Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Valgets kval - bo oppe eller nede?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-10, 21:41   #41
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Jess! Har også snakket med min mor, og hun er dypt skeptisk til å la barnebarna sove i kjelleren. Vi må jo sikre oss at det ikke blir mugg etc, men hun mener at det uansett vil bli kjellerlukt og "uhumskheter" i kjellere. Men det er altså flere som har soverom i kjelleren og trives med det?

Om du vil bo oppe spiller det vel ingen rolle hva din mor eller vi sier?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:42   #42
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Og ja, det hadde vært fint om noen - kanskje bare en - hadde sagt "ikke tenk på unger og plass; gå for rosévin og hjertets lyst!"


(men jeg setter altså stor pris på alle tilbakemeldinger og meninger. Jeg vet at det jeg har lyst på og det som er lurt ikke alltid samsvarer, så det er kjempeflott å få andres perspektiv!)

Jeg gjør jo det ! Men samtidig at du bør bo nede....
Pass bare på å bo oppe og at oppussingen skjer på sommeren, så du får maks utnytte av det

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:45   #43
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg ville tenkt mest på plassen. Dersom dere kan sette inn store nok vinduer i kjelleretasjen til at det ikke gir 'kjellerfølelse', ville jeg valgt 1. etasje. Får dere forresten bad i loftsetasjen om dere flytter opp? Det skulle mye til at jeg ville bodd et sted det manglet bad på soveromsplanet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:46   #44
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg har en venninne som bor i hus der de sover i kjelleren. Dvs; kjelleren vender bare ut mot "jord" på 1 side, baksiden (ligger i skråning). Hun hevder at pga dette kan de ikke bo der evig, hun liker ikke så godt sove i kjeller.
Bortsett fra dette, stemmer også jeg for nedre del.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:46   #45
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Ja, jeg kjenner at jeg egentlig vil bo oppe. Men jeg ser også at vi får mer plass nede, pluss vaskerom og kontor (som vi sårt trenger). Så det er nok mest fornuftig. På den annen side tar jeg min mors skepsis om å ha soverom i kjelleren på alvor. Etter at jeg har flyttet hjemme i fra, har jeg alltid bodd i sokkel/ kjeller, men dette er altså snakk om en kjeller med alle rom under bakkeplan. Jeg vet ikke om dette har stor påvirkning på inneklimaet, men min mor mener altså det. Og jeg setter stor pris på om andre vil dele sine erfaringer i forhold til dette, altså.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:50   #46
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Det blir ingen bad på loftet, og tre ganske små og uhåndterlige soverom.
Og jeg er redd for at jeg kommer til å kjenne det som Apans venninne, om at soverom i kjelleren kan bli flyttegrunn etter hvert.
Hm.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:52   #47
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Vi har (men holder på å selge) en tomannsbolig som du skisserer her.
Vi kunne aldri ha bodd oppe. Det blir for lite for oss (men vårt loft er igrunnen ikke brukandes til annet enn evt hems)

Vi bor i 1. etg + kjeller og har i grunnen trivdes godt med det. Vi har en skikkelig utgangsdør nede i kjelleren, så jeg føler meg trygg på at vi kommer ut om det brenner. I tillegg har vi store nok vinduer til å komme oss ut, og vi har seriekoblede brannvarslere samt brannslukningsapparat i kjellergangen. Så jeg føler meg ikke utrygg der nede. I tillegg er mange av veggene tykke murvegger så jeg tenker at det ikke så lett blir totalt overtent, sånn at vi rekker å komme ut (aner ikke om det er reelt, men sånn tenker jeg)

På sommeren er det fint å ha soverom i kjelleren, holder en jevn god temperatur, i motsetning til loftsoverom som kan bli helt uholdbare.

Og sånn generelt - ville jeg følt meg mer uttrygg på loftet av et trehus enn i kjeller med ordentlig utgang når det kommer til rømning.

Vi har innredet hele kjelleren. Der nede har vi bad, vaskerom, 3 soverom (små) garderoberom og en bod. Oppe i hovedetasjen har vi stue, kjøkken (halvåpen løsning) WC (med mulighet for dusj når det blir behov for det) og et gjesterom/lekerom.

Vi har valgt å ha leke-/TV-rom oppe, da ungene er såpass små at de vil være rundt oss. De har også mulighet til å være på rommene sine nede.

Det er helt sant at utsikten er bedre oppe, men plussene er langt flere her nede. Vi har bygd en terrasse på 40 kvm og koser oss glugg ihjel der.

Tenkte jeg skulle sende deg en link på Finn til huset vårt, men ser at det er tatt vekk nå, da det ble solgt forrige uke.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:55   #48
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg vokste opp i en enebolig (husbankhus) der vi hadde rom i kjelleren og to sider av huset er under bakkeplan. Aldri kjent kjellerlukt. Bor selv i hus der to sider av kjelleren er under bakkeplan og vi sover nede. Har gjort det i 22 år nå og ingen problemer med noe kjellerlukt.
At kjellerlukt er et generellt problem i slike boliger, den kjøper jeg ikke.

Men er de tre soverommene i loftetasjen godkjent som soverom?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:55   #49
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Det blir ingen bad på loftet, og tre ganske små og uhåndterlige soverom.
Og jeg er redd for at jeg kommer til å kjenne det som Apans venninne, om at soverom i kjelleren kan bli flyttegrunn etter hvert.
Hm.

