Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kantarell - kan jeg ta feil?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 12:19   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg har vært på tur i skogen i dag og funnet en del kantarell. Det vil si; jeg antar det er kantarell, de sto og lyste gule i mosen under bjørketrær i barskog. De ser helt ut som på bildene jeg har googlet opp, men jeg vet jo at sopp kan være veldig farlig å spise dersom man tar feil. Hvor nøye er dere på å få kyndige folk til å sjekke soppen deres? Er det noen andre sopper som ser ut som kantarell?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:23   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Se i en soppbok, det finnes ingen skumle sopp som ligner kantarell. Det er masse kantarell nå

Jeg har vokst opp med sopplukking og er trygg på at jeg kan de jeg plukker, er jeg usikker lar jeg dem stå.
Falsk kantarell ser temmelig lik ut, den er ufarlig og helt smakløs. Den er tynnere i stilken og finnes så og si aldri mengder på samme måten som vanlig kantarell.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:24   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg har sett i både soppbok og på nett.

De jeg fant vokste ikke i mengder. Maks fem på hvert sted.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:24   #4
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg er ikke soppekspert, men kantarell har jeg aldri vært i tvil om når jeg har funnet den. Ordentlig orange i fargen, karakteristiske sporer (heter det det?) under, og ingen klart definert hatt som enkelte sopper har. Bilde?

Og heldiggris! Kantarell er jo supersnadder.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:25   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har sett i både soppbok og på nett.

De jeg fant vokste ikke i mengder. Maks fem på hvert sted.

Fem er flott ! Se i mosen rundt om også, kan være flere som gjemmer seg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:26   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Kantarell i mengder er typisk fem omtrent.

Og den er harmløs og lett gjenkjennelig ja.

  Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:27   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg fant dem en og en også. Og forsøkte å se nøye rundt dem. Hm. Falsk kantarell finnes altså. Noen av bildene av den er jo så godt som identisk med the real ting?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:27   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg har kantarell utenfor stuedøra!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:37   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?





Hva tror dere? De to små i forgrunnen på det nederste bildet ser kanskje ikke helt ut som de andre? Hvordan ser dere forskjell på falsk og ekte?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:39   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg syns det ser helt ut som kantareller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:40   #11
Mayamor
Fullverdig medlem
 
Mayamor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 48
Mayamor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.





Hva tror dere? De to små i forgrunnen på det nederste bildet ser kanskje ikke helt ut som de andre? Hvordan ser dere forskjell på falsk og ekte?


Det der er kantareller) spis og kos deg

__________________
Gutt~September 2000 Jente~Februar 2002 Gutt~Mars 2006
Mayamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:40   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Alle sammen?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:42   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Det ser ut som kantareller, alt sammen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:42   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Ja, de kan se litt annerledes ut i fasongen når de er små, jeg er temmelig bombesikker på at alle disse er kantarell. Her ser du bilde av falsk og ekte kantarell sammen: http://www.wormnes.no/soppsiden/sopp.../kantarell.htm
Og falsk kantarell er ikke giftig. Jeg har plukket mye kantarell uten å få dem dobbeltsjekket av soppekspert, og "det gikk bra med meg".
Faren min er veldig flink med sopp, så jeg pleier å spørre ham hvis jeg er i tvil, men kantarell er en av de som jeg føler meg veldig sikker på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:44   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

I så fall tror jeg at jeg må ut igjen og lete etter flere i kveld.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:44   #16
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Ser veldig kantarell ut! Heldiggrisen.
Og det jeg har blitt fortalt er at den bare kan forveksles med falsk kantarell, og at den ikke er gifitg, bare ikke smaker så bra som ekte vare.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:45   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Det ser kjempegod ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:45   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Hva gjør dere med dem da? :kantarellnovise:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:47   #19
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Bruker det som annen sopp. I pasta, på pizzaen eller som soppstuing til biff : nam:
Forvelles og fryses i passe porsjoner om du har mye.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 12:47   #20
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg spiser aldri noen sopp som er plukket av andre privat eller meg selv uten at den er sjekket av proffe på soppkontroll. Fått helt skrekken etter en episode i vårt fylke for noen år siden. Kan leses om HER. Kantarell kan tydeligvis forveksles med spiss giftslørsopp.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no