Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-16, 15:48   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Bunaden har vært ubrukt noen år, men i år er det bråbestemt at den skal få lufte seg igjen.

Og jeg lurer på følgende:

- Hvordan pusser jeg sølvhempene på bunadsvesten? De er av rent sølv, men har blitt helt svarte. Må de sprettes av vesten før de pusses?

- Lureste/enkleste måten å pusse bunadssølv? (Mitt bunadssølv er oksidert.)

- Bunadskjorta (hvit lin) har gulnet litt. Jeg har ikke Biotex - finnes det en annen måte å gjøre den hvit på?

- Silkesjalet har frynser som har hektet seg veldig i hverandre. Noen som har noen gode råd?

Blir veldig glad for hjelp og innspill!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:01   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Pusse sølv: Lag en blanding med salo og salmiakk og gni med f.eks q-tips på spennene. Søljen kan du dyppe oppi og la ligge i 20-30 minutter: http://www.klikk.no/mote/altfordamen...icle835960.ece

Vaske skjorte: Legg i bløt i 24 timer, det åpner fibrene og trekker ut gulfarge og skit. Tåler normalt 60 graders vask. Du kan bruke vanlig hvitvaskpulver. For å bleke den mer kan den henge i sola.

Sjal: Jeg tar en grov kam/børste og børster forsiktig. Tålmodighetsarbeid.....

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:22   #3
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Tre en plastpose rundt hempene i sølv, så kommer du ikke borti stoffet, det gjør jeg med alt "fastmontert sølv.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:29   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Vask skjorten i maskin med minimalt sentrifugering. Henges ut tim bleking. Om det er sol er ikke så nøye, overskyet og regn fungerer også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:33   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Lever skjorta på rens.

Har gjort det flere ganger, spesielt i studietiden, da jeg gjerne hadde eksamen rundt 17.mai, og var opptatt av andre ting enn å bleke og stryke skjorter. Får den alltid til bake skinnende hvit, og perfekt strøket! Til og med som student syntes jeg det var fullstendig verdt pengene. Det var ikke spesielt dyrt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:49   #6
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Gullsmedbutikker selger pussekluter du kan bruke på hektene på vesten, og de er helt magiske! Fem sekunders pussing med tørr klut, og hektene er som nye omtrent. Man slipper også å være redd for å søle på vesten, det kan "støve" litt, men er bare å børste bort. Legg eventuelt noe tørkepapir eller plast rundt hektene for å beskytte vesten, dersom du må pusse mye.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 16:54   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Det finnes til og med egne papplater som er ment til å dyttes rundt knapper og hekter. ALT er tenkt på her i verden.

:ingeniør som elsker folk som tenker:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 18:54   #8
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Takk gode råd! Gullsmed og rens utgår nå som alt er stengt

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 19:08   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

- Hvordan pusser jeg sølvhempene på bunadsvesten? De er av rent sølv, men har blitt helt svarte. Må de sprettes av vesten før de pusses?
- Lureste/enkleste måten å pusse bunadssølv? (Mitt bunadssølv er oksidert.)


Sølvpussklut. Jeg tromler mitt, jeg har smykketrommel, dette kan du få gjort hos gullsmed når den åpner. IKKE dypp oksidert sølv i sølvpussmiddel. Bor du i nærheten kan du komme til meg å tromle det som er løst ihvertfall. Jeg har også kluten med det egne brettet til.


- Bunadskjorta (hvit lin) har gulnet litt. Jeg har ikke Biotex - finnes det en annen måte å gjøre den hvit på?

Heng den ut i sola. Sollys bleker lin. Ikke bruk kjemiske vaskemidler på lin.


- Silkesjalet har frynser som har hektet seg veldig i hverandre. Noen som har noen gode råd?

Bruk en tynn heklenål og lirk trådene forsiktig ifra hverandre.

Øvrige flekker på bunaden fjerner du ved å dusje på rent vann og gni med en lo-fri microfiberklut.

Har bunaden hengt i skap lenge, dusjer du den med rent vann og henger den ut - da rettes rynker ut og ulla får tilbake spensten sin.
Det frarådes å bruke kjemisk rens på bunader da kjemikaliene ødelegger ulla.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 19:18   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Jeg må legge til en gang til: jeg har ikke tilgang til å kjøpe noe nå som alt er stengt.

Men jeg skal nok være bedre forberedt neste gang!

Masse nyttige råd!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 19:57   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lang rekke spørsmål om stell av bunad

Hvis du har sølvpuss av et eller annet slag, så går det an å pusse forsiktig ved hjelp av klut, q-tips og tildekking av stoffet - da slipper du å sprette hektene av. Jeg er lat, så jeg bruker a) sånn pusseklut som du ikke har, men som du selvsagt skal skaffe deg etter 17. mai , og b) sånn sølvpuss som jeg bruker til sølvtøyet. Husker ikke hva det heter, men det er en høy beholder med flytende "sølvpuss" som jeg hiver et par-tre skjeer ned i om gangen, og så vasker jeg det bare etterpå. Ingen gnikking. Hvis du har noe lignende som det i hus, så heller jeg altså bittelitt av det i en liten skål, og så dypper jeg q-tipsen nedi før jeg gnis på hektene. Det er det jeg synes fungerer aller best.

Har du ikke det, så er antagelig salmiakk/zalo-tipset noe å prøve. Jeg hadde også da prøvd meg frem med q-tips på hektene som er sydd fast.

Jeg lager pappskiver som jeg skyver under hektene for å beskytte bunadsstoffet - kaster de etter hver bruk, tar 10 sek. å lage.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no