Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 23:50   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.169
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Den gangen det var aktuelt kommuniserte jeg med mor til barnet (som jeg den gangen ikke kjente, men som er venninne nå). De tilbød seg å ha med pizza og så lagde jeg kake barnet kunne spise. Skulle samme barn kommet igjen hadde jeg kontaktet mor og spurt hva jeg kunne lage som barnet tåler og tatt hele jobben.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:53   #22
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg er fullt klar over at hvis det er flere allergier så er dette en vanskeligere sak altså.

Tenker jo at det ikke er noe problem å lage en kake uten egg eller f.eks gluten. Men det er jo sikkert fordi gutta har sin favorittkake som er uten egg og som uten problem kan gjøres glutenfri i tillegg.
Men jeg skjønner at jeg nok må jenke ned forventningene ja.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:55   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Vi har de senere årene hatt ei med søliaki her på bursdag til storesøster, og nei...jeg legger til rette slik at hun kan spise alt.

Jeg har kjøpt inn glutenfrie muffins og hatt gele, og så har jeg bakt et par kaker som storesøster ønsker seg.

Av snacks og snop så prøver jeg å velge slik at hun kan spise alt.

Jeg har ennå ikke våget å bake noe glutenfritt selv. Jeg fikk litt hetta da de fortalte om hvor lite det var som skulle til før hun ble syk, og at utstyret som brukes ikke bør ha vært brukt til annet.

Jenta har vært storfornøyd med det vi har servert, og hun er veldig inneforstått med at hun ikke kan spise alt som står på et bord. Sånn er det bare, liksom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:57   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

I tillegg til dette med flere allergier, har du bursdagsbarnets ønske. Og det synes jeg ikke er uviktig. Hvis bursdagsbarnets ønske for dagen er marengskake og eggedosis tenker jeg at det får bli det, og så lager man en allergivennlig kake i tillegg. Og kanskje gele.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 00:08   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her har vi en som har som største ønske å ha marsipankake til bursdagen sin. Utfordringen der er selvsagt allergien til broren (men den hadde vi taklet), men ikke minst det at ingen andre han inviterer liker kaken. Vi gir ham marsipankake, men ikke på klasseselskapet.

Ang. marengskake så vet jeg ikke om jeg hadde hatt nerver til å ha det på bordet om jeg fikk et barn med alvorlig eggallergi på besøk. Jeg vet at gutten min hadde holdt seg unna, men jeg hadde vært nervøs for andres barn.

Nei, får jeg et barn med de virkelig alvorlige allergiene på besøk blir det en samtale med foreldrene og særdeles omhyggelig valgt meny. Og adrenalin i skapet. Da jeg skrev innlegget over, tenkte jeg på den gjennomsnitlige allergikeren som får litt ubehag, men hvor det ikke er farlig. Jeg vet litt for godt hvordan et allergisjokk arter seg, derfor får jeg litt hetta bare ved tanken på å skulle lage mat til noen som er så allergiske. Ikke fordi jeg ikke har kontroll, men jeg har sett noen gå i bakken etter å ha fått mat stekt i en panne som er brukt til noe annet før.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 00:17   #26
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg har utrolig nok aldri vært borti noen som har matallergi i våre bursdager, men hadde jeg fått beskjed om at en gjest hadde matallergi, hadde jeg snakket med foreldre og fått info om hva slags mat barnet kunne spise. Og hadde selvsagt lagd noe som h*n kunne spise (og gjerne et par-tre alternativer). Aller best hadde det selvsagt vært om man kunne lage all maten/kakene allergifri.

