Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-19, 14:34   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

«Men mamma - hvis det er en mobbe- og utestengingsapp, er jo jeg også utestengt fordi jeg ikke får det?»

Smart gutt (10)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 14:40   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

De eldste fikk når de var 13 år, ser for meg at det fortsetter.

Vesla (11) har ikke spurt, tror ikke det er så mange hun kjenner som har det. Sikkert geografiske forskjeller.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 14:41   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Det husker jeg faktisk ikke. 10-11 år. Ifølge arvingen (15) har Snap endret seg mye siden dengang, det finnes nye funksjoner(lettere å finne andre uten å vite eksakt nick, forslag om storier å se...), som muligens gjør at en bør vente lengre? Her begynte de fleste ikke å bruke snap særlig aktivt før på ungdomsskolen,

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 14:42   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

13 åringen har hatt det et drøyt år eller noe sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 14:55   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Fjortenåringen fikk i forrige uke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 14:56   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Eldste fikk når han var 12 trooor jeg.
Minsten som nå er 12 vil visst ikke ha. Vet ikke hvorfor.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:03   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

11. Fordi kiden var på CISV-leir den sommeren, og det er på SC kidsa på leiren laga seg gruppe.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:07   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Neste påstand her: «Alle på trinnet (5.) har det.» erfaring tilsier at det neppe er helt sant, men 80 % kan jeg nok se for meg. «Da burde også skolen hatt 13-årsgrense! DER skjer det mobbing!»

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:10   #9
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

9 Og 12. Siste jenta i 2006-gruppa fikk det da hun var 13, og var da den eneste uten.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:15   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Tretten. Selv om han argumenterte lenge og vel. (Han som nå er seksten hadde ikke motargumenter, men støttet sin mor i å ikke tillate lillebror inn før oppnådd alder, fordi han hadde førstehåndskjennskap til tilstandene der for ungdommene.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:15   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Rundt 8 års alder.
En app gir ikke mobbing og utestengelse. Det er det barna som gjør. Og ja de følges opp strengt. Og ja, jeg setter opp kontoen. Så jeg har passordet.
Hilsen mor som har liten tro på forbud og stor tro på veiledning.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:18   #12
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Tror det er veldig vanlig i 6.klassen til guttene mine, 100 % av jentene har det tror jeg, kanskje 60% av guttene. Vi har sagt nei så langt, og akkurat nå er jeg innstilt på å holde meg til 13 års grensen. Det kan jo forandre seg selvsagt.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:19   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Etter at de ble 13 i alle fall. 10-åringen maser, men får ikke enda. Det er veldig mange i klassen som har det, men vi er noen få som står imot.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:21   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Rundt 8 års alder.
En app gir ikke mobbing og utestengelse. Det er det barna som gjør. Og ja de følges opp strengt. Og ja, jeg setter opp kontoen. Så jeg har passordet.
Hilsen mor som har liten tro på forbud og stor tro på veiledning.

Så du forholder deg ikke til aldersgrenser i det hele tatt?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:43   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Så du forholder deg ikke til aldersgrenser i det hele tatt?

Norsk lovgivning regulerer ikke aldersgrenser på Snapchat. Det er det produsentene selv som gjør. Det blir derfor en foreldreoppgave å sette seg inn i om disse er satt av pedagogiske årsaker, eller av forhold som angår andre lands lovgiving, som er tilfelle for Snapchat.

Se Barnevaktens svar på dette her:
https://www.barnevakten.no/uenige-om-aldersgrensene/


Se svar fra medietilsynet på hva som er aldersgrensen på Snapchat, Lively, Instagram etc her:https://www.ung.no/oss/aldersgrenser/198656.html

På Appstore (Apple) har flere av disse kappene aldersanbefaling 12+, mens Google Play gir de en PG!-anbefaling. PG! står for "parental guidance" eller foreldreveiledning og betyr at dette er noe foreldre må være med å vurdere. Apples aldersanbefaling på 12+ er satt ut fra deres eget vurderingssystem.

Grunnen til at det er så ulikt her er fordi at appene har egne aldersgrenser i sine brukervilkår (avtalen man godtar når man lager konto). Disse er som regel satt til 13 år på grunn av en amerikansk lov som handler om deling av personlige opplysninger. Så når du lager en konto i en av appene så godtar du egentlig en avtale hvor det står at du er 13 år eller eldre.

Denne loven gjelder ikke i Norge, men det er likevel denne aldersgrensen de forskjellige selskapene selv har satt for å bruke sin app. Det viktigste er at du blir enig med dine foresatte angående hva dere sammen synes er greit og ikke. For det finnes akkurat nå ingen fast bestemte norske aldersgrenser på dette.

Håper dette er til hjelp

Hilsen Medietilsynet i samarbeid med Ung.no

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:47   #16
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Aldersgrensen på 13 er vel for det meste satt på grunn av personvernreglene. At det ikke er lov å samle inn personopplysninger av personer under 13 år uten at foreldrene har gitt samtykke. Og om man da gir barnet sitt lov til å få Snapchat, så er du som forelder gitt samtykke. Mener jeg. Dette gjelder vel forøvrig alle apper der man kan dele noe eller ha interaksjon med andre og må logge inn.

At det ikke er anbefalt er en annen diskusjon.

Her fikk Pie Snapchat da hun begynte i 5. klasse.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 15:54   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

12?13? Husker ikke.

Knøtteliten får det ikke. Ikke snap, ikke tiktok.
Hun har roblox, that’s it.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 16:40   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Snuppa fikk det vel en gang i 6. klasse. Altså var hun 11-12 år.

Knerten går ut 6. klasse nå, og har aldri etterspurt noe tilgang til sosiale medier. Og det får meg til å lure på om han er fullstendig einstøing. (Jeg tror ikke det, men hvorfor vil han ikke ha det? Jeg vet at de fleste av kompisene har.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 16:46   #19
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten går ut 6. klasse nå, og har aldri etterspurt noe tilgang til sosiale medier. Og det får meg til å lure på om han er fullstendig einstøing. (Jeg tror ikke det, men hvorfor vil han ikke ha det? Jeg vet at de fleste av kompisene har.)

Ikke min heller. Jeg aner ikke om kompisene har. Men vet flere har youtube-kanal. Min har ikke etterspurt det heller.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 16:46   #20
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Min sønn, straks myndig, har aldri vært særlig interessert i sosiale medier. Han har en stor vennegjeng rundt seg og de har lært seg til å ringe. Han synes det er for mye drama på de ulike plattformene.

Jeg synes ellers det er en grov forenkling å tillate apper i lav alder fordi det er personen som må stilles til ansvar. Det er selvsagt det i siste instans, og når det er så små barn også foreldrene, men det er da et mye mer nyansert bilde enn som så. Det er så mange faktorer som tas i betraktning ved slik bruk. Ikke minst at det at noen 8-åringer får tilgang også vil øke presset på andre. Det er ikke alle foreldre som har vilje eller evne til å følge opp så tett. Det i seg selv skaper jo utenforskap.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no