Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Se kunst/lese bøker/høre musikk for å gjøre seg opp en mening

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-19, 22:53   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se kunst/lese bøker/høre musikk for å gjøre seg opp en mening

Tenkte på det i forbindelse med alt i media om blackbox teateret og wara og hele hopprennet.

Jeg har ikke ønsket å høre Joshua French eller lese boken hans - fordi jeg ikke ønsker å støtte han økonomisk, meeeeen det er jo vanskelig å diskutere bøker man ikke har lest, da Føler det litt slik med "Ways of seeing" også - vanskelig å ha en oppfatning uten å ha sett stykket.

Hva tenker dere?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 08:44   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Se kunst/lese bøker/høre musikk for å gjøre seg opp en mening

Jeg mener de to tingene ikke kan sammenlignes, fordi det er French som person og hans gjerninger man mener noe om, det er helt uavhengig av boka hans. Det blir som å hevde at vi ikke kan mene noe om Breivik uten å ha lest manifestet eller Hitler uten å ha lest boka. Også kan men selvsagt ha kjennskap til boka nok til å mene noe om den, når den har vært gjenstand for offentlig diskusjon i 70 år og også bakgrunn for historiens mest grusomme handlinger.

Teaterstykket er noe helt annet, det er ikke uavhengig av noe, det er selve stykket som er gjenstand for debatt. Og der mener jeg man bør ha sett det for å mene noe, ja. Det er antagelig svært få som har inngående kjennskap til stykket uten å ha sett det, av oss vanlige folk. Å diskutere grenser for kunst generelt er noe annet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 10:28   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Se kunst/lese bøker/høre musikk for å gjøre seg opp en mening

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det blir som å hevde at vi ikke kan mene noe om Breivik uten å ha lest manifestet eller Hitler uten å ha lest boka.

Jeg tror jo man kan mene noe om mye, men en del ting blir det vanskelig å damme seg en mening om uten. Jeg ser en verdi i å ha lest manifestet til Breivik eller Min Kamp av Hitler - nettopp fordi det gir bakgrunn. (Har ikke lest noen av de). Men verdien vil jo ikke ligge i det å feks ta avstand fra terror (det greier man fint uten). Men jeg tenker jo at det å lese manifestet til Breivik kan (jeg vet jo ikke, nettopp fordi jeg ikke har lest det) kan gi noe på feks vurderingen om han var en politisk aktivist eller klin hakke gal. Jeg tenker også at det å lese kunne gitt en pekepinn om påvirkningsfaren. (Dette er jo selvsagt ikke relevant for oss - de som jobber med feks å se om han er strafferettslig tilregnelig vil vel innhente det de mener er nødvendig)

Opprinnelig lagt inn av Inoput

Teaterstykket er noe helt annet, det er ikke uavhengig av noe, det er selve stykket som er gjenstand for debatt. Og der mener jeg man bør ha sett det for å mene noe, ja. Det er antagelig svært få som har inngående kjennskap til stykket uten å ha sett det, av oss vanlige folk. Å diskutere grenser for kunst generelt er noe annet.

Mja, jeg ville jo ha sagt at stykke diskuteres, men også handlingene knyttet til det som er disse hendelsene. Hvem som har utført hendelsene er selvsagt relevant og verd en "egen" diskusjon. Men jeg vil jo si at stykket diskuteres mye ut fra konteksten: påvirkning. Og det er jo det French sin bok også gjør? Han taler sin sak i boken, gjør han ikke? Sier sin mening.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no