Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Valgets kval - bo oppe eller nede?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 11:55   #81
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Hva med å dele huset vertikalt? : pose og sekk:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 11:59   #82
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg ville uten tvil bodd nede. Oppussingen er en periode, og da får dere den plassen dere trenger og vil ha.

Jeg forstår tanken om å ta den delen som er mest ferdig pr i dag, men på sikt tror jeg kanskje dere vil angre på det, med tanke på plass og rom, samt det at det er mye mer praktisk å bo bed barna på bakkenivå. Bare å sende dem ut liksom.

Soverom i kjeller er da heller ikke noe problem, så lenge der er gode rømningsveier.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:46   #83
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg ville valgt 2.etasje, og heller delt loftet i to soverom så de ble større hvis det går an. Jeg er ikke glad i å sove i kjellere, og synes atmosfæren blir lettere når man kommer litt opp i høyden. Det med varme soverom ville jeg ikke tatt så tungt her i nord hvor sommeren er kort. Det kommer mye an på om taket over er isolert ordentlig.
Den største årsaken vil nok være at jeg er rimelig engstelig for kikkere, vi har nemlig hatt en sånn:/.
Du ønsket deg bibliotek, det vil det da ikke være plass til- men delen der spisebordet står burde kunne romme endel bokhyller hvis du har mye bøker. At ungene kan gå rett ut er jo fint, men en trapp er ikke noe problem uansett. Vips- så er ungene ganske store!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 17:57   #84
saxpia
Aktiv
 
saxpia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 232
saxpia er litt kul
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Flott hus. Er det trapp mellom første og andre etasje?

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 18:24   #85
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Du kan besøke svigermor og drikke rosevin med henne (eller svigerfar, seff)

Å ha soverom i loftsleilighet er på grensa til uutholdelig om sommeren når det er varmt. Spesielt når det er lavt under taket.

Slik jeg ser det, så sier alt 1.etg. Hus kan bygges ut også, tross alt. Hage er glim!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 18:46   #86
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Nede, nede, nede. Vi bodde oppe da vi hadde små barn (2 og 4 da vi flyttet der fra) og jeg holdt på å gå bananas av alt som skulle bæres opp alle trappene. Og det å ikke kunne gå rett ut fra leiligheten vår. Nede, nede, nede.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:11   #87
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Tusen takk for svar og tilbakemeldinger. Vi har nå bestemt oss for å bo nede, og jeg grugleder meg til å gå i gang med valg av kjøkken/ gulv/ gardiner og baderomsinnredning. :svett:

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 22:50   #88
saxpia
Aktiv
 
saxpia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 232
saxpia er litt kul
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Men det er jo det som er spennende, da, Kanutte. Tenk å få velge alt etter egen smak.

Synes dere har tatt et fornuftig valg.

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 10:08   #89
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

så flott at valget er tatt. Nå kan dere begynne å planlegge og få det akkurat slik dere vil!

Er selv vokst opp med besteforeldre i samme hus. En berikelse for meg, men vet at det ikke alltid var like rosenrødt for foreldrene mine.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 10:46   #90
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg har bodd i andre etasje i tomannsbolig, og jeg er sjeleglad for å ha kommet meg ned på bakken. Himla mye enklere når man har små barn. Største kan være ute, du inne, og samtidig føle deg trygg. Minsten kan sove ute i vognen. Du kan hente ting inne uten å ta med den minste. Dessuten er det tanken på unger som kan falle ned. Dumt det må pusses opp, men færre bekymringer og mye lettere nede, etter min mening.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:10   #91
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Karamell; vet du sånn ca hvor mye det kostet? Vi vet ikke ennå hvor mye det kommer til å koste, men siden bad og kjøkken er det dyreste å pusse opp, så regner jeg med å bruke et par hundre tusen totalt. Svigers betaler halve kjøkkenet dersom vi flytter ned og skal pusse opp. Og svigerfar bidrar som sagt med arbeidskraft og en del materiale. Men siden boarealet blir så mye større nede enn oppe, så har vi bare delt kjøpesummen i to.

Ja, jeg har fantastiske svigerforeldre som vi kommer godt overens med. Og selv om jeg kanskje kunne tenke meg å bo "alene", så kommer vi nå til å gå inn i en meget krevende og arbeidsbelastende tid for meg og mannen. Jeg velger derfor å svelge kameler, puste med magen og prioritere dette for barna sin del. Svigers sitter gjerne barnevakt, og da jeg selv er oppvokst med en svært tilstedeværende bestemor, tenker jeg at det er en uvurderlig gave til barna og vokse opp med så nærværende og givende besteforeldre.

Jeg klarer ikke la være å kommentere dette. Hvis dere klarer dette noenlunde knirkefritt. Er jeg imponert.+ når det er sagt tenker jeg samme tanken og har løst dette ved å flytte inn i nabogata til mine foreldre. Ungene har minst like mye utbytte da. Løper bort alene. Jeg har barnevakt.. Mye! Alt det du nevner. Men minimerer irritasjons momentene. Pga dette sier jeg nede. Pga støy. Og ja de synes nok barna dine er gull. Men bråk når man ikke er sammen med dem er ikke like festlig i lengden.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:45   #92
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Pga dette sier jeg nede. Pga støy. Og ja de synes nok barna dine er gull. Men bråk når man ikke er sammen med dem er ikke like festlig i lengden.

