Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 14:54   #41
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Sånn der "jeg gidder ikke å vaske dine klær"-ordning funker jo ikke når man har barn i hus. Da blir jo jeg'et sittende med all annen klesvask enn du'ets klær, og belastningen blir fortsatt veldig sjev. I tillegg så vil du'et ha null og niks oversikt over hvor mye tid det tar å vaske barneklær og også hva som finnes og brukes av klær.

Men er det virkelig sånn at damene tar mest av klesvasken i alle hjem. Fortsatt? Poll trengs :Jupp:

Altså, selv om jeg er dame og tar mest av klesvasken hjemme betyr ikke det at vi lever i den mørke middelalder, akkurat. Jeg synes det blir litt merkelig å skille ut én husarbeidsaktivitet og så å si kjønnsbestemme den; det viktige er jo den totale arbeidsfordelingen.

Hadde noen stilt spørsmål om hvem som vasker/støvsuger eller lager matpakker, hadde jeg trengt svaralternativene: "Jeg aner ikke hvor støvsugeren befinner seg" og "Jeg vet ikke, for da er jeg på badet".

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 15:01   #42
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.835
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Altså, selv om jeg er dame og tar mest av klesvasken hjemme betyr ikke det at vi lever i den mørke middelalder, akkurat. Jeg synes det blir litt merkelig å skille ut én husarbeidsaktivitet og så å si kjønnsbestemme den; det viktige er jo den totale arbeidsfordelingen.

Hadde noen stilt spørsmål om hvem som vasker/støvsuger eller lager matpakker, hadde jeg trengt svaralternativene: "Jeg aner ikke hvor støvsugeren befinner seg" og "Jeg vet ikke, for da er jeg på badet".


Enig. Man kan ikke ta fram en enkelt aktivitet og bedømme ut fra det. Noen må ta klesvasken, og det er ikke merkeligere at kvinnen tar den enn at mannen tar den. Det er helheten som teller.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 17:33   #43
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Naturlig fordeling av arbeidsoppgave

But of course!

Jeg syns bare det er fasinerende at klesvask en en aktivitet som damer både i hovedsak gjør og også foretrekker å gjøre. Og jeg våger meg på å påstå at det ligger mer potensielle oppfølgingsoppgaver i å ha ansvaret for klesvasken enn om man har ansvaret for støvsuging eller dovask.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no