Ikke erfaring med kjeller, men loft. Og det kan bli intenst og ubehagelig varmt på sommeren.

Men, som noen andre her sier. Om dere ikke trives på sikt - er det mulig å bytte leilighet senere med svigerforeldrene dine?

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:56   #50
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Ok. Ikke bad oppe hadde avgjort saken for min del.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:58   #51
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Takk for erfaringer, mkj! Du har altså ikke merket noe til kjellerlukt eller tungt inneklima i kjelleren? Dersom vi flytter ned, skal vi etter hvert få åpen trappeløsning til kjelleren, som vil hjelpe på "kjellerfølelsen". Stor altan er det oppe også. Tør jeg spørre hvor mye det kostet å innrede kjelleren, og hvordan det så ut der før oppussingen?

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 21:59   #52
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg hadde soverom i kjeller fra jeg var 7 til jeg flyttet hjemmefra, aldri noe problem med fukt og mugg. Her vi bor nå har vi også soverom i kjelleren. Jeg ser ikke problemet. Selvsagt en godt isolert og innredet kjeller som ikke har fuktproblemer, men når man har godt grunnarbeide i bunn, så er da ikke å sove i kjelleren noe problem? Så lenge man har et vindu som er stort nok til å være lovlig rømningsvei da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:02   #53
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Men er de tre soverommene i loftetasjen godkjent som soverom?

Den kjenner jeg at jeg også lurer på, det er krav for godkjente soverom, og når de ikke inngår i boligarealet... sjekk opp det i alle fall.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:02   #54
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Loftet er ikke godkjent som beboelig areale, grunnet for lav takhøyde. Det er skråtak overalt, og dermed vanskeligere å innrede. Vi må regne med å lagre alt av klær på andre steder.

Jeg tror ikke det blir aktuelt å bytte med svigers om noen år. Vi må ta en avgjørelse nå og jobbe for å få dette optimalt, om det blir der ene eller det andre.

At det kunne bli hett på loftet hadde jeg ikke tenkt så mye på. Takk for innspill!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:03   #55
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Jeg ville valgt nede.
Soverom nede i kjeller er supert om man setter inn store vinduer og sørger for god drenering rundt huset. Jevn og god sovetemperatur.

Lett ankomst til hagen er også mye verdt.
Slippe å løpe i trappene, og ikke minst slippe bråk fra soverommene oppe som det ville blitt om dere valgte å bo oppe.
Å ha barnerommene i kjelleren vil også bli gull verdt om noen år når musikken blir HØØØY! Da er de langt unna bestemor og bestefar som kanskje ikke syns musikken er helt i deres gate.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:05   #56
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Om du får en mere åpen løsning med trappen ned til kjelleren, og får større vinduer må det vell bli bra.
el om det er mulig(mye arbeid) grave fram den deln av muren stuevinduene skal være på.sånn at du får inn store vinduer ned til bakken ev

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:05   #57
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Takk for erfaringer, mkj! Du har altså ikke merket noe til kjellerlukt eller tungt inneklima i kjelleren? Dersom vi flytter ned, skal vi etter hvert få åpen trappeløsning til kjelleren, som vil hjelpe på "kjellerfølelsen". Stor altan er det oppe også. Tør jeg spørre hvor mye det kostet å innrede kjelleren, og hvordan det så ut der før oppussingen?

Det var ferdig innredet da vi kjøpte, vi har kun gjort overflateforbedringer.

Det kan kanskje høres ut som at huset trenger ny drenering? Hvis hele nedre delen er sliten, så er det kanskje ikke sånt som har blitt prioritert? Det var i alle fall det første den forrige eieren her gjorde.

Men jeg kan godt tenke meg at det kostet litt. De har i alle fall foret ned tak (det er litt lavt under taket, men det plager meg igrunnen ikke) Alle gulv er flislagt, og det er varmekabler (med egen føler og termostat for hvert rom) i alle rom bortsett fra i boden. Så jeg tror vel egentlig ikke det er billig. Alle vinduer ble også skiftet. Og sikkert satt opp noen lettvegger. Deler av kjelleren var nok uinnredet grovkjeller. Men det ble veldig OK. Det er en soveromsavdeling. Vi voksne har det største soverommet, vi hadde et mindre før, skikkelig trangt og det ble utrivelig. Men de små funker fint for ungene som har mye mindre senger synes jeg - iom lekerommet oppe som svelger unna TV, skrivepulter og massivt med oppbevaring for leker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:05   #58
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Loftet er ikke godkjent som beboelig areale, grunnet for lav takhøyde. Det er skråtak overalt, og dermed vanskeligere å innrede. Vi må regne med å lagre alt av klær på andre steder.

Jeg hadde ikke vært i tvil Kanutte. Det vil fort bli ganske så kostbart å få de soverommene opp godkjente også.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:06   #59
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Nei, ikke noe kjellerlukt. Det føles som en helt vanlig etasje med litt lavt under taket.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:07   #60
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Soverom på loft blir varmt. VARMT. Soverom i kjeller er svalere. Absolutt verd å ta med i beregningen.

Dertil skal det i følge et rakst google-sjekk være minst 15 kubikkmeter, et soverom, så om de er små og i tillegg med skråtak...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no