Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Perfekt elevtal på skule?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kva syns du er eit nokså ideelt elevtal for ein barneskule?
Ca 10-50 elevar 0 0%
Ca 50-100 elevar 2 1,92%
Ca 100 -200 elevar 15 14,42%
Ca 200 - 350 elevar 40 38,46%
Ca 350 -500 elevar 41 39,42%
Ca 500 - 700 elevar 6 5,77%
Ca 700 - 1000 elevar 0 0%
Over 1000 0 0%
Deltakere: 104. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 21:17   #41
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men du er på mellomtrinnet? Jeg ser det blir færre og færre i timene etterhvert som de blir større, i 1.- og 2. klasse var det alltid 1,5 lærer + assistent. I 5. klasse er det stort sett bare en lærer med mindre det er en som har vedtak på fast assistent.

Jeg er på mellomtrinnet, ja. Det er ikke stort bedre dekning i første og andre klasse hos oss dessverre, men en liten forskjell er det. Men langt i fra den virkeligheten Niobe forteller om.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:17   #42
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Finst det forresten barneskular med 1000 elevar i Norge? Eg er heilt blank på dette temaet.

Vår har ca 600 og er størst (i elevtall) i Bergen ...
Det er relativt tett med skoler her vi bor.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:19   #43
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Ca 300. Det er mitt idealtall, både som helsesøster og som mamma.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:26   #44
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

På barneskolen her bare øker antall barn for hvert år. Det er store endringer på gang med barneskolene i området.

Eldstemann begynte med 18 i klassen da han gikk i 1.klasse. Har økt til 23.
Yngstemann sin klasse har 26 elever.
Det er 3 klasser på hvert trinn. Akkurat passe oversiktlig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:28   #45
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

300 elever hadde vært magisk, jeg ser det at skolen her er alt for stor med sine 700-800 elever på 1-7 trinn og den bare vokser og vokser.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:37   #46
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Jeg tenker det er fint med ca 25 i klassen. Så kan det gjerne være parallelle klasser, det er fint. Gir bedre rom for tilrettelagt undervisning i grupper. Foretrekker at det er endel barn å "velge mellom" som venner, ser at det skifter litt over år, og da er det mindre risiko hvis det er endel barn, større sjans for å finne noen å kjenne seg igjen i.

Og så er det lettere for skolen å rekruttere og beholde gode fagfolk med et større fagmiljø,og lettere å gjøre tiltak ved å bytte om på folk (f.eks. Ved langtidsfravær - skolen her har da kunnet omrokere litt, så ungene får kjente ansikter). Her legger de også opp timene til lærerne med "underskudd" , slik at hver lærer har litt ekstra ressurs til å ta vikartimer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:14   #47
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Ca 200 synes jeg hadde vært perfekt, der poden går er de 154 elever, det er i grunn veldig fint.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:18   #48
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Vår nye titrinnsskole får over 800 elever. Det synes jeg i utgangspunktet er veldig mye, men det kommer an på hvordan skolen er bygget selvsagt.

Her blir det to parallellklasser i barneskolen og tre (tror jeg) på ungdomstrinnene. Det blir en separat blokk for hhv 1-3, 4-7 og 8-10-klasse, og så blir det et stort delvis felles vrimleområde i førsteetasje som linker de tre enhetene, hvor det er kantine, storsal etc. Trinnene får ulike friminutt og det er lagt vekt på å skjerme små/stor/ungdomsskolene fra hverandre.

Fordelen blir stordriftsfordeler og at man kan dra veksler på en stor og variert lærergruppe. Jeg har trua!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 24-02-13 kl 23:58.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:25   #49
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Barneskolen vår har i overkant av 500 elever. Nå kjenner ikke vi til noe annet, men vi synes det er helt ok.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am

Sist redigert av Carrera : 25-02-13 kl 01:29.
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:35   #50
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Jeg har ikke tenkt på dette før egentlig. Naiv?

