Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 21:28   #741
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Enig, en bredere yrkesveiledning er absolutt noe å jobbe for!

Det jeg av og til har reagert på i tråden (og også i Dagbladet-artikkelen) er den formanende, generaliserende og litt arrogante holdningen til mennesker som tenker og velger annerledes enn seg selv. Den kan sikkert bunne i et engasjement for kvinnesaken og et brennende ønske å bryte de tradisjonelle kjønsrollene, men kan lett bli motatt som selvtilfredstillese som: "Orker du ikke mer enn det? Jeg klarer både det og det og det, jeg, og ser ikke på det som et problem overhodet, sånn er jeg!". Mange kvinner - meg selv inkludert - har veldig godt av å refleketere over de valgene vi tar og har tatt. Men blir vi utfordret med arroganse så blir vi nok mer opptatt av å forsvare oss enn å revurdere?

Dette er jeg enig med deg i.
Derfor har nok mange hatt et behov for å forsvare sine valg.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 21:57   #742
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Enig, en bredere yrkesveiledning er absolutt noe å jobbe for!

Det jeg av og til har reagert på i tråden (og også i Dagbladet-artikkelen) er den formanende, generaliserende og litt arrogante holdningen til mennesker som tenker og velger annerledes enn seg selv. Den kan sikkert bunne i et engasjement for kvinnesaken og et brennende ønske å bryte de tradisjonelle kjønsrollene, men kan lett bli motatt som selvtilfredstillese som: "Orker du ikke mer enn det? Jeg klarer både det og det og det, jeg, og ser ikke på det som et problem overhodet, sånn er jeg!". Mange kvinner - meg selv inkludert - har veldig godt av å refleketere over de valgene vi tar og har tatt. Men blir vi utfordret med arroganse så blir vi nok mer opptatt av å forsvare oss enn å revurdere?

Veldig enig i dette. Godt skrevet.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:05   #743
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Flott skrevet, Cille!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:39   #744
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har veldig tro på at det Teo sier, stemmer – ungdom velger yrke med et meningsløst snevert sett alternativer, og ofte uten egentlig å ane hva jobbene går ut på. Så det beste vi kan gjøre, er kanskje å vise dem det så godt som mulig, i mye større grad kombinere tradisjonell studieveiledning med åpne dager på lærestedene og besøk på typiske arbeidsplasser. Jeg har hatt i hvert fall tre jobber jeg i utgangspunktet ikke ante at eksisterte engang, men som passet meg perfekt.

Dette tror jeg er det viktigste av alt. Ungdom aner ikke hvilke muligheter som fins der ute, og de får svært lite informasjon om det. Jeg skal ha en 10. klasse nå, og "the PTB" prøver å pakke mer og mer informasjon inn i det ene året. Det burde kommet mye tidligere. Og det burde vært mer tenking utenfor boksen. Yrkespraksisuka i 9. er genial; hvorfor kunne vi ikke hatt ei slik hvert år fra 5. klasse? Så kunne ungene fått prøvd seg mange ulike steder. Og gjerne med litt mer styring, slik at de ikke bare løp bort i nabobarnehagen dagen før tidsfristen gikk ut.

Næringsforumene kunne fått ansvar for å lage en liste over bedrifter som ungene kunne valgt fra (selvsagt med mulighet for å komme med egne ideer).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 23:53   #745
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er da aldri snakk om at kvinner som har lyst å være sykepleier skal tvinges til å bli ingeniør, men at man heller fanger opp de kvinnene som egner seg bedre og kommer til å trives bedre som ingeniør enn sykepleier.
.....

....jeg og mine tror at kjønnsrollemønster gjør at man mange ganger velger feil i forhold til hva man egentlig hadde egnet seg til.

Jeg bare kjenner at dette måtte gjentas og få stå og skinne for seg selv littegranne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no