn hodebunn. Planeekstrakter kan irritere huden langt mer enn hva mer kjemiske produkter kan gjøre. Jeg ville heller fått luft til hodebunnen, evt testet om Fungoral kan hjelpe. Den dreper den soppen som forårsaker seborreisk eksem.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:53   #13
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Har anbefalt den her inne før også:



Jeg hadde lignende problem i mange år, helt til jeg ganske tilfeldig fikk forslag om å prøve denne. Den gjorde virkelig underverker for hodebunnen min, jeg ble helt fin, ingen kløe eller noe! Og den var veldig effektiv i ca to år før effekten begynte å avta noe. Egentlig er det en korttidskur, som man skal bruke i noen uker, og så vedlikeholde med den ca. en gang i uka, tror jeg.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:54   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Har anbefalt den her inne før også:



Jeg hadde lignende problem i mange år, helt til jeg ganske tilfeldig fikk forslag om å prøve denne. Den gjorde virkelig underverker for hodebunnen min, jeg ble helt fin, ingen kløe eller noe! Og den var veldig effektiv i ca to år før effekten begynte å avta noe. Egentlig er det en korttidskur, som man skal bruke i noen uker, og så vedlikeholde med den ca. en gang i uka, tror jeg.

Denne er den beste for min hodebunn også, men det blir ikke helt bra. Jeg har noe eksem i hodebunnen, kanskje jeg skal få tak i noe elocon-liniment eller noe sånt og ta knekken på de punktene som klør verst.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 23:56   #15
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Jeg har også tykt og langt hår, og var tidligere plaget av kløe og skorper i hodebunnen. Det var ikke så mye hvilke produkter jeg brukte, men at jeg sluttet å vaske håret på kveldstid. Å legge seg med den minste snev av fukt i håret førte til kløe og disse skorpene som ble klødd til blods. Selv etter trening vaskes håret morgenen etter.

Hodebunnen har nå i mange år vært helt fin selv om jeg aldri bruker spesielt dyre shampooer.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 00:02   #16
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Føne det, altså? Jeg har knapt fønet det noensinne, trodde det kunne forværre det. Det bruker lang tid på å bli tørt. Jeg tror liksom ikke helt det er eksem heller. Ville ikke frisørene kjent igjen det? Men jeg noterer produkter og råd her. Noe må prøves.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 00:03   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Slutte å vaske på kveldstid? Hm. Jeg vasker på kveldstid fordi jeg innbiller meg at det blir mer fukt i det ved å vaske på dagtid (for jeg må ha strikk i på jobb). Men antall timer med fuktig hår spiller definitivt en rolle for meg også, kanskje jeg også skal gå for morgenvask.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 00:10   #18
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Frisører er ikke leger, selv om de gjerne diagnostiserer i hytt og pine. De har visst svaret på hvordan behandle både psoriasis ("diagnose" jeg har fått av frisør, men ikke av hudlegen min), eksem og håravfall. Jeg ville ikke tatt for god fisk at det nødvenigvis ikke er eksem selv om frisøren ikke har sagt at det er det.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 00:14   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Eg får eksem av parabener, og har blitt kvitt problemet med å bruke Rainforest Shine Shampoo frå BodyShop .http://reviews.thebodyshop.co.uk/609...51/reviews.htm. L'Occitaine sin shampoo er og utan parabener, men den finn eg bare på taxfreen, så den bruker eg innimellom.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 00:33   #20
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva ER det jeg ikke tåler i sjampoer?

Prøv Ingefærshampoen fra The Bodyshop. Jeg tåler nesten ingen andre shampo. Fra andre shampoer får jeg tjukk skorpe i hodebunnen. Men med denne shampoen er hodebunnen kjempefin og håret veldig glansfult.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no