Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-15, 00:22   #1
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Du trenger:

rå kylling, Nigella bruker en hel rå og deler den opp i 10 biter. Jeg fikk bare tak i rå lår og har 6 stk.
2 sitroner, helst uvoksede og med tynt skall, men i norske butikker må man ta det de har så jeg vasket to helt vanlige sitroner. Funka det også.
1 hel hvitløk
et par spiseskjeer matolje
pepper
timian – helst fersk
ca 1 dl hvitvin
Sett ovnen på 160 grader.

Legg kyllingene med skinnsiden opp i en smurt ildfastform. Del sitronene i 8 biter hver og plasser mellom kyllingbitene. Del en hel hvitløk i fedd og plasser utover. De kan gjerne være inne i skallet sitt – de blir nydelig myke og milde når de blir bakt slik. Kvern over pepper, dryss på litt olje og riv av rikelig med timian på kyllingene. Til slutt ringler du hvitvinen over det hele.

Lag et lokk av aluminiumsfolie og stek kyllingen i nesten 2 timer på svak varme. Etter ca 2 timer (her må jeg innrømme at jeg aldri har hatt tid til 2 timer så jeg har økt temperaturen litt og latt den stå 1 time og litt ekstra …) øker du temperaturen til 200 grader og tar av folien. La kyllingene steke videre til de er gyldenbrune og sitronene karamelliseres i kantene. Estimert mellom 30-40 minutter.

Nigella foreslår ingen tilbehør, men i påsken brukte vi bakte småpoteter. Og forrige gang brukte jeg ris og en grønn salat.

Bon apetitt!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 00:24   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Bilde før formen gikk i ovnen

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (413,7 KB, 56 visninger)
__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 08:27   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Takk for tips!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 08:47   #4
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Ser helt nydelig ut!

Men hvordan får man delt en hel kylling i 10 biter?? Må innrømme at jeg ikke har stekt rå kylling før, bare kyllingfileter og varmet ferdigstekt kylling. Ser for meg at det må bli bare småplukk igjen om en kylling skal deles i så mange biter...

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 10:14   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Som sakt brukte jeg lår. Det finnes i frysedisken en del plasser.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 15:13   #6
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fantastisk god kylling i ovnen rett helt uten salt (Fra Nigella)

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Ser helt nydelig ut!

Men hvordan får man delt en hel kylling i 10 biter?? Må innrømme at jeg ikke har stekt rå kylling før, bare kyllingfileter og varmet ferdigstekt kylling. Ser for meg at det må bli bare småplukk igjen om en kylling skal deles i så mange biter...

Hvis man har en stor kylling (f.eks fra Holte eller Stange) veier de gjerne 2-3 kg. Spesielt når kyllingen nærmer seg 3 kg er det uproblematisk å få tilsammen seks store biter av brystene alene. Lårene gir fire biter.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no