Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Liker du 7-armet lysestake?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hva syns du om 7 armet lysestake
Ja, det hører julen til 62 34,25%
Avhengig av type 65 35,91%
Nei, ikke fint uansett 52 28,73%
Dustepoll 2 1,10%
Deltakere: 181. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-08, 20:37   #41
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Jeg liker dem godt

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:38   #42
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Det plager meg ikke at andre har dem, jeg synes også det er koselig med lys i mørketida. Men jeg har ikke lyst til å ha noen sjøl, jeg vil heller ha lys i andre former.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:41   #43
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Synes ikke alle er like fine nei, så det avhenger litt av type

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:44   #44
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Ja jeg liker dem, fordi de "hører til" julen. Liker min egen best da, den er svart med dråpelys.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:47   #45
Enot
Nybegynner
 
Enot sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 7
Enot har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Avhengig av type.
Har en som er i stål.
Det eneste den minner om jul, er vel at den har syv lys

Enot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:48   #46
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

7-armet lysestake er vel opprinnelig et jødisk symbol ja. Den skulle tennes i tempelet når Messias kom, og derfor bruker kristne slike tente staker (for vi mener jo at han har kommet allerede). Så det er jo ikke helt feil at vi bruker det.

Sitat:

Sjutallet er også er et interessant tall i historisk sammenheng og et sentralt tall i mange viktige ting. Det er blant annet skapelsens syv dager., dager i uken, noter på skalaen, underverker i verden, de syv dødssynder, de syv hav, de syv kontinent osv

Bibelens første ord er: I begynnelsen skapte Gud himmel og jord. På hebraisk blir dette 7 ord og tilsammen 28 (4 x 7) bokstaver. Det er 7 bønner i Fader vår, Jesus talte 7 ord på korset, de syv visdomssøyler, de 7 gode år og de 7 vonde år, 7 armede lysestaker Noa fikk 7 dagers varsel og fylte arken med 7 av hver dyreart. Mosebøkene forteller om 7 lamper, og 7 usyrede brød som skulle nytes i 7 dager, ved 7 årlige høytider. Johannes åpenbaring har 7 brev til 7 menigheter, 7 ånder, 7 gull lysestaker, 7 engler, 7 stjerner, dyret med de 7 horn, og boken med de 7 segl.osv

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 20:49   #47
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Koselig hos andre, men har ikke funnet noen jeg kunne tenke meg å ha i hus...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:09   #48
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Vi hadde ikke slik i huset da jeg bodde hjemme (min mor er utenlandsk) og jeg ser, i alle fall på meg selv, at man tar med seg svært mange tradisjoner fra barndommen, spesielt i høytidene.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:26   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Jeg har vokst opp med slike, og har alltid hatt slike selv, men de er jaggu meg til alt for mye bry.
Jeg kompenserer heller med flere adventstjerner.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:44   #50
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

For meg er dette noe av det jeg setter mest pris på ved adventstiden. Her er det lys i alle vinduer.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:58   #51
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Farmor hadde en som hun ett år glemte å sette frem og da var det stor oppstandelse hos oss barnebarna. Det var ikke jul uten farmors lysestake
Selv har jeg ingen og kommer heller ikke til å kjøpe.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 22:07   #52
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Mannen hadde amrikanere på besøk på jobben i adventstiden i fjor.
De var lettere sjokkert fordi de viste ikke at det var såååå mange jøder i Norge.



I år tror jeg ikke at den kommer frem fra hylla, jeg liker den ikke lengre.
Den er for stor og passer ikke inn i det nye huset. Får kompansere med andre fine lys!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 22:17   #53
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Liker ikke de i tre nei. selv har jeg den her

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 22:36   #54
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Det hører advent til, og vi skal ha 2 av denne typen i vinduene i år.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 00:24   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg kan ikke tenke meg jula uten sånne. Jeg har kun 1 stk selv, den står på vesla sitt rom i julen fordi vi ikke har vinduer til å sette sånne i, men jeg blir helt øm i hjertet når jeg ser slike staker i andres vinduer i jula. For meg er det julesymbol nr. 1, og jeg får grøssninger av tanken på at de plutselig ikke skulle stå i folks vinduer lenger. Ingenting gir meg mer julefølelse enn jule-lysestaker i vinduer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 02:02   #56
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Har ikke slike og skal ikke ha de heller.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 07:29   #57
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Siden jeg (heldigvis) verken er kristen eller jøde så kan jeg pynte med hva jeg vil. Jeg syns ikke de lysestakene er fine, men jeg har en sånn assymetrisk i børsta stål likevel. Det er jo jul.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 07:36   #58
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Det kommer an på type. Jeg har en i stål og en svart - begge med mange små lys. Gleder meg til å finne de fram i helga

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 07:49   #59
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 7 armet lysestake?

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Mannen hadde amrikanere på besøk på jobben i adventstiden i fjor.
De var lettere sjokkert fordi de viste ikke at det var såååå mange jøder i Norge.

Syvarmet lysestake er også brukt som symbol blant en del kristne amerikanere, men det har kanskje ikke blitt noen trend å pynte med i vinduer før jul. Kanskje like greit siden amerikanere gjerne har mer enn nok lys å pynte med i juletider.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 08:02   #60
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 7-armet lysestake?

Jeg er ikke overbegeistret, foretrekker levende lys i vinduene, men høvdingen elsker dem. Av en eller annen uforståelig grunn. Han får selvsagt boltre seg vilt med dem, så får jeg heller riste litt godmodig på hodet inni meg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no