Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Haddy og boka

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-19, 13:46   #101
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Det går ikke an å utnytte informasjon om at en leder er en klårfingra drittsekk som misbruker makten sin. Ærlig talt. Han burde vært ekskludert og fullstendig ute av norsk politikk.

Også synes jeg du undervurderer hvilken påkjenning dette kan være, rine. Selv om du ikke har fått varige mén av det, er det mange som har det. For meg var det f.eks. langt forbi kleint og ubehagelig da sjefen min stadig vekk kom med fysiske tilnærmelser langt over streken samtidig som han passet på å minne meg på at jeg trengte at han ga meg en god referanse fordi dette var min første jobb og han hadde gitt meg en sjanse få andre ville gjort.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 13:50   #102
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har også opplevd gjentakende tilfeller av klåing og forsøk på klåing av sjef 60+ sjef da jeg var noenogtjue forresten, gir det meg lov til å mene noe? (Ser at det er bare julebordkommentaren min som det blir referert til over her.) Det var ubehagelig, kleint, og noe jeg på alle måter skulle vært foruten, men det har ikke preget meg i særlig grad videre i livet, må jeg innrømme. At kjæresten min ble fritt vilt i alle landet aviser i månedsvis ville definitivt ha påvirket meg mye mer.

Jeg tror svært mange damer på vår alder har opplevd dette, men at det ikke i nevneverdig grad plaget oss ... for det var bare sånn verden var den gang. Det var ubehagelig og kjipt, for all del, men mange av oss brydde oss ikke.

Så når det først ble snakk om #metoo, så tenkte jeg at jeg aldri hadde opplevd noe slik. Det var først når folk begynte å beskrive hendelser jeg innså at dette hadde jo jeg også vært med på. Og da var det noe godt med å få konstatert at unge kolleger ble helt satt ut. De kunne virkelig ikke tro på at dette hadde vært så vanlig.

Trond Giske er bittelitt eldre enn meg. Han har helt sikkert vært av disse mennene som tenkte at dette var innafor. For mange av damene tenkte som meg - at dette var sånn det var. Vi avfeide og gikk videre. Og så var det noen som ikke har tatt det helt sånn. Dette er de som nå omtales som varslerne. For de har sagt fra om hvor ugreit dette var i en verden hvor alle andre bagatelliserte det hele.

Jeg synes vi skylder disse folka en stor takk. Fordi damer i 40-åra har gått rundt og trodd at det var sånn verden var. Og at damer i 20-åra nå blir helt satt ut av hva vi fant oss i. Så noe har skjedd på veien, men det har ikke kommet helt av seg selv.



Og da er det kanskje ikke så unaturlig at Haddy tenker at det er varslene sin feil. For kanskje står hun som meg og tenker: "Dette var da noe "alle vi andre" taklet den gangen." Og at mannen hennes faktisk ikke skjønner at han har gjort noe feil siden det han gjorde var så vanlig.

Ikke at jeg forsvarer Haddys tankegang. Jeg er sterkt uenig i at dette bør tolereres.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 13:54   #103
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er helt uproblematisk å diskreditere Tajik, det er jo ikke akkurat som om hun ikke har utnyttet dette for egen vinnings skyld. Å i tillegg til å bli kvitt sin fremste konkurrent få framstå som "dypt bekymret" på varslenes vegne, er jo bare en ekstrabonus for henne.

Ingling: Jeg har også opplevd gjentakende tilfeller av klåing og forsøk på klåing av sjef 60+ sjef da jeg var noenogtjue forresten, gir det meg lov til å mene noe? (Ser at det er bare julebordkommentaren min som det blir referert til over her.) Det var ubehagelig, kleint, og noe jeg på alle måter skulle vært foruten, men det har ikke preget meg i særlig grad videre i livet, må jeg innrømme. At kjæresten min ble fritt vilt i alle landet aviser i månedsvis ville definitivt ha påvirket meg mye mer.

Hvordan vet du dette? Altså at hun ikke var reelt bekymret for situasjonen?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 14:13   #104
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er helt uproblematisk å diskreditere Tajik, det er jo ikke akkurat som om hun ikke har utnyttet dette for egen vinnings skyld. Å i tillegg til å bli kvitt sin fremste konkurrent få framstå som "dypt bekymret" på varslenes vegne, er jo bare en ekstrabonus for henne.