Men hvis de skal dele boligen inn i to boenheter er det strenge krav til både lydisolering og brannkrav. Det skal mye til for at det blir til irritasjon da. Foreldrene mine hører ikke når vi er hjemme i etasjen over med mindre ungene springer og hopper og da er det heller ikke så støyende at det irriterer.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 08:05   #93
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Men hvis de skal dele boligen inn i to boenheter er det strenge krav til både lydisolering og brannkrav. Det skal mye til for at det blir til irritasjon da. Foreldrene mine hører ikke når vi er hjemme i etasjen over med mindre ungene springer og hopper og da er det heller ikke så støyende at det irriterer.

kjenner folk som bor slik og det er ikke helt ok mht støy. Dessuten er det tusen utfordringer underveis.. Bruk av hage. Besøk utover natten. Hvor mye kan ungene løpe til dem uten at det blir for mye. Hvem betaler hva på huset om noe må gjøres. Hvem gjør hva. Og så inn i det uendelige. Å dele med nærmeste da blir det jo aldri helt personlig og man må være mer kollektivt anlagt. Man vet ikke hvordan det er før man har prøvd. Jeg er super skeptisk men ønsker dere lykke til.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 12:54   #94
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

kjenner folk som bor slik og det er ikke helt ok mht støy.

Når ble denne denne tomannsboligen bygget evenuelt seksjonert? Vi fikk veldig strenge krav siden det ble ombygging til tomannsbolig. Hadde den vært det fra før hadde vi ikke trengt å sette inn branndører, lage brannceller, skifte flere vinduer, isolere så godt i gulv og tak osv.

Med tanke på det å bo så tett så tror jeg det er viktig å ha klare regler på forhånd. Ungene våre får for eksempel ikke lov til å springe rett inn hos foreldrene mine. Når det gjelder felles utgifter er det jo regler for hva som er felles og ikke.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:06   #95
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Når ble denne denne tomannsboligen bygget evenuelt seksjonert?

Sikkert noe i det altså.
Uansett hvordan så er det bedre å bo i et vertikaltdelt. Da har man mer muligheten til å skjerme seg enn når man bor over hverandre.
Jeg har verdens snilleste foreldre, og svigers som er tolerante, rause og lever for ungene våre. Men bo i samme hus?? Nei, det tror jeg hverken de eller oss hadde synes var ok.
Jeg klarer ikke for mitt bare liv forstå at noen kan dette. Kanskje som en midlertidig løsning, men ikke permanent.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:34   #96
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Sikkert noe i det altså.
Uansett hvordan så er det bedre å bo i et vertikaltdelt. Da har man mer muligheten til å skjerme seg enn når man bor over hverandre.

Vi hadde egentlig tenkt å ha separate inngangspartier. Hvis det er mulig for Kanutte så ville jeg valgt det. Det fungerte ikke med vårt hus. Jeg kan tenke meg at det gir litt mer følelsen av privatliv.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:14   #97
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg skjønner veldig godt dere som er skeptiske til at vi skal flytte sammen med svigers, og hadde nok selv blitt det om jeg ikke hadde vært i mine sko. Vi har allerede bodd i samme hus som svigers noen år (leid hver våre leiligheter i samme bolig), og selv om jeg sikkert ikke hadde valgt det om vi ikke hadde hatt barn, vet jeg at de er trivelige folk å dele med. Svigers er også veldig opptatt av at vi skal få frihet til å flytte når vi vil, og vi opererer med et avgrenset tidsperspektiv (minimum fem, kanskje ti år) før vi selger og flytter. Vi har også opplevd dårlige erfaringer med forretninger med familie, så vi legger vekt på å ha mange diskusjoner og skriftlige avtaler og uttalte forventninger. Separate innganger er et must. Å vertikaldele huset går ikke, men jeg er enig i at det hadde blitt en bedre løsning. Når det gjelder seksjonering, er det en haug med regler angående lydisolering/ brannvern etc. som gjelder. Dette skal vi selvsagt følge, ikke minst siden vi håper på å få solgt det når vi har "vokst ut av" huset.

Jeg er helt enig med Trulte, at det er en haug med komplikasjoner vi ikke kan ta høyde for nå, som kanskje kan bli en utfordring i fremtiden. Det er noe av risken vi må ta. Her i byen er det veldig vanlig med delte boliger eller leiligheter; spesielt i det området vi har lyst til å bo i - dersom man ikke har 7-8 millioner i budsjettet. Vi må altså regne med å dele uansett, og da velger vi å dele med noen vi har delt med før, og som har den fordelen at de er besteforeldre til barna våre.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:32   #98
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Lurer på om jeg så huset deres på finn nå? Trondheim?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no