Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sløve kniver

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-15, 09:27   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sløve kniver

Hva gjør du med sløve kniver? Har en haug i kjøkkenskuffen som vi aldri bruker... funker sånne knivslipere? I så fall - hvilke er å anbefale?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 09:41   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sløve kniver

Ja, det gjør de. Jeg har en slik lang stang.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 21:47   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Vi har en som dette
http://www.jernia.no/produkt/-/vis-p...-SHARP-FUNCT-F
( husk at du drar den enten mot deg eller fra deg, aldri frem og tilbake).
Den fungerer helt flott og knivene våre får godkjent av pappan min som er kokk.
Vi har også et grovt og et fint knivstål, og det hender jeg ber pappa om å ta en finslip på knivene våre.

Jeg ser at Fiskars har en ny type som også ser veldig bra ut.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 23:59   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sløve kniver

Jeg har en knivsliper med samme prinsipp som den.i li.ken over fra Tupperware som er kjempebra. Enkel ibruk og du slipper å være usikker på om du sliper riktig og nok.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-15, 00:56   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Jeg bruker sånn som Gullet. Funker fint. Men et bryne er nok det aller beste, sånn egentlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-15, 00:59   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Jeg har mange ordentlige gode og dyre kniver, og bruker knivstål jevnlig på de. Jeg stoler ikke på slike hjemmeslipegreier og leverer de derfor inn til folk som kan dette for sliping og vedlikehold når jeg synes at å bruke stålet ikke hjelper, og når de trenger å få satt opp formen sin på nytt. dersom det er hakk eller sår i knivbladet blir disse fikset av knivmannen.
Det koster en drøy hundrings pr. kniv pr. gang,- men er verdt det når man har kniver i 1000-2000 kroners klassen.
Jeg har en knivkoffert kjøpt i 1986, og alle knivene i denne er i bruk, takket være god pleie opp gjennom årene.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 11-10-15 kl 01:10.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-15, 01:09   #7
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Ja,- og ellers er det så viktig å behandle knivene godt.
Aldri oppvaskmaskin, eller la de ligge å gnisse mot andre kniver eller utstyr. Ikke bruk for varmt vann når du vasker de, og ikke la de ligge i fukt over tid.
Er de av annet materiale enn rustfritt stål må de få seg et oljebad innimellom.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-15, 08:10   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sløve kniver

Venter på at svoger kommer på besøk og skjerper knivene med skjerpestål fra Global, det er en rundpinne. Men nå blir et par av knivene for fort sløve og skal leveres inn på Mathallen er planen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-15, 10:10   #9
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Sløve kniver

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har mange ordentlige gode og dyre kniver, og bruker knivstål jevnlig på de. Jeg stoler ikke på slike hjemmeslipegreier og leverer de derfor inn til folk som kan dette for sliping og vedlikehold når jeg synes at å bruke stålet ikke hjelper, og når de trenger å få satt opp formen sin på nytt. dersom det er hakk eller sår i knivbladet blir disse fikset av knivmannen.
Det koster en drøy hundrings pr. kniv pr. gang,- men er verdt det når man har kniver i 1000-2000 kroners klassen.
Jeg har en knivkoffert kjøpt i 1986, og alle knivene i denne er i bruk, takket være god pleie opp gjennom årene.

Jeg har både slipestål og sånn hjemmeslipedings. Synes ikke kniven blir skarp nok. Antagelig har jeg feil vinkel på knivbladet når jeg bruker slipestålet. Har prøvd bryne også; samme resultat. Så, hvor finner jeg en "knivmann"?

__________________
03,07, 10

Sist redigert av Anita72 : 11-10-15 kl 10:11. Årsak: skrivefeil
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-15, 12:33   #10
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Sløve kniver

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Jeg har både slipestål og sånn hjemmeslipedings. Synes ikke kniven blir skarp nok. Antagelig har jeg feil vinkel på knivbladet når jeg bruker slipestålet. Har prøvd bryne også; samme resultat. Så, hvor finner jeg en "knivmann"?

Skjerp deg knivsliperi på Grefsen tar imot kniver til sliping. Vi har brukt henne tidligere og var veldig fornøyde, det var som å få et helt nytt sett med kniver.

http://shop.skjerp-deg.no/index.php?...tegory&path=91

Det var hun som tok imot til sliping på Mathallen før, men nå har hun dessverre ikke den ordningen lenger.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-15, 12:36   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Skarpe Kniver åpner i Mathallen 16,okt, og har åpningstilbud å få slipt en kniv pr. husholdning gratis.

https://www.facebook.com/events/1491...2373897756854/

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-15, 15:26   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Skarpe Kniver åpner i Mathallen 16,okt, og har åpningstilbud å få slipt en kniv pr. husholdning gratis.

https://www.facebook.com/events/1491...2373897756854/

Kult! Man kan allerede få slepet knivene sine hos Sous Vide.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 12:30   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Jeg jobber ikke i Skarpe kniver selv om det kanskje virker slik.

7.mai har de igjen gratis knivsliping om noen trenger det.
https://www.facebook.com/events/840786956032843/

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 14:23   #14
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Sløve kniver

Sløve kniver ja… Det er kjedelig.

Med flere års bakgrunn i kjøkkenutstyrsbransjen, var jeg ekstremt skeptisk da en kollega skulle ha meg til å prøve en elektrisk knivsliper.
For meg var det bare en ting som gjaldt, og det var et sånt skjerpe»stål» av porselen… Og det klarte jeg å bruke relativt bra altså.

Men jeg lånte altså med meg denne knivsliperen fra OBH Nordica, og la meg si det sånn; det gikk ikke mange dagene før jeg kjøpte min egen.
Den er HELT fantastisk. Måtte svelge en kamel der altså. I tillegg funker den bra på alle slags kniver, om de har hardt eller mykt stål, spiss eller mindre spiss vinkel på slipingen.

Så, det er min anbefaling.
Men om knivene allerede er hakkete, så tar den det ikke. Da må de slipes opp ordentlig. Prøvde å fikse en venninnes kniver, det funker ikke. De har levd livet i skuffe og oppvaskmaskin. Er ikke til å redde, selv med en super maskin.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 14:33   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sløve kniver

Svigerfar.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 13:41   #16
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Sløve kniver

Vi har også knivsliper fra OBH Nordica, hatt i mange år og veldig fornøyd.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no