Har det slått deg at årsaken til at Tajik har "problemer" med TG kan handle om hvordan han behandler andre, ikke bare kvinner, men folk med mindre makt enn det han har, og at det ikke handler om at han er hennes "fremste konkurrent"?

At maktkampen er en kamp mellom ei som grunnleggende sett er "hel ved", som bryr seg om andre, og ønsker å være en skikkelig person og en som vet å misbruke makten sin så fort muligheten byr seg?

Det som har forsvunnet helt i denne saken er at det også var en del varsler knyttet til TGs behandling av rådgivere i AP i forbindelse med valgkampen i 2017. Men siden det har mer karakter av arbeidsrettslig varsling mot en leder, så har det fått veldig lite dekning i media.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 14:26   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Det er ikke noen motsetning mellom å både være oppriktig bekymret og stå på for varslerne ut fra et ektefølt sinne og engasjement, og å samtidig sørge for at man sikrer sin egen posisjon. Hadde hun ikke vært flink til det så hadde hun vært parkert og kjørt over med dampveivals for lenge siden. Ingen klarer seg i AP uten å være smarte og tøffe i maktspillet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 14:30   #106
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Har det slått deg at årsaken til at Tajik har "problemer" med TG kan handle om hvordan han behandler andre, ikke bare kvinner, men folk med mindre makt enn det han har, og at det ikke handler om at han er hennes "fremste konkurrent"?

At maktkampen er en kamp mellom ei som grunnleggende sett er "hel ved", som bryr seg om andre, og ønsker å være en skikkelig person og en som vet å misbruke makten sin så fort muligheten byr seg?

Det som har forsvunnet helt i denne saken er at det også var en del varsler knyttet til TGs behandling av rådgivere i AP i forbindelse med valgkampen i 2017. Men siden det har mer karakter av arbeidsrettslig varsling mot en leder, så har det fått veldig lite dekning i media.

1: Bra det du sier om Tajik.
2: Dæven, jeg hadde glemt starten på dette. Takk for påminnelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 15:37   #107
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Jeg har jo en jobb som har gjort meg utsatt fra en god del forsøk på krafsing og klåing fra personer som er vant til å ha makt over folk i min posisjon, og der det i tillegg tidligere var en problematisk balanse i møter som involverte både reiser og alkohol. Det aller, aller meste har jeg børstet av meg som litt irriterende flass på en sort kåpe.

Én gang gikk jeg gråtende i seng og skammet meg over å ha blitt utsatt for et ganske grovt overtramp. Bare den hendelsen alene gjør at jeg aldri vil undervurdere hvordan andre føler et #metoo-tilfelle. Hvis noen den dag i dag hadde anklaget meg for å ha hatt skylden det overtrampet, hadde det antagelig rippet opp en hel masse gammel uberettiget skam.

Én ting er å bli utsatt for noe du vet var galt og ikke din skyld. Noe helt annet er å bli direkte anklaget for å ha løyet og overdrevet og sikkert vært litt skyld i det selv (det var gjensidig flørting, alle hadde drukket, du ga ut signaler - ikke sant?) - og det er det Haddy gjør nå. Og kaller det sin sannhet. Som hun har rett på. Faen om hun har.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 15:40   #108
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Én ting er å bli utsatt for noe du vet var galt og ikke din skyld. Noe helt annet er å bli direkte anklaget for å ha løyet og overdrevet og sikkert vært litt skyld i det selv (det var gjensidig flørting, alle hadde drukket, du ga ut signaler - ikke sant?) - og det er det Haddy gjør nå. Og kaller det sin sannhet. Som hun har rett på. Faen om hun har.



Nemlig. Akkurat det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 15:44   #109
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Én ting er å bli utsatt for noe du vet var galt og ikke din skyld. Noe helt annet er å bli direkte anklaget for å ha løyet og overdrevet og sikkert vært litt skyld i det selv (det var gjensidig flørting, alle hadde drukket, du ga ut signaler - ikke sant?) - og det er det Haddy gjør nå. Og kaller det sin sannhet. Som hun har rett på. Faen om hun har.

