Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Manuell vs autofokus

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-12, 23:33   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.492
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Manuell vs autofokus

Jeg har etterhvert bra med fotoutstyr nå, men synes jeg får for mange uklare bilder av det jeg tar mest bilde av - nemlig ungene. Og de sitter som kjent sjelden helt stille særlig lenge. Jeg lurer på om det er noe feil med innstillingene mine, eller om dette er normalt og at jeg kanskje heller bør bruke manuell fokus? Men jeg stoler liksom ikke helt på mine egne øyne da, og å fokusere manuelt tar vel kanskje ikke kortere tid enn autofokus? Ser for meg at når jeg har bestemt meg for fokusplan så er ungene over alle hauger.

Hva gjør dere andre?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 12:08   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Manuell vs autofokus

Jeg bruker halv-automatikk og kort-kort lukkertid.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 12:13   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manuell vs autofokus

Bruker autofokus - men passer nøye på at et av fokuspunktene blinker på det jeg vil ha i fokus.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-12, 12:17   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.416
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Manuell vs autofokus

Jeg har kun det midterste punktet som fokuspunkt, og styrer det i øynene til den fremste ungen når den fokuserer, så flytter jeg kameraet litt for å få med det jeg vil når jeg knipser.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:19   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Manuell vs autofokus

Mange kameraer har forskjellige autofokusmodus, og det kan være greit å sjekke hva man bruker og hvordan de andre fungerer.

Jeg gjør som Elise - jeg har automatisk valg av fokuspunkt deaktivert og bruker kun senter - så flytter jeg heller kameraet etter at jeg har fokusert. Da har jeg kontroll på hva det blir fokusert på.

Manuell fokus bruker jeg så å si aldri - det må være i en del produktfotosammenheng hvor jeg skal ha kamera på stativ og lang lukkertid, og kameraet ikke finner noe å fokusere på.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 09:54   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Manuell vs autofokus

Manuell fokus bruker jeg kun når jeg skyter objekter som er helt stillestående (typisk makro).

Får du bilder som er ute av fokus eller bilder hvor det er bevegelse i bildet som gjør det uklart? For ute av fokus så kan du som mrc sier sette på senterstyrt fokus, dersom problemet er at du får bevegelser i bildet så må du ha høyere lukkerhastighet, typisk 1/250 sek eller kjappere.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no