Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-07, 23:12   #21
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bare lurer altså, min gode gamle trauste G4 kan nemlig ikke gjøres sonefri, men jeg kan fint bruke VLC (men altså kun sålenge jeg holder meg til den valgte sonen; som bare kan byttet 5 ganger). Er det så og forstå at de nye variantene overhodet ikke kan bruke VLC?

Jo du kan bruke VLC til å spille DVD, men akkurat som du beskriver så kan man ikke bruke den til å spille alle soner. Apple har uuusannsynlgivis brukt en DVD-spiller produsert av Matsushita i din G4 (som i mange av de nye Intel Macene), og den inneholder programvare (firmware) som sjekker sonen på platen internt i spilleren. Disse er altså defekte med vilje for å ødelegge for eieren av maskinen (deg). Apple har delvis gått over til DVD-spillere fra LG nå, og de tror jeg er i orden. Det er jeg veldig glad for siden jeg har tenkt å kjøpe en MacBook Pro i løpet av året.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja jeg vet det, men det jeg lurte på var når det står et skilt med SONEFRI på dvdspillerne (det gjør det jo ofte, enten på et eget skilt eller i tillegg til alle finessene), og dvdene ligger nedpakket i esker som man tar med seg til kassen, da må de jo allerede være sonefrie?

Jeg er ikke sikker på hvor i distribusjonskjeden de gjør dette, men det er neppe på fabrikken. kansje noen gjør det ved pakking, men ikke de store produsentene. For å ha lov til å produsere DVD-spillere med DVD-logoen på må man ha lisens, og det er et krav at spilleren har sonesperring. Hvis ikke mister man lisensen til å produsere dem. Det samme gjeder programvare. De som lager VLC har ikke lisens og spiller av DVD-er på en måte som ikke er godkjent av de som eier DVD-formatet, så de driter i dette. (VLC har heller ikke noen DVD-logo noe sted så vidt jeg vet). De to første DVD-spillerne mine, én Toshiba, én Pioneer ble også kjøpt sonefri i eske (fra stabler merket sonefri i butikken her i Oslo). Det er helt utenkelig at Toshiba og Pioneer gjorde dette på fabrikken. Hvis det står sonefri på selve spilleren (det har jeg ikke sett), tror jeg det må være merker som er satt på i ettertid, eller utstyr fra små aktører som ikke lager noe selv, men kjøper spillere fra Korea eller lignende og setter sitt eget merke på dem.

Og for å motsi det jeg sa over og bedrive litt reklame: min DVD-spiller, fra Oppo i USA, kom faktisk sonefri direkte fra leverandøren. De gjorde det nok som en ekstraservice siden jeg bestilte den direkte fra dem til Norge. Nå går den omsider an å kjøpe her i landet også Oppo DV-981. Anbefales på det sterkeste hvis du har en HD-ready flatskjerm. Den oppkonverterer vanlig DVD til HD og bildet blir helt supert.

Ben "geek" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 23:24   #22
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Vi gjorde vår spiller enkelt om til sonefri vha. endeløse trykkinger på fjernkontrollen basert på en oppskrift vi fant på nettet.

Her er en annen link hvis du ikke fant din spiller på Miss Norways link: http://www.dvdhacks.co.uk/

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 23:40   #23
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Enda et spørsmål til superGeek Ben: De små bærbare spillerne (feks Nextbase) til bil/båt etc er sonefrie - merket sådanne - og det reklameres med dette - hvordan klarer de det?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 10:52   #24
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Enda et spørsmål til superGeek Ben: De små bærbare spillerne (feks Nextbase) til bil/båt etc er sonefrie - merket sådanne - og det reklameres med dette - hvordan klarer de det?

Jeg sjekket akkurat en ganske ny Nextbase spiller. Den er naturlgivis sonefri, men det er ikke indikert hverken på esken eller i manualen. Tvert i mot står det i manualen at man må ha DVD-plater med riktig sone for at det skal virke. Og spilleren er merket med sone 2.