Dette var utrolig presist beskrevet det jeg også tenker om saken.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 15:46   #110
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

----snip------

Én ting er å bli utsatt for noe du vet var galt og ikke din skyld. Noe helt annet er å bli direkte anklaget for å ha løyet og overdrevet og sikkert vært litt skyld i det selv (det var gjensidig flørting, alle hadde drukket, du ga ut signaler - ikke sant?) - og det er det Haddy gjør nå. Og kaller det sin sannhet. Som hun har rett på. Faen om hun har.

Jepp. Akkurat.
Det er IKKE greit.

Og det er jug å kalle det "sin sannhet". Sannheten er at hun ikke har vært tilstede ved noen av disse tilfellene. Sannheten er at TG har MYE å vinne og alt å tape på at hun ikke tror på varslerne. Noen av episodene er jo fra tiden etter at de ble et par.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 16:37   #111
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har jo en jobb som har gjort meg utsatt fra en god del forsøk på krafsing og klåing fra personer som er vant til å ha makt over folk i min posisjon, og der det i tillegg tidligere var en problematisk balanse i møter som involverte både reiser og alkohol. Det aller, aller meste har jeg børstet av meg som litt irriterende flass på en sort kåpe.

Én gang gikk jeg gråtende i seng og skammet meg over å ha blitt utsatt for et ganske grovt overtramp. Bare den hendelsen alene gjør at jeg aldri vil undervurdere hvordan andre føler et #metoo-tilfelle. Hvis noen den dag i dag hadde anklaget meg for å ha hatt skylden det overtrampet, hadde det antagelig rippet opp en hel masse gammel uberettiget skam.

Én ting er å bli utsatt for noe du vet var galt og ikke din skyld. Noe helt annet er å bli direkte anklaget for å ha løyet og overdrevet og sikkert vært litt skyld i det selv (det var gjensidig flørting, alle hadde drukket, du ga ut signaler - ikke sant?) - og det er det Haddy gjør nå. Og kaller det sin sannhet. Som hun har rett på. Faen om hun har.

Jeg husker vi diskutere metoo på jobb, og jeg sa jeg aldri hadde opplevd noe som helst ubehagelig, på tross av at jeg jobber i en veldig mannsdominert bransje. Glemte nok «bank i border», for like etterpå opplevde jeg en middag som var så ubehagelig at jeg måtte rømme bordet og finne et annet sted å sette meg.

Takk og pris for at det ble tatt alvorlig og arrangøren tok tak i det og det ikke bare ble føyset bort som noe som var mitt problem. Men jeg husker likevel hvor ubehagelig det var å se mannen igjen og hvordan jeg gikk i sirkler for å unngå ham.

Forøvrig har vi helt sikkert ulike grenser for hva som er ubehagelig og ikke. Jeg tipper jeg er hakket tolerant mht mannsdominert miljø og grisevitser. Men det er stor forskjell på om man behandles som «en av gutta», og når man bruker griseprat, blikk og kroppskontakt for å understreke at jeg ikke er «en av gutta».

Jeg har tenkt veldig mye på hvorfor den middagen ble så ubehagelig, når jeg egentlig anser meg for å ha høy terskel for hva jeg ikke tåler. Og det handler nok mest om at han overhode ikke tok mine signaler om at jeg ikke syntes han var morsom, at han klarte å seksualisere alt jeg sa, inkludert når jeg med vilje pratet om ting som jeg mener det burde være umulig å vri om til å omhandle sex. I kombinasjon med at han på død og liv skulle ta på meg, og fortelle at han ofte var i min by.

