Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Aioli

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 23:27   #1
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Aioli

Hvordan lager du Aioli?

Jeg smakte en utrolig god Aioli på kafe for en stund siden. Og etter den opplevelsen smaker min egen ganske kjedelig. Kanskje jeg har for lite sennep i.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:33   #2
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aioli

Jeg har ikke sennep i det hele og store jeg. :sennephaterpåsinhals:

Hender at jeg lager det fra bunnen, men skammelig ofte lager jeg sisteliten-aioli.
Med en dasj majones, noen fedd hvitløk et par kvern med sortpepper og en slump olje.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:34   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Aioli

Jeg bruker denne oppskriften:

2 eggeplommer
1-2 fedd knust eller revet hvitløk (less is more)
litt sitronsaft
1 ts (?) dijonsennep, gjerne honningsennep
en liten klype salt
1 dl solsikkeolje eller rapsolje
1 d kaldpresset olivenolje

Ha eggeplommer, hvitløk, sitronsaft og sennep i en bolle. Pisk sammen med elektrisk håndmikser. Spe med olje, først dråpevis, siden i en tynn stråle. Tynn den ferdige aïolien ut med vann til ønsket konsistens, og smak til med mer salt og sitronsaft. Hvis du ønsker den litt mildere, kan du tilsette ørlite sukker. Husk at hvitløkssmaken blir sterkere etterhvert, så bruk heller for lite enn for mye.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:57   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Tradisjonell aioli er laget av bare hvitløk og olivenolje, ingen egg. Da bruker man morter og støter hvitløksfeddene sammen med mer og mer olje. Jeg syns det er lettere å lage det som majones, bare med knust hvitløk med fra starten også. Jeg bruker ikke sennep, men god olivenolje.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no