Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Matpakketråd

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-06, 17:41   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Her er pastasalat mest populært. Gjerne med middagsrester, f.eks. kylling. Bruker fullkornspasta fra Barilla. Ungene er ikke glad i omelett, men de liker kokt egg, så det ligger noen ganger i matboksen. Ellers fyller jeg på med de grønnsakene jeg vet blir spist.
Den frokostpannekaken jeg fant oppskriften på her inne er kjempegod og jeg har også laget en salt variant med skinke, parmesan og paprika. Den skal ungene få med seg i morgen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 17:49   #22
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Vi kjøper godt brød som vi skjærer opp på butikken og fryser ned. Smører frosne skiver på morgenen (har med 2 brødmåltider, 1 frukt/yoghurt-måltid + 1 middagsmåltid hver dag). Har foreløpig ikke behov for å gjøre noe mer spennende med matpakken enn variasjon - så her er det 1 skive med fiskepålegg (laks & majones er en favoritt), 1 skive med jernrikt pålegg (som regel leverpostei), 1 skive med ost (for å få i ham nok kalsium) og 1 skive med fy-fy-pålegg (som regel jordbærsyltetøy eller banos). Tror på variasjon og moderasjon.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:13   #23
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Matpakketråd

Poden får brødmåltid i barnehagen til lunsj, så jeg prøver å unngå vanlig brød i matpakken. (Det blir fort ensidig med tre brødmåltider før middag, synes jeg.)

Vi pleier å variere med lomper med pålegg, grove polarbrød, (jada, jeg vet at de ikke er plagsomt grove, men det er vel strengt tatt ikke så veldig mange av butikkbrødene heller) knekkebrød, og frokostblanding.

Til fruktmåltidet (de får frukt, men det er lenge mellom lunsj og middag for de små, så vi sender med litt ekstra mat) har han ofte middagsrester såsant det er praktisk mulig (fiskekake, omelett, pasta osv.) og litt grønnsaker skåret i biter. En slager er også eplebiter med kaneldryss.

Noen morgener koker vi havregrøt som han tar med, men det er kun hvis vi har ekstra god tid.

Jeg lager alltid matpakken klar kvelden i forveien, da har jeg motivasjon og energi til det, i motsetning til kl sju om morgenen når alt skal skje på en gang.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:28   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Dere som lager matpakker kvelden i forveien, hvordan oppbevarer dere den til neste dag?

Blir ikke brødskivene tørre i kjøleskapet?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:40   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Dere som lager matpakker kvelden i forveien, hvordan oppbevarer dere den til neste dag?

Blir ikke brødskivene tørre i kjøleskapet?


Niks. Det er en myte. Har ei venninne som står hele morgenen og smører fordi hun nekter å lage kvelden før. Hun tror det blir ekkelt. Helt seriøst: Det blir det ikke. Det er mannen min som lager maten her i huset, og jeg merker ingen forskjell.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:43   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Niks. Det er en myte. Har ei venninne som står hele morgenen og smører fordi hun nekter å lage kvelden før. Hun tror det blir ekkelt. Helt seriøst: Det blir det ikke. Det er mannen min som lager maten her i huset, og jeg merker ingen forskjell.

Legges maten rett i matboksen da, eller pakker han den inn i matpapir?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:43   #27
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Dere som lager matpakker kvelden i forveien, hvordan oppbevarer dere den til neste dag?

Blir ikke brødskivene tørre i kjøleskapet?

Neida. Jeg pakker dem godt inn i plast før de legges i matboksen, og de smaker like godt neste dag. Paprika og agurk legger jeg i en liten boks for seg selv, så legger han det på skiva når den skal spises.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:44   #28
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakketråd

...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bug-sandwich.jpg (11,3 KB, 8 visninger)
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:44   #29
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

*abonnerer*

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:54   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakketråd

Era: tipper barna dine har de tøffeste matpakkene i barnehagen/klassen

Mannen min hevder forresten at vi spiser alt for lite insekter i vår kultur. "Insekter er sunt. De er rik på proteiner. I tillegg finnes insekter i store mengder slik at det kun er økologiske fordeler med å spise dem".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:01   #31
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matpakketråd

Vi forsøker å variere en del. I dag skulle de på tur, og da hadde han med frokostpannekaker (samme som Kristin nevner) med blåbær, et lite beger yoghurt naturell (+ havregryn til å ha i), et lite eple, en flaske eplejuice/vann og en liten termos med te (teinfri solbærte).

Andre ting vi pleier å sende med ham er 1 avocado, tørket aprikos og nøtter/mandler. Han får lunsj i barnehagen, så når han ikke skal på tur sender vi bare med til ettermiddagsmåltidet samt frokost om han leveres tidlig.

Baguetter, fine pitabrød o.l får han aldri.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:11   #32
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Dere som lager matpakker kvelden i forveien, hvordan oppbevarer dere den til neste dag?

Blir ikke brødskivene tørre i kjøleskapet?

Pakk dem inn i Glad-pack. (Muligens ikke så miljøvennlig, men den kan kanskje gjenbrukes?)

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:30   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Legges maten rett i matboksen da, eller pakker han den inn i matpapir?

Han legger den rett i matbokser, men det hender jo at det er ting som ikke bør blandes, så det pakkes evt hver for seg, eller tas med om morgenen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:40   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakketråd

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Legges maten rett i matboksen da, eller pakker han den inn i matpapir?

Jada, her smøres det også kvelden før og legges rett i matboksen med mellomleggspapir. Jeg sender ofte med gulrot, fiskekake, kjøttboller ved siden av, ofte legges det oppå brødskivene eller på siden med papir rundt.
Det holder seg finfint i kjøleskapet, helt sant!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no