Men jeg hadde også forventet at jeg fikk beskjed om allergien litt mer en èn dag i forveien, da.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 00:58   #27
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Min jente har så mye hun reagerer på og kan blir anafylaktisk så hun har alltid med egen mat. Kipt, men sånn er det. Så blir hun heller gledelig overrasket om det skulle dukke opp noe hun faktisk kan spise.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 01:08   #28
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg er forresten overrasket over hvor hensynsfulle dere er. Har aldri opplevd (foruten hos trixie og besteforeldrene) at det lages mat som Vesla kan spise, ingen som har spurt eller tilbudt seg det engang.
Jeg pleier å ta kontakt med de som har ansvar for maten og spør hva de skal servere, slik at jeg kan lage noe tilsvarende til Vesla.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 01:36   #29
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg er forresten overrasket over hvor hensynsfulle dere er. Har aldri opplevd (foruten hos trixie og besteforeldrene) at det lages mat som Vesla kan spise, ingen som har spurt eller tilbudt seg det engang.
Jeg pleier å ta kontakt med de som har ansvar for maten og spør hva de skal servere, slik at jeg kan lage noe tilsvarende til Vesla.

For meg har det vært helt naturlig å ha noe hun med søliaki kan spise. Ikke bare i bursdager, men også når hun er her på besøk/overnatting.

Moren hennes har alltid tilbudt seg å sende med henne mat ved overnatting, men jeg har sagt nei til alt så nær som noe til frokost. Det var moren sitt forslag at hun kunne ta med seg litt brød eller knekkebrød, så vi slapp å kjøpe inn i dyre dommer for at hun skulle spise en skive til frokost.
Til kvelds så sørger vi enkelt og greit for å ha noe som vi alle kan spise.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 01:38   #30
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg skal være fornøyd om det bare er én med matallergier eller andre restriksjoner!

Storesøster hadde bursdag forrige torsdag, og av åtte gjester var det
- ei som ikke tålte gluten
- ei som iflg. moren ikke tåler melk, men som selv mener hun gjør det
- to vegetarianere
- ei som spiser fugl men ikke rødt kjøtt

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 01:50   #31
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Vi skal ha besøk av noen små venner av gutta + deres foreldre her på lørdag i anl. guttas bursdag.
En av småtassene tåler ikke peanøtter. Og det skulle bare mangle at jeg ikke lager noe som han også kan spise.

En av kakene blir sjokoladekake som noen andre har laget, så den tør jeg ikke gå god for. Men i tillegg blir det muffins (fikk oppskrift her inne) og vafler. I tillegg vil det stå oppskåret frisk frukt på kakebordet. (Den ene bursdagsgutten foretrekker frukt framfor kaker). Så det bør være litt å velge for småen med allergi.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 07:08   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.012
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Jeg har utrolig nok aldri vært borti noen som har matallergi i våre bursdager, men hadde jeg fått beskjed om at en gjest hadde matallergi, hadde jeg snakket med foreldre og fått info om hva slags mat barnet kunne spise. Og hadde selvsagt lagd noe som h*n kunne spise (og gjerne et par-tre alternativer).

Ja. Det er stor variasjon ute å går. Når snuppa har bursdag er det en kabal uten like med massevis av allergier og en muslim som bare skulle ha halal (og dermed ikke seigmenn og desslike). Blant vennene til knerten er det ingen restriksjoner i matserveringen.

Utenom selve knerten da som er så kresen at han knapt spiser noe som helst, men det er jo et valg han tar.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 07:19   #33
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg må bare spørre for jeg lurer på om jeg tar ting mer for gitt enn jeg bør.

Hva tenker og gjør dere når dere får beskjed på forhånd om at en av gjestene har en matallergi? Tenker dere at det er greit at dette barnet bare får en ting h*n kan forsyne seg av, eller er det en selvfølge at h*n kan forsyne seg av alt?
Redigert: jeg mener vel ikke alt, men ha et par ting å velge i.

Jeg har nemlig en som syns det er litt kjipt at han ikke kan spise alt det de andre kan og det kan jeg forstå. Det er en ting når vi er ute på ting, da kan jeg ta mine forhåndsregler. I bursdager er det litt vanskeligere.
Tenker jo at det ikke kan være så vanskelig, men nå er jeg jo rimelig vant til å unngå egg som er hans allergi. Det er kanskje et stort problem for andre?
Tror jeg må ha en realitetssjekk så derfor spør jeg.

