Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Forspiring av frø og potetmelgele

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-19, 10:24   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forspiring av frø og potetmelgele

Eg såg denne Instagram-posten og lagra den for nokre år sidan: https://www.instagram.com/p/BTLjhsQA...=1xksjxtidbmr6

Eg har prøvd å Google, men finn ikkje noko om metoden. Men eg lurer på om dette er ein metode som funker på alle typer grønnsaker (som ein er seint ute med å så ...) eller om det er forbeholdt gulrøtter?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 15:25   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Har aldri prøvd dette.
Det er helt fint å så rett i jorda ute nå etter 17. mai i sone H1-H4.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-19, 15:50   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Har aldri prøvd dette.
Det er helt fint å så rett i jorda ute nå etter 17. mai i sone H1-H4.

Eg har gjort dette tidlegare og då har ikkje gulrøttene vekse seg store nok.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-19, 15:35   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Det høres ikke logisk ut. Mine foreldre sår gulrot direkte i H7-H8 etter sankthans og de blir store. Tynne? Gjødsle?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-19, 00:58   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Poenget er jo at potetmelgeleen er ein slags form for gjødsel. Eg kjem til å prøve dette med gulrotfrøa mine og eg spør om det er nokon her som har erfaring med framgangsmåten og har prøvd på andre frø. Eg er kanskje kravstor, men svara dine er ikkje spesielt relevante.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-19, 01:13   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Nei, ingen erfaring. Jeg har aldri hørt om det en gang, jeg sår gulrot i pallekarm i jord som blei gjødsla høsten før. Kjør en test da, med og uten, og prøv på forskjellige frø? Spennende å se om det gjør noen forskjell!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-19, 06:08   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Aldri hørt om og Google ga absolutt ingen referanse. Ikke skjønte jeg noe særlig av bildet i hi heller.

Potetmel som gjødsel?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-19, 17:01   #8
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Se her:

For at lette såningen kan man følge et andet af Erik Kiels gode råd. Man laver en grød af en liter vand og fire til fem spiseskefulde kartoffelmel.

Vandet bringes i kog og kartoffelmel drysses i. Rør kraftigt. Grøden bliver hurtig klar og stilles så til afkøling. Gulerodsfrøene røres nu ud i grøden. Pas på at grøden ikke er over 35 grader. Fyld massen med frø i en plastpose. Klip et hjørne af posen og klem så massen ud i sårillen. Rillen skal være ca. tre cm dyb. Ca. ti dage efter stikker de små gulerødder toppen op, og det er lidt hurtigere end ukrudtet. Nu er det meget nemmere at skelne det, man vil bevare fra det, der skal væk.

https://www.jv.dk/husoghave/Tidlige-...rtikel/1673719

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-19, 17:08   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Dette har jeg ikke hørt om. Jeg er usikker på om potetmelet gir særlig med næring, men geleen vil sørge for fukt slik at det spirer, og å tyte det ut av en pose er jo lettere enn å prøve å fordele de knøttefrøene på en fornuftig måte.

Jeg syns det virker som en måte å forspire på, ikke for at det skal vokse fortere eller bli større, men for å ha bedre kontroll.

Jeg ser lenkene er danske. Deres sesong starter jo veldig mye tidligere enn vår (heldiggrisene!), og de rekker gjerne to eller tre runder med potet og gulrot, i motsetning til oss.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-05-19 kl 17:15.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-19, 14:48   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Det er ingen næring for gulrøtter i potetmelet. Potetmelgeleen brukes som frøfordeler, siden gulrotfrø er veldig små og det er lett å så for tett.
Hvis du får for små gulrøtter må du så ut nå i porøs dyp jord. Gulrøtter må ha 70 cm dybde, minst, og de kan ikke fordra hard jord. Den skal gjerne være litt sandblandet. De må ikke stå for tett. Derfor må du tynne. de skal ha greit med gjødsel, ellers blir de ikke store, men de skal ikke ha for mye, da vokser de for fort og sprekker.
Du må finne gulrotfrø som gir modne gulrøtter raskt. Vintergulrøtter bruker ekstremt lang tid på å vokse, mens sommergulrøttervokser fort. Du finner modningstiden på pakken, i allefall hos de gode produsentene av frø. Impecta, feks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 09:23   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Skjønner. Då antar eg at det er jorda som er problemet, for det er veldig mykje leire her vi bur. Eg har gravd opp store klumper med leire, når eg har halde på med kjøkkenhageprosjektet mitt.

Dei andre faktorane (tynning, gjødsling, ulike frøtyper) er faktorar eg kjenner til og har tatt med i vurderinga. Men mi oppleving er at «uansett kva eg prøver» så blir det same resultat. Det gjeld alle rotfrukter. Eg har ikkje fått til selleri, pastinakk eller kålrabi heller. Sjølv om eg har drive feilsøking over tid for å finne ut kva eg gjer galt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 09:24   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Se her:

For at lette såningen kan man følge et andet af Erik Kiels gode råd. Man laver en grød af en liter vand og fire til fem spiseskefulde kartoffelmel.

Vandet bringes i kog og kartoffelmel drysses i. Rør kraftigt. Grøden bliver hurtig klar og stilles så til afkøling. Gulerodsfrøene røres nu ud i grøden. Pas på at grøden ikke er over 35 grader. Fyld massen med frø i en plastpose. Klip et hjørne af posen og klem så massen ud i sårillen. Rillen skal være ca. tre cm dyb. Ca. ti dage efter stikker de små gulerødder toppen op, og det er lidt hurtigere end ukrudtet. Nu er det meget nemmere at skelne det, man vil bevare fra det, der skal væk.

https://www.jv.dk/husoghave/Tidlige-...rtikel/1673719

Takk! Det er akkurat noko slikt eg har leita etter!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-19, 09:34   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Det virker som det er en dansk dude som er opphavet til dette, for når jeg søkte på kartoffelmelsgele så refererer alle til ham. Han forspiser som du ser ikke i geleen, men på en oasisblokk, også blander han med potetmelsgreia bare til såingen.

Vi har også leirete og hard jord, og får knøttsmå gulrøtter. Jeg har i grunn slått meg til ro med det, jeg spiser etterhvert som jeg tynner og syns små gulrøtter er gode.

Andre rotgrønnsaker er også vanskelige. Reddiker går ofte i stokk før de i det hele tatt har blitt noe og det samme med kålrot. Rødbet går bra. Men der har noen en teori om at de skal stå for dette, og ikke tynnes alt for mye, fordi den sterkeste "vinner" og de andre bidrar til å holde ugresset vekk. Det er en teori som passer mitt kjøkkenhagehold veldig bra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-19, 00:23   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forspiring av frø og potetmelgele

Du må forbedre jorda over tid. Vende inn sand, skjellsand og kompost..det blir bedre. Våt leire er vel noe av det verste man kan ha, men øs på med jordforbedring, la poteter gjøre jobben med å gjøre jorda mer porøs, fortsett med erter som gir næring og prøv jordskokk som ikke krever så mye næring. Gulrøtter kan du ha i Pallekarmer der du selv kan kontrollere jorda.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no