Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kantarell - kan jeg ta feil?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-10, 18:10   #61
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Er forresten ganske sikker på at det var steinsopp vi så:



Og blek piggsopp:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:10   #62
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Hva med den der sorte traktetingen som det var så mye av? Og den lilla!?

Edit: Svart trompetsopp vel? Er det noen som ligner på den?

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:26   #63
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Mei: Her er kantareller og traktkantareller fra min superfangst i fjor:



Ingen med synet i behold kan ta feil av en kantarell og en giftslørsopp, ingen kan egentlig ta feil av traktkantarellen og giftsløroppen heller.

Der det er kantarell er det gjerne traktkantarell også. De plukker man lettest med saks. de har hul tynn stilk, tynn fin hatt og smaker kjempegodt!

Ellers trenger du kurv, papirposer til ulike sorter, kniv, børste og altså en liten saks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:43   #64
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Lys piggsopp: Jeg ser ikke piggene helt tydelig på bildet, men jeg går ut fra at du ser om det er pigger eller svampaktige rørgreier (som hos steinsopp) når du står ute i skogen. Du merker det veldig godt når du skraper litt på undersiden. Piggene faller av enkeltvis, det skjer ikke hos rørsopper.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:11   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Er det pigger, er det piggsopp og kan spises. Det er usemje i litteraturen rundt grovskjellet piggsopp og dens matsoppegenskaper, mine bøker motsier hverandre. Men ingen piggsopper er uansett giftige og tar du den lille hvite er du garantert en god sopp! Jeg spiser også den grovskjellete og synes den smaker helt knall, særlig sammen med vilt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:17   #66
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg er blitt usikker på piggsopp fordi mamma sier den kan forveksles med fåresopp?

Hvor fort vokser en kantarell? Er det mulig at de små vi faktisk lot stå ( ) er store om en uke, tro?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:20   #67
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg er blitt usikker på piggsopp fordi mamma sier den kan forveksles med fåresopp?

Hvor fort vokser en kantarell? Er det mulig at de små vi faktisk lot stå ( ) er store om en uke, tro?

Men fåresopp er også spiselig. Bare ikke like god.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:21   #68
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Dessuten har den ikke pigger, men porer.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:24   #69
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Nettopp. Fåresopp er også spiselig ja, det var det jeg trengte å forsikre meg om. Hører du Mei, neste gang tar vi med de hvite.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:16   #70
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Det skal godt gjøres å forveksle fåresopp og piggsopp hvis du ser under soppen og ikke bare oppå. Piggsoppens pigger er definitivt pigger. Fåresoppen blir dessuten gul når man varmebehandler den, og er spiselig. Men det kan på ingen måte måle seg med blek piggsopp som i følge min gane er verdens beste sopp.

Svart trompetsopp er en svært god matsopp. Den er fin å tørke, og kan knuses og brukes som smakstilsetning i sauser o.l. Det er heller ikke veldig vanlige, så har du funnet et svart trompetsoppsted, er du heldig. Jeg har et 20 meter fra utgangsdøra. *heldig*

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:30   #71
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Med mindre det er noen andre sopper som ser ut som sorte trompeter, så vet jeg om et svart trompetssopp sted.

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:45   #72
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Med mindre det er noen andre sopper som ser ut som sorte trompeter, så vet jeg om et svart trompetssopp sted.

Jeg fortalte om mitt svart trompetsoppsted til en på soppkontrollen, og han ble temmelig misunnelig. Han hadde nemlig, med all sin kursing, aldri sett en. Men jeg lurer på om ikke de er ganske vanlige rundt her hvor jeg bor, for i fjor så vi mange turgåere med svart trompetsopp i soppkurvene sine.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no