Jeg tror mange ikke "vet bedre" når det kommer til allergier, og blir vanskelig for dem å finne alternativer. Det kommer jo ann på når de får beskjed også. Jeg ville heller begynt å sende med kake enn å legge ansvar på andre for deres "sykdom" selvom jeg ville selv fått til så det både var noe å spise for barnet og kake som barnet kunne spist, eller sagt ifra til den forelderen at jeg ikke vet hva jeg kan servere og få hjelp.

Vi har hatt egg/melk allergi selv, og aldri følt at noen andre skal ta hensyn til det egentlig, men klart koselig om det blir gjort.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:02   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg er godt vant til å håndtere allergi og ville laget noe alle kunne spise om det kom en allergisk gjest til oss enten det var barn eller voksen. For egne barn som skulle i bursdag og var allergiske ville jeg sendt med mat/kake og sagt fra om det til arrangøren. Jeg forventer ikke at alle andre håndterer allergier som jeg gjør.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:07   #35
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg lager alltid bare ting alle kan spise i bursdagselskapene. Dette fordi jeg er livredd at allergikerene kan komme til å spise noe de ikke tåler
Om det er allergier jeg ikke kan noe om, spør jeg foreldrene hva de vil anbefale meg å lage.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:08   #36
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Minsten er veldig allergisk og jeg har aldri forventet at han skulle kunne spise noe som helst i en bursdag. Jeg har alltid ringt og sagt han har med mat av den grunn at det kan være nervepirrende for en som er ukjent med allergier å føle seg sikker på maten.

En eneste gang har jeg opplevd at en mamma ringte og sa hun skulle bake en kake som minsten tåler og jeg ble så rørt at jeg nesten begynte å gråte.

Når det er sagt så har minsten alltid visst at han ikke kan spise alt og har aldri brydd seg om det, han har aldri sett langt etter maten de andre får og har aldri nevnt at han ønsker kunne spise alt. Han vet han blir syk og slik er det bare.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:09   #37
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg ville som Katta ha litt hetta om det er snakk om alvorlig allergi. Men heldigvis har ikke det vært en problemstilling så langt.
Har ikke vært noe flink til å komme på allergier i forkant av bursdagsfeiringene, og har endt opp med raskere nødløsninger som gelé ved melkeallergi, eller boller ved eggallergi. Jeg pleier å lage omtrent samme kaka hver bursdag, og den inneholder vel cirka alt som man kan være allergisk for.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:09   #38
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg synes det må være nok at det er noe der de kan spise. De fleste jeg vet om tar med egen mat, men jeg liker å lage noe alle kan spise. Jeg legger derimot ikke alt opp etter allergien, bursdagsbarnets ønsker om kake spiller også inn.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:12   #39
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.850
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg lager alltid mat som gjestene kan spise, strekker meg langt for at alle skal få alt. Synes egentlig det er en litt morsom utfordring også, liker å måtte tenke nytt og være kreativ når det gjelder maten. Har hittil ikke opplevd at jeg ikke har fått det til, men kan godt forstå at det kan være vanskelig for andre. Ville egentlig ikke forventet at andre skulle gjort det samme for mine barn.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:20   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg ber alltid om beskjed på invitasjonen om det er gjester som har spesielle behov. Hos oss har det som regel kun vært gjester som ikke kan spise svin. Men til barnebursdagene har jeg uansett ikke et utall kaker og mat å velge mellom, de spares til familiemiddagene, så hadde det vært allergier på andre matvarer tror jeg nok det kun ville være et alternativ. I mitt bakerepertoar finnes det desverre veldig mange kaker med mel, melk, egg og sånn i siste liten før en bursdag, vi sender jo ikke ut invitasjoner veldig lenge i forveien, så ville det vært kravstort at jeg begynte å lage og bake veldig mye annet jeg ikke kan fra før. Min mor har er intolerant for både melk og mel, men har ofte bakt sin egen sjokoladekake og når det gjelder mat må vi ofte da vri hjernen vår for å finne alternativ som passer henne.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no