Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 22:51   #1
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Har nettopp byttet ut alle hvitevarene på kjøkkenet. Har tidligere hatt "vanlig" konvensjonell stekeovn, men har nå varmluft i tillegg. har prøvd meg litt frem med litt ymse resultater. Kan noen gi meg tips om når jeg bruker hva... Både baking og matlaging generellt..

Kjempetusentakk!!

VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 02:17   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg har en ovn med 8 forskjellige funksjoner. Varmluft er en av de.
Må innrømme at jeg bruker maks 4 fuksjoner.
Kakefunksjonen som er over og undervarme og varmluft/vifte, brukes på det aller meste.
Pizza funksjon hor ovnen settes på 300 grader, brukes til å steke naan brød.
Grill
Holde varm funksjonen brukes hver gang jeg skal heve en gjærdeig.

Dette innlegget seg jeg at egentlig ikke er til så mye hjelp, men så er ikke jeg mye til husmor heller.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 02:30   #3
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Hva med temperaturer og steketider? Har opplevd at f.eks fløtegratinerte poteter ble noe mørkere (les:svartere) enn tidligere og ribbesvoren ble sprø lenge før ribba var ferdigstekt. Skal man redusere temp. når man bruker varmluft? Hva med gjærbakst? Blir bollene tørre ved steking i varmluft?

Sikkert veldig dumme spørsmål dette, men vil gjerne slippe "å finne opp kruttet" selv, regner med at dere der ute har erfaringer å dele....

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 05:20   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg bruker varmluft i hovedsak når jeg baker flere brett + lager mye mat.
Det er helt ubrukelig å bruke varmluft på f.eks pizza, for osten smelter "på stedet" og flyter ikke utover.

Temperaturen må senkes litt når man bruker varmluft.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 09:43   #5
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Etter å ha prøvd å lage en del av de samme greiene både med og uten varmluft (siden nevnte funksjon svikta på ovnen vår en gang i fjor og vi ikke kunne slutte å lage mat bare fordi vi venta på reparasjon), har jeg etablert en empirisk tommelfingerregel: 200 grader med varmluft er ca. ekvivalent med 225 grader uten.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 09:47   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Når man bruker varmluft tar ofte stekingen litt kortere tid. Som KJøkkenskriveren skriver så kan du sette ned tempen ca 10 %. Forøvrig egner varmluft seg godt når du vil steke flere ting samtidig, feks flere bollebrett samtidig, eller kjøtt + fløtegratinerte poteter feks. Varmluft fordeler varmen jevnt i hele ovnen, i motsetning til over/undervarme som er varmere oppe/nede. Ellers må du prøve deg frem.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 09:49   #7
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg har også varmluftsovn, og mener det sto en tabell i bruksanvisningen om hvor mye man burde senke temperaturen ved bruk av varmluft kontra vanlig stekeovn. Jeg har aldri fått noe godt resultat med varmluft, så jeg bruker den bare som vanlig stekeovn.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 09:49   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg kjører 20 grader lavere temperatur når jeg bruker varmluft. Jeg bruker forresten bare varmluft.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:02   #9
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

:abonnerer:

Jeg bruker bare varmluftsfunksjonen når det står spesifisert i oppskriften, nemlig...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:11   #10
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Vi bruker nesten bare varmluft.
Man må senke temperaturen litt og kanskje også korte ned steketiden.
På kaker bruker jeg vanlig over-og undervarme. Alt annet varmluft.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:27   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Brød og kaker bruker eg stort sett vanlig over- og undervarme. Andre ting blir steikt med varmluft.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:36   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Opprinnelig lagt inn av VisiliA, her.

Hva med gjærbakst? Blir bollene tørre ved steking i varmluft?

De blir fortere tørre ja. Det er best å bruke over og undervarme på det.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:37   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Tørrere boller av varmluft? Niks. Da har man i så fall hatt for høy temperatur eller stekt bollene for lenge eller gjort noe annet rart. Jeg steker flere brett samtidig med varmluft og har full kontroll på gjærbakst.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 10:51   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg bruker oftest varmluft - bortsett fra til kakebunner og slike sjeldne ting - og har gjort det i snart 15 år. Ville ikke vært uten. Jeg bruker forøvrig alle funksjonene på min stekeovn jevnlig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 18:40   #15
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Jeg liker ikke varmluft, og bruker kosekvent over og undervarme, grill og pizzafunksjonen.

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 00:16   #16
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...

Tusen takk for gode råd!! Det blir spennende å prøve den nye stekeovnen, den er todelt slik at jeg kan lage to ulike retter med forskjellig temperatur og innstilling. Dette ser ut til å fungere greit, veldig praktisk...

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no