Og så skammet jeg meg lenge over at jeg ikke var tøff nok til å gi beskjed direkte, men bare forlot bordet og fant et annet bord da han var på toalettet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-19, 17:17   #112
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Jeg tror det er viktig at vi får satt halen på grisen; uønsket, seksualisert oppførsel er ikke greit. Uansett. Og det gjelder uavhengig av om det er menn eller kvinner som er pågående. Og det er lov å smile, være hyggelig og ha på seg trange klær uten å bli utsatt for slibrige kommentarer, sleske blikk og tafsing. (Beundrende blikk må man tåle, men det er virkelig milevis forskjell mellom «nå var du fin, den kjolen kledde du!» og «den kjolen går inn og ut på alle de riktige stedene :høhø:»)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 02:53   #113
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Har ikke lest boka. Er mest enig med Rine. Det er ikke tvil om at TG har klådd i årevis, men jeg tenker det at det kommer opp nå er en del av maktkampen. For all del, jeg tror varslene er reelle nok, men noen av de er gamle. Så kortversjonen er: Jeg tror alt er sant; seksuell trakassering, vanlig trakassering, at TG har vært for naiv i forhold til hvordan han ble oppfattet, at dette er en del av en maktkamp, at varslene er reelle, at noen har gravd etter varslene, at boken til HN er et viktig debattinnlegg, at boken til HN er et forsvarsskrift. Ja, hele suppa.

Ellers synes jeg redaktøren sier en del ting bra. Her sier hun at sitat om varsleren er: "Svaret kommer raskt. Hun godtar beklagelsen. Hun vil legge dette bak seg. Hun ønsker ham lykke til videre. Trond blir taus av takknemlighet." I og med jeg ikke har lest boken, er det vanskelig for meg å vite hva som er sagt om varslerne og sms-er i boken, men hvis dette er korrekt, kan det da umulig være så ille? Hun (altså Cathrine Sandnes) sier også at sms-ene er ordrett sitert i boken "Alle skal ned", og det å sitere det som er kjent er jo helt ordinært og ikke noe man behøver tillatelse til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 13:36   #114
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har ikke lest boka. Er mest enig med Rine. Det er ikke tvil om at TG har klådd i årevis, men jeg tenker det at det kommer opp nå er en del av maktkampen. For all del, jeg tror varslene er reelle nok, men noen av de er gamle. Så kortversjonen er: Jeg tror alt er sant; seksuell trakassering, vanlig trakassering, at TG har vært for naiv i forhold til hvordan han ble oppfattet, at dette er en del av en maktkamp, at varslene er reelle, at noen har gravd etter varslene, at boken til HN er et viktig debattinnlegg, at boken til HN er et forsvarsskrift. Ja, hele suppa.

Ellers synes jeg redaktøren sier en del ting bra. Her sier hun at sitat om varsleren er: "Svaret kommer raskt. Hun godtar beklagelsen. Hun vil legge dette bak seg. Hun ønsker ham lykke til videre. Trond blir taus av takknemlighet." I og med jeg ikke har lest boken, er det vanskelig for meg å vite hva som er sagt om varslerne og sms-er i boken, men hvis dette er korrekt, kan det da umulig være så ille? Hun (altså Cathrine Sandnes) sier også at sms-ene er ordrett sitert i boken "Alle skal ned", og det å sitere det som er kjent er jo helt ordinært og ikke noe man behøver tillatelse til.

Men altså: en del av maktkampen. Da høres det ut som at dere underkjenner hva som har skjedd fra TG sin side. Det er en voldsom nedtoning dette.

Eksempel: en av mellomlederne på min arbeidsplass er beryktet fordi han trakasserer kvinner både muntlig og fysisk. Han er så slibrig og diskriminerende at det er et stort problem for kvinnene på jobben. Ledelsen beskytter han, de gjør ingenting til tross for jevnlige klager.

Vi forventer et ledelsesskifte i løpet av noen år og vi har også fått noen kvinnelige mellomledere som tar dette opp med mer tyngde. Ved neste lederskifte er det derfor stort håp om å få fjernet denne personen. Og grunnen til at han bør fjernes er på grunn av sin egen oppførsel. Det at det har kommer kvinnelige mellomledere har også gitt et håp om endring og nå har varslene begynt å komme igjen. En lang periode ble ledelsen temmelig sur om noen varslet.

Det blir på en måte korrekt å si at fjerningen av denne personen er en del av maktkampen, men samtidig så er det sånn at det riktige er å fjerne maktmisbrukere også.

