Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Justering av gir på ny sykkel

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 20:17   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Utrop

Justering av gir på ny sykkel

Kjøpte ny sykkel til eldste på OBS i dag. Den var ferdig montert og jeg tenkte også ferdig justert (vet ikke om det var den siste vi fikk), så vi trillet bare ut, inn i bilen og hjem igjen.
Men når vi prøver den litt hjemme skjønner jeg at girene skulle vært justert litt. Bak går de knirkefritt, men foran er de både litt trege å skifte og kjede skubber liksom borti. Regner med at jeg kan ta med til butikken igjen for å justere, men for det første er det nærmere 30 min å kjøre dit igjen, og jeg tenkte det er kanskje greit å gjøre selv. Bruksanvisningen var veldig uforståelig, på engelsk og jeg mistenker den for å være generell for mange forskjellige sykler...

Noen som kan forklare meg hvordan vi fikser det selv?... Hvis ikke tenkte jeg å høre med en vi kjenner som jeg vet sykler mye, kanskje kan han hjelpe oss.

Kan vi gå til en annen sportsbutikk og be de hjelpe oss (for noen kroner da)?

Det var iallefall fordelen med å kjøpe min sykkel på sportsbutikk, alt ferdig justert, og bare å sykle hjem!...

Noen eksperter her?...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:24   #2
knøttet
liksom sporty
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
Innlegg: 329
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Justering av gir på ny sykkel

Jeg jobber i sportsbutikk, men er ingen racer på å justere gir (det har jeg andre til å gjøre ) Men vi får ofte inne sykler som er kjøpt andre plasser for justering. Vi gjør dette for noe betaling, alt etter som hvor mye jobb det er. Så hvis du har en sportsbutikk nær deg kan du jo sjekke der først.

Jeg ville ikke prøvd på dette selv hvis du aldri har gjort det, skal ikke så mye til for å gjøre det verre og mer kostbart å rette opp.

__________________
Gutta mine: '05 og '07
knøttet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:40   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Justering av gir på ny sykkel

Takk for svar!

Han vi kjenner skulle se på det i morgen, hvis ikke han får til går vi til intersport der jeg kjøpte min sykkel for 2 uker siden... Det er bare 2 km unna, i stedet for 2-3 mil...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 11:03   #4
sykkelpappa
<insert something witty>
 
sykkelpappa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 109
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Sv: Justering av gir på ny sykkel

Innser at tråden er litt i eldste laget, men desto viktigere å si dette nå: husk at de første månedene etter at sykkelen er ny strekker gir- og bremsevaier seg ganske mye. Ofte så mye at det ikke holder å justere inn ved hendelen. Da må du fram med en fastnøkkel og stramme nede ved bremsen/giret.

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 20:47   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Justering av gir på ny sykkel

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Innser at tråden er litt i eldste laget, men desto viktigere å si dette nå: husk at de første månedene etter at sykkelen er ny strekker gir- og bremsevaier seg ganske mye. Ofte så mye at det ikke holder å justere inn ved hendelen. Da må du fram med en fastnøkkel og stramme nede ved bremsen/giret.

takk for svar. Vi fikk en venn til å kikke på det, og han sa vi kunne komme igjen for å etterregulere igjen. Han justerte litt her og der ja.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no