Står det faktisk noe om sonefri på selve spilleren, emballasjen eller i dokumentasjonen din? Hvis det gjør det kan det jo tenkes at produsenten tok sjansen og gjorde dette tidligere, men at de, i likhet med flere andre mindre produsenter, har blitt "avslørt" og derfor har sluttet å gjøre det. Butikkene kan fritt både modifisere, selge og reklamere for sonefrie spillere, dette er ikke forbudt på noen måte, men produsentene trenger lisens, og den mister de hvis DVD Format/Logo Licensing Corporation finner ut at de ikke oppfyller alle vilkårene, deriblant kravet om sonesperre. Det er utvilsomt produsenter som leverer spillere med sonesperren slått av, men det er altså avtalebrudd fra deres side. Og jo større produsenten er, jo mindre sannsynlig er det at de gjør dette.

Ben "for every tall wall there's a taller ladder" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 19:32   #25
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Ben: Aha! Det er nemlig 2-3 år siden jeg registerte dette, gamledager med andre ord. Så da er det sikkert grunnen. Og det var bare salgsplakater og avisannonser som anførte det hvis ikke jeg husker feil - husker også at jeg ikke fant noe slik dokumentasjon utenpå esken eller selve spilleren og et øyeblikk var redd jeg hadde fått en sonet en (altså katta i sekken).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 19:43   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Jeg formulerte meg muligens litt dårlig. Det står ikke sonefri på selve spilleren, men på skiltet der finnessene står, ved hylla i butikken. Altså på skiltet med prisen og dette. Vi har kjøpt 2 dvd-spillere, og begge har allerede vært sonefrie, siden vi tok med oss selve eska til kassen. Det stod også at de var sonefrie på pris-skiltet.
Den første vi kjøpte var av merket Harman Kardon, eller noe sånt. Den siste husker jeg ikke, det var en gave, men jeg tror det var Phillips.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 21:31   #27
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Jeg må bare oppdatere denne tråden. Vi har endelig klart å knote oss til gjøre dvd-spilleren sonefri. Jeg ler meg ihjel, vi som ikke kan noe datateknisk i hele verden. Nå kan jeg bruke tre stk treningsdvd som ligger klare til bruk.



Og her fant jeg oppskriften.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 01:17   #28
Ada
Ny
 
Ada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 33
Ada har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Gratulerer med sonefri dvd-spiller.
Vi har kjøpt et par "sonefrie" dvd-spillere, dvs. vi har kjøpt en ordinær dvdspiller, men har ertt og slett spurt betjeningen der vi har kjøpt den om de kan gjøre den sonefri og dette har de gjort uten å mukke.

__________________
Those are my principles. If you don't like them, I have others.
Ada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 11:57   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Opprinnelig lagt inn av Ada, her.

Gratulerer med sonefri dvd-spiller.
Vi har kjøpt et par "sonefrie" dvd-spillere, dvs. vi har kjøpt en ordinær dvdspiller, men har ertt og slett spurt betjeningen der vi har kjøpt den om de kan gjøre den sonefri og dette har de gjort uten å mukke.

Husker du hvor dere har handlet når dette har blitt gjort? Jeg har nemlig egen tv på treningsrommet, vi trenger derfor to dvd-spillere og må kjøpe en til.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 16:22   #30
Ada
Ny
 
Ada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 33
Ada har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Husker du hvor dere har handlet når dette har blitt gjort? Jeg har nemlig egen tv på treningsrommet, vi trenger derfor to dvd-spillere og må kjøpe en til.

Ja, ihvertfall den siste vi kjøpte. Det gjorde vi på Lefdal på Alnabru. Litt usikker på hvor vi gjorde det på den andre.

__________________
Those are my principles. If you don't like them, I have others.
Ada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 16:58   #31
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?

Ok! Takk for svar. Får stikke innom Alnabru en tur kanskje.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no