Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Jord til dyrking i pallekarm

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-16, 13:19   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jord til dyrking i pallekarm

Jeg holder på å skal plante i pallekarmer. Jeg skal i første omgang ha salat, urter og markjordbær. I karmene går det jo enorme mengder jord. Hvor viktig er det at all jorda er ny og fin? Jeg har tilgjengelig noe jord av svært dårlig kvalitet som er gravd opp lengere bort i nabolaget. Det er blanding av jord, sand, leire og grus. Jeg ser at det på toppen spirer litt ugress. Ber jeg om trøbbel hvis jeg bruker dette som fyll helt i bunnen av karmen?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 15:47   #2
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg holder på å skal plante i pallekarmer. Jeg skal i første omgang ha salat, urter og markjordbær. I karmene går det jo enorme mengder jord. Hvor viktig er det at all jorda er ny og fin? Jeg har tilgjengelig noe jord av svært dårlig kvalitet som er gravd opp lengere bort i nabolaget. Det er blanding av jord, sand, leire og grus. Jeg ser at det på toppen spirer litt ugress. Ber jeg om trøbbel hvis jeg bruker dette som fyll helt i bunnen av karmen?

For et mest mulig vellykket resultat ville jeg brukt jord av god kvalitet. Det er min erfaring

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 16:57   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Osloalternativet er å kjøpe knallgod jord i løsvekt fra feks Grønmo. Jeg kjøpte firehundreognoen kilo for trehundreognoen kroner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 18:16   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

For et mest mulig vellykket resultat ville jeg brukt jord av god kvalitet. Det er min erfaring

Har startet opp og droppet den gamle jorda. Men jord av god kvalitet hva er det egentlig? Det finnes da så himla mange typer.0

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 18:19   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Osloalternativet er å kjøpe knallgod jord i løsvekt fra feks Grønmo. Jeg kjøpte firehundreognoen kilo for trehundreognoen kroner.

Den jorda man får kjøpt lassvis her er alt annet enn god kvalitet, etter hva jeg har forstått egner den seg kun til fyllmasse. Tidligere kunne man hente kompostjord hos Renholdsverket, men de har sluttet med det her.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 18:20   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Den jorda man får kjøpt lassvis her er alt annet enn god kvalitet, etter hva jeg har forstått egner den seg kun til fyllmasse. Tidligere kunne man hente kompostjord hos Renholdsverket, men de har sluttet med det her.

Så kjipt, det er kompostjord jeg kjøpte.

Tror trikset er at det skal være jord som ikke er blandet ut med torv?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 20:18   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Jorda du har tilgang på gratis borti nabolaget et like bra som annen jord tenker jeg. Sand og leire er bare bra. Spesielt leire som holder på fuktigheten. Jeg hadde glatt blandet det i matjord fra hvorhen du nå får tak i det.
Bland i kugjødsel, hestefolk eller hønsemøkk for ekstra piff.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 20:20   #8
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

God kompostbord, med minst mulig torv. Torv gir lite næring og holder dårlig på fuktigheten. Jeg har kjøpt jord der en kan levere avfall. Den har vært av god kvalitet. Har i tillegg forbedret den litt med kugjødselkompost

Husk Stein eller leca, og fiberduk i bunnen slik at det er god drenering

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 20:22   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jorda du har tilgang på gratis borti nabolaget et like bra som annen jord tenker jeg. Sand og leire er bare bra. Spesielt leire som holder på fuktigheten. Jeg hadde glatt blandet det i matjord fra hvorhen du nå får tak i det.
Bland i kugjødsel, hestefolk eller hønsemøkk for ekstra piff.

Man bør vurdere jorda litt kritisk. Jeg brukte slik jord fra nabolaget en gang, og endte opp med masse ugress og gulrøtter på tre cm til tross for ellers godt stell

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 20:27   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Joda, men å legge slikt i bunnen er sjeldent problematisk med mindre jorda er giftig. Jeg har jord fra egen hage i mine pallekarmer sammen med gartnerjord og kukompost. Har fungert helt fint. Ugress har jeg ja, og blomstene på enga rundt frør seg i pallekarmer, så luke må man uansett. Å få lukefri jord skal noe til tenker jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 22:15   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.922
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Putt hageavfall i bunnen og vann godt. Fyll opp med plantejord eller jord fra egen hage. Har funket bra for meg. Miljøvennlig og billig er det også.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 22:37   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Har du en stall eller noe i nærheten der de kanskje har en gammel haug med møkk?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 01:11   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jorda du har tilgang på gratis borti nabolaget et like bra som annen jord tenker jeg. Sand og leire er bare bra. Spesielt leire som holder på fuktigheten. Jeg hadde glatt blandet det i matjord fra hvorhen du nå får tak i det.
Bland i kugjødsel, hestefolk eller hønsemøkk for ekstra piff.

Synes ikke du bør blande inn hestefolk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 08:07   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til dyrking i pallekarm


Det burde du prøve, Mave! I alle fall hestemøkk...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no