Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Baker dere mye til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-08, 22:50   #1
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Baker dere mye til jul?

-og ikke minst, lager dere pepperkakehus?
Og hvordan?

Jeg baker kun pepperkaker og et annet utvalgt slag, av den enkle grunn at det ikke blir spist her i huset. Vi lager heller litt julegodter som marsipan og brente mandler.

Pepperkakehus lager vi fra bunnen av.
Jeg rører ihop deigen selv, tegner nye former hvert år og skjærer ut.
Kunstnermannen pynter huset og jeg limer sammen.
Han pynter forøvrig mesteparten av pepperkakene også.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:53   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Vi baker ikke så mye og spiser opp det meste før jul. Det er da julekakene smaker best. Vi spiser lite julekaker i romjula. Vi baker gjerne kakemenn, pepperkaker og noe som heter jojo-kaker. Vi lager også en del julegodter.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:58   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Jeg er bakegal, så her bakes det minst syv sorter til jul. Har gjort det siden jeg gikk på ungdomsskolen. Lager også pepperkakehus, men i år tror jeg kanskje jeg kun skal lage et. ( Sorry, Sue!) I år blir det vel pepperkaker, krumkaker, sandkaker, hvite kakemenn, berlinerkranser, smultringer, sjokoladeriskaker og kanskje Sara Bernhard.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:00   #4
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Jeg baker hos mamma
Å jeg kjøper ferdig kakemanndeig og pepperkakedeig
Pepperkakehuset er også laget fra en eske.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:01   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

To pepperkakehus fra eske lages her. Ungene får pynte hvert sitt, og jeg limer det sammen med varmt sukker og prøver å ikke brenne fingrene.

  Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:02   #6
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Kjøper ferdig vegger og tak til pepperkakehus.
Blir som regel 6-7 slag ellers. Baker generelt lite men til jul syns eg det er kjempestas å baka.
I år blir det hvertfall pepperkaker, kakemenn, sandnøtter, brune pinner, kromkaker og sandnøtter. Får som regel sandkaker av mamma.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:07   #7
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

To pepperkakehus fra eske lages her. Ungene får pynte hvert sitt, og jeg limer det sammen med varmt sukker og prøver å ikke brenne fingrene.

Kjøp et par sånne skikkelige gummihansker i matbutikken, de gule og kjøp de for store. Da brenner du deg ikke.
Hilsen dreven pepperkakehuslimer.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:10   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Baker smørpletter ( ingen jul uten), sandkaker og krumkaker.
Pepperkaker lager ungene av kjøpedeig og de samme ungene setter sammen et ferdig pepperkakehus og dynger det ned med gotteri.

Lager konfekt i tillegg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:10   #9
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Baker 3-4 sorter.
I år skal jeg lage myke karameller.
Spiser og mest kakegreier før jul, da smaker de best!


Lager ikke pepperkakehus!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:17   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Vi baker litt, en 3-4 slag tenker jeg.

Pepperkakehus prøvde jeg meg på ett år og brant meg så inni hampen og fikk smeltet sukker overalt, så her blir det nok aldri mer pepperkakehus.
Svigermor har visst også gjort samme erfaring, det ene året hun prøvde seg gikk det så hardt for seg at svigerfar forsvant ned i kjelleren og ikke turte komme opp resten av ettermiddagen.

Heldigvis forbarmer min søster seg over barna mine så de får pynte pepperkakehus der.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:18   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Baker ikke, lager litt julegodt. Det kan hende jeg baker pepperkaker med ungene fordi det er koselig, men de blir ikke spist.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:55   #12
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Mye og mye, men jeg har da noen favoritter som må være på plass hver eneste jul:
Pepperkaker, sjakkruter og strassburgere.
Innimellom slår jeg til med berlinerkranser eller festsmåkaker også, alt etter hvor god tid og hvor mye overskudd jeg har.
De siste årene har det forøvrig blitt noe av en tradisjon at jeg og mine søstre + en niese heller baker mer av noen få sorter hver, og så bytter vi etterpå.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:57   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Det har ein tendens til å bli ein del i Urteheimen. Litt usikker på kor mykje og kva det blir i år.
Men det blir laga ein del kaker og godteri ja.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:58   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Nei, vi baker ikke mye. Jeg inviterer barnas venner og foreldre en kveld før jul til pepperkakebaking og gløgg. Ifjor lagde vi et delvis vellykket pepperkakehus, men lagde ikke deigen selv. Mannen tok mesteparten av jobben med oppbyggingen, da han har mer tålmodighet og er mer fingernem. Fant gelatinplater med ruter som ble brukt til vinduer, veldig fint. Ungene pynter sammen oss.
Jeg er så heldig at jeg får en del kaker av forskjellige slag fra svigermor og mamma. Men i år hadde jeg tenkt å prøve å bake litt selv også, vi får se…

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 05-11-08 kl 00:07.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 23:59   #15
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Dette er første julen vi feirer hjemme så vi skal lage pepperkakehus fra eske.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 00:00   #16
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Ja baker ganske mye til jul. Jeg og en venninne baker noen slag sammen, lager dobbelt opp av røre også deler vi.

Pepperkakehus blir også satt opp.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 00:00   #17
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Jeg har alltid planer om å bake mer enn det har blitt siste året.

Pepperkakehus bakes. Mal lages hvert år. Har noen ganger fått ferdigdeig og brukt det, eller jeg lager deig selv.

Pepperkakehuset bakes med "glass" i vinduer og settes sammen på platting av pepperkake. Pyntingen er Mazungen sjef for.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 07:10   #18
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Nei, baking er det lite av. Noen år var jeg "flink" og bakte 5-7 slag, som likevel ble til fuglemat. Så nå baker jeg pepperkaker med ungene, og kanskje et slag til om ånden kommer over meg..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 07:15   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Nei, jeg baker ikke mye småkaker. Av den grunn at vi spiser lite sånt. Jeg lager litt konfekt, og poden får pynte et sånt ferdig pepperkakehus. Vi får litt pepperkaker av min mor, men så langt har vi aldri spist dem opp.
Derimot lager jeg kaker til flere av dagene i julen; ostekake, oreokake, marsipankake etc.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 08:01   #20
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Baker dere mye til jul

Var flink da jge gikk hjemme, nå som jeg jobber blir det lite av det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no