Fjerningen av TG har et klart preg av at han er en person som utviser makt på en sånn måte at selv de beste vennene burde latt være å forsvare han men satt en grense på hva som er greit å gjøre og pælme han ut. Jeg tenker også at grunnen til at varslene har kommet nå er til dels fordi metoo har gjort det enklere for varslere og vanskeligere for ledelse å unndra seg ansvar. I tillegg vil jeg tro at HT føles tryggere å varsle til. Det er liksom ikke noe tvil om at hun er en mer anstendig person enn TG.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 12-10-19 kl 13:41.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-19, 23:42   #115
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Kort kommentar til eksemplet ditt: Jeg er usikker på hvorfor det er et tilsvarende eksempel. Du sier dere ønsker å fjerne personen på grunn av trakassering, men ledelsen har "vernet" vedkommende. Men er det noen som ønsker jobben til vedkommende?

Hvis noen hadde ønsket å sparke personen fordi vedkommende ville ha jobben, ikke var så interessert i trakkaseringen, men brukte den fordi det var et "bra våpen" er jeg enig i at det hadde vært tilsvarende.

Kan nevne at jeg også har personer på min jobb som er trakasserende, og jeg vet at det er mange som hadde syntes det var fantastisk hvis de forsvant, MEN ikke fordi folk sikler på jobben deres.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men altså: en del av maktkampen. Da høres det ut som at dere underkjenner hva som har skjedd fra TG sin side. Det er en voldsom nedtoning dette.

Antar at du med dere mener meg og rine? Aner ikke hva rine mener. Jeg oppfatter ikke at jeg underkjenner hva som har skjedd? Jeg er (som de fleste andre) overbevist om at TG har trakkassert folk - seksuelt og ellers. Jeg tror nok også at det har vært episoder med ubevisst trakassering. Mulig jeg legger noe annet i det å "underkjenne" enn det du mener?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 08:15   #116
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Men hvem er det du mener har «siklet» på jobben til TG?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 09:36   #117
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Nå hadde Tajik samme posisjon som TG da hun støttet varslerne, så hun "siklet" jo ikke på jobben hans. Om det var noen som siklet på noen posisjoner internt i partiet, så var det TG som "siklet" på ledervervet. Det er på tide at de som har skaffet seg makt ved bruk av skitne metoder får oppleve at det faktisk koster dem makten på ett eller annet tidspunkt. Han er typen som tar æren for det som kan tas æren for, og legger skylden på alle andre, hvis det går galt. Det er ikke hun. Jeg vet hvem jeg mener er den beste lederen, både for partiet og landet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 09:48   #118
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå hadde Tajik samme posisjon som TG da hun støttet varslerne, så hun "siklet" jo ikke på jobben hans.

Akkurat dette er et veldig godt poeng. Jeg må si jeg finner uttalelser om at Tajik har utnyttet varslene mot Giske ekstremt kvalmt, og så langt har ingen klart å komme med noen argumenter for hvorfor de uttaler dette, så det hele er meget underlig.

Og him med flere som hinter til at Tajik ikke egentlig bryr seg om de som har blitt utsatt for trakassering. Hva faen. Hva baserer dere dette på?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 10:21   #119
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Jeg mener det må være helt innlysende at å hevde at TG-saken egentlig bare handlet om maktkamp og at #metoo-elementet i saken bare var et velkomment påskudd til å «ta» TG, er TGs spinn rundt denne saken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 13-10-19 kl 11:43.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-19, 11:00   #120
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haddy og boka

Tviler ikke et sekund på at dette har vært knalltøft og belastende for N'jie. Men da er det media hun bør kritisere, ikke varslerne. Og det kunne jeg vært mer enig i, at media med fordel kunne gitt seg litt tidligere, ikke fråtset. Og hun kunne benyttet anledningen til å få en diskusjon om hva som er grei mediedekning og ikke, og i hvilken grad media bør ta hensyn til familien når man dekker saker der enkeltpersoner har driti på draget. Men da hadde det vært sine egne kolleger hun gikk ut og kritiserte, ikke varslerne, som ikke betyr noen verdens ting for henne. Så det hadde selvsagt vært mye vanskeligere og mer risikabelt. Og modigere.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no