Jeg sjekket skolen vi sokner til, og denne har ca 150 elever, så neppe mer enn en klasse pr trinn da med et snitt på 21 elever pr trinn. (Og tvilsomt at mange nok krever bokmål til at det blir to klasser, tror jeg)

Men grunnskolen i kommunen står ovenfor forandringer, det er økende barnekull, antaklelig noe annerledes geografisk fordelt enn det var da skolene ble bygget, grunnet byggefelt som gjerne tiltrekker seg småbarnsfamilier. Dette er noe som ikke i så veldig stor grad har truffet skolene enda, veksten i kommunen har dog absolutt skapt utfordringer i barnehagene, og skolesekoren vurderes politisk da man selvsagt har innsett at disse ungene de nå utvider og bygger og styrer for å få barnehageplass til skal over i skolen snart.

Vi får se, det er enda et par år til jeg har skoleunger, og enda et par år til til min nevø og niese skal begynne på skolen, de sokner slik det er nå til en fådelt skole. Som jeg tror kan komme til å få sprengt kapasitet innen den tid.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:53   #51
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Veldig glad for alle som stemmer! Og eg er forundra over resultatet, faktisk - eg trudde ikkje at folk syns opp til 500 er flott! Men eg tar det til etterretning.

Her eg bruk blir ein skule på 500 omtala som gigantisk

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:58   #52
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Jeg bor på landet og her er det grendaskoler (barneskoler) med 50-70 elever. Ikke bra, alt for få elever, mener jeg. 10 i hver klasse er alt for lite barn, selv om lærertettheten er super.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:01   #53
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Charlottenlund i Trondheim har vel 1200. Jeg vil tro det ikke er unikt.

Da er ungdomsskolen med. Tror det er i overkant av 700 på barneskolen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:01   #54
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Men spiller antall elever så stor rolle, så lenge skolen opptrer med et greit antall elever pr klasse, og har en lærerstab som kan jobben sin?

Når jeg er nede på vår skole, så er det lite som viser at det er mange elever der. Uteområdet er naturlig oppdelt slik at ikke alle elever er på samme sted, og inne er de fordelt over flere deler av byggene.

Klassene er av helt greie størrelser. På huttungens trinn er det noen og 60 elever, fordelt på 3 grupper. Vår er minst med 18 elever, da de har endel behov i gruppen.

Storesøster sitt kull var på nærmere 100 elever, og da inndelt i 5 grupper.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:04   #55
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Finst det forresten barneskular med 1000 elevar i Norge? Eg er heilt blank på dette temaet.

Når jeg googler så får jeg opp at Fjellhamar barneskole er Norges største med sine ca 950 elever.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:08   #56
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Skolen som våre barn går på er fådelt, og til neste år blir det veldig knapt med delingstimer. Jeg synes ikke dette høres greit ut i det heletatt, og håper kommunen vår slår sammen flere skoler sånn at barna kan få gå i rene klasser.

200-300 elever synes jeg høres greit ut.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:10   #57
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Kanskje me bur i samme kommune?
Eg foretrekker storskule, og trur ikkje småbygder er fråflytningstrua pga. skulen. Mine går på storskule, men me har i tilegg 4 små skular innan ein radius på vel. 1 mil. Galskap med tanke på driftkostnadane til kommunen.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:11   #58
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Vi har en ganske stor skole, og som det sies av flere er det dedikerte uteområder, og noe ulike frikvarter. 1. klasse har alltid pauser hvor de har utearealet forbseg selv de første mnd., da er det lettere å både bli kjent med hverandre og med utearealet. Etterhvert har de felles pauser med 2. klasse (3.-4. har felles, og 5.-7.) syns det fungerer helt fint her.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:14   #59
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Kanskje me bur i samme kommune?
Eg foretrekker storskule, og trur ikkje småbygder er fråflytningstrua pga. skulen. Mine går på storskule, men me har i tilegg 4 små skular innan ein radius på vel. 1 mil. Galskap med tanke på driftkostnadane til kommunen.

Samme her, men ingen av skolene har stort nok bygg til å ta elever fra nabostolen om den blir nedlagt. Så da må en bygge nytt, noe som heller ikke er billig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:14   #60
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Perfekt elevtal på skule?

Jeg tror heller ikke at folk lar være å flytte til ei bygd pga mangel på skole i bygda. Det er vel heller familie og tilhørighet som driver folk.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no