Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-21, 13:05   #161
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg lager settepoteter selv og de pleier komme med groer selv om jeg prøver å unngå det. I fjor satte jeg de rundt påsketider.

Jeg har også villpotet, det er vel beviset på at man ikke MÅ lysgro. Jeg har altså trodd jeg har tatt opp alt av poteter, men så kommer de tilbake neste år helt automagisk.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 13:36   #162
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det med poteter kommer litt an på hvor man bor

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 13:57   #163
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg lager settepoteter selv og de pleier komme med groer selv om jeg prøver å unngå det. I fjor satte jeg de rundt påsketider.

Jeg har også villpotet, det er vel beviset på at man ikke MÅ lysgro. Jeg har altså trodd jeg har tatt opp alt av poteter, men så kommer de tilbake neste år helt automagisk.

LAGER?

Altså, fra poteter du har tatt opp selv fra i fjor? For altså, jeg får også groer på poteter selv uten å prøve på det, selv i kjølskapet om så, men de er det jo ikke lov p SETTE likevel da, så da er jeg like langt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 14:03   #164
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg skal hjelpe til med å lage til en skolehage, og trenger derfor 60-70 kg settepotet. Tenkte jeg skulle høre med Felleskjøpet, men er det noen som har noen andre tips?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 14:27   #165
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg skal hjelpe til med å lage til en skolehage, og trenger derfor 60-70 kg settepotet. Tenkte jeg skulle høre med Felleskjøpet, men er det noen som har noen andre tips?

Da ville jeg hørt med en lokal potetbonde. Den har sikkert som du kan få kjøpe. Da får du sorter som passer lokalt også.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 14:49   #166
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Takk Floksa, da prøver jeg å nøste fram en potetbonde

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 15:10   #167
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.797
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Plantasjen har pakker med 10 stk poteter, 1 kg også:
https://www.plantasjen.no/potet/

Det var ikke tilgjengelig her, noen av 10-pk, og 1 kg koster det samme som 2,5 kg. Tror heller jeg gjør som i fjor, kjøper en pakke og selger resten på Finn (eller ser om noen selger resten på Finn. )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 16:41   #168
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

LAGER?

Altså, fra poteter du har tatt opp selv fra i fjor? For altså, jeg får også groer på poteter selv uten å prøve på det, selv i kjølskapet om så, men de er det jo ikke lov p SETTE likevel da, så da er jeg like langt.

Ja fra poteter jeg dyrket i fjor.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 20:52   #169
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ja fra poteter jeg dyrket i fjor.

Hvordan oppbevarer man dem fra år til år, gitt at man ikke akkurat har en potetkjeller?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 21:02   #170
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Fekk beskjed i dag om at potetene som eg bestilte i januar er på vei. Så snart kan eg stappe nokre poteter i potetposane mine. Ein av årets prosjekter. Fekk og satt opp ein dobbel pallekarm med drivhustopp på, i påsken, så snart blir det sådd litt ymse der og.

Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 22:06   #171
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.797
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Fekk beskjed i dag om at potetene som eg bestilte i januar er på vei. Så snart kan eg stappe nokre poteter i potetposane mine. Ein av årets prosjekter. Fekk og satt opp ein dobbel pallekarm med drivhustopp på, i påsken, så snart blir det sådd litt ymse der og.

Hva er potetposer?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 22:11   #172
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har også et par potetposer, det er.. vel... en tøypose til å plante i, med luker på siden til å ta ut poteter, eller noe sånn. Ikke prøvd i praksis, det var et impulskjøp for noen år siden...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-21, 22:31   #173
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.138
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hvordan oppbevarer man dem fra år til år, gitt at man ikke akkurat har en potetkjeller?

Skjønner at du spør. vi har faktisk vinkjeller vi som jo er hakket kulere enn potetkjeller og de ligger der. Det er ca 10 grader der hele året. Men hvis jeg ikke hadde hatt den/en lignende kald plass så ville jeg hatt de i kjøleskapet, pakket i papir/papp/eggekartong.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 06:59   #174
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Charlie: Som malama forklarte. Har heller ikkje testa dei enno, så eg er litt spent på om det vil fungere ordentlig.

Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 11:42   #175
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg var ikke klar over at det er forbudt å sette poteter fra butikk, og siden jeg bor midt i potetland skal jeg definitivt ikke gjøre det. Har en kamerat i Stavanger som har brukt butikkpoteter flere ganger, men da i potte på innglasset balkong så det er vel faren for spredning minimal. Men jeg har nå fortalt ham om det så får han velge selv.

Var det forresten noen her som har settepoteter de kan sende? Jeg har ikke bruk for mer enn 2-3 nemlig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 11:43   #176
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

De har forresten potetbøtter på Obs.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 11:55   #177
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kor får du tak i physialisfrø?


Eg tørka frø frå litt overmoden physialis, og no spirer det heile 5 spirer i glaskarmen.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 13:00   #178
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg var ikke klar over at det er forbudt å sette poteter fra butikk, og siden jeg bor midt i potetland skal jeg definitivt ikke gjøre det. Har en kamerat i Stavanger som har brukt butikkpoteter flere ganger, men da i potte på innglasset balkong så det er vel faren for spredning minimal. Men jeg har nå fortalt ham om det så får han velge selv.

Var det forresten noen her som har settepoteter de kan sende? Jeg har ikke bruk for mer enn 2-3 nemlig.

Luftslottet. Send henne en pm, skrev hun vel på forrige side eller noe

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 15:29   #179
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.805
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Status fra drivhushjemmekontoret: tomat og agurkplantene vokser fint, men må få gitt bort noen tomatplanter, det ble aalt for mange! Timian, ruccula, basilikum, koriander, dill og persille spirer fint, og gulrot i melkekartonger. Har et par plantelys som de har stått under, men nå ser det ut til at det er nok lys i vinduskarmen, problemet er at det er for fullt... Fortsatt snør det, så jeg begynte nok for tidlig, i år også...

Sådde vårløk i dag. Og venter spent på forsendelsen fra hageglede.no, med setteløk, settepotet og aspargesplanter. Spesielt spennende blir det med asparges, om jeg får den til å vokse og overvintre her oppe i Trøndelag. Noen av dere som dyrker asparges og har gode tips?

Sukkerertene kom veldig dårlig i fjor, sådde ute, er det bedre å så dem inne tro?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-21, 15:41   #180
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.219
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har kjøpt et par slike drivhus fra Jula som jeg skal ha gulrøtter i. https://www.jula.no/catalog/hage/hag...rivhus-004955/
Bør jeg lage dreneringshull i dem?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no