Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gjøre julekaker glutenfrie?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 13:55   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Gjøre julekaker glutenfrie?

Jeg har bestemt meg for at all julebakst i år skal være glutenfritt, så Storebror kan spise akkurat hva han vil.

Er det så "enkelt" at jeg kan erstatte mel med glutenfritt?
Jeg bør vel uansett tilsette litt fiberhusk?

Det er vel spesielt sjakkruter som jeg ikke har funnet glutenfri oppskrift på...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:30   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Ikke lurt med fiberhusk om det er tørre kjeks. Men de fleste er greie å bare bytte ut melet tror jeg. (Jeg baker lite julekaker, men har bakt krumkaker med hell, og de vanlige kakene går jo helt supert, og svigermor har bakt en haug med ulike kaker glutenfrie. Kakemennene hennes ble litt rare synes jeg, men ungene synes de var gode. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:36   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Ja, det tror jeg at jeg har gjort. Men for all del ikke bruk bokhvetemel (som f.eks. Jyttemel), den bismaken passer ikke særlig godt i julebakst. Trenger ikke bruke fiberhusk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:47   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Tenkte å feks bruke den lyse melmixen til Toro...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 06:39   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Vi har de siste 11 laget alt glutenfritt. Det eneste vi ikke har fått til har vert sandkaker, det har bokstavlig talt blitt sandete kaker :P

Bytter bare ut hvetemel med glutenfritt mel, som oftest semper. De siste årene har ejg funnet ut at schar melmiks B har MYE bedre bakeegenskaper enn semper/toro så det er kun det jeg bruker nå.

Her er en av favoritt pepperkake deigene mine som blir veldig gode å jobbe med.

Kamps pepperkaker
1,5 dl vann
2 ss sirup
1 ss kanel
1 ss nellik
1 ss malt ingefær
350 g sukker
Bland dette sammen i en gryte og kok det opp på.

Bland inn 225 g melange uten melk/salt

La det stå på svak varme slik at smøret smelter.

La det avkjøle seg i ca 10 minutt og rør inn ca 600g schar melmiks B.
Begynn med halvparten av melet og rør inn litt etter litt.

Sett den i kjøleskapet til neste dag. Ta den ut noen timer før du skal bake den ut fordi den er ganske hard. Eller sett den på 50% styrke i mikroen et par minutter.

Kna deigen godt før den bakes ut, da er den veldig god å bruke!

Stekes på 220 g i 8 minutter

--

Laget også to deiger kakemenn i fjor, begge to var forholdvis gode å jobbe med

Om du bruker et annet mel i de enn schar så kan det være væske mengden må tilpasses litt.

Kakemenn 1

150 gram margarin
4 dl ris fløte
700 gram sukker
3 ts vaniljesukker
15 gram hornsalt
2 egg
Ca 1.5 kg schar melmiks B

Smelt margarin i en gryte, ha i melk og sukker. Rør inn litt av melet, så rører du inn eggene. Ha i hornsalt og vaniljesukker, og rør inn mel til deigen er seig men ikke "rørete". La deigen stå kaldt til den er ca romtemperatur, og kna inn mer mel om nødvendig. Stekes på 185 varmluft i ca 13 minutter

Kakemenn 2

75 g smeltet margarin
350 g sukker
2,5 dl vann
3 1/2 ts hornsalt
500 g schar melmiks B

Bland smeltet margarin, sukker og vann. Sikt i melet blandet med hornsalt. La stå kaldt noen timer eller til neste dag. Kjevle ut 1/2 cm tykk og stikk ut figurer. Stekes ved 185 grader midt i ovnen 13 min før de blir brune.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 08:02   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Hvorfor bruker du B og ikke C?

Ser på allergimat at C er laget til julekaker og sånn?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 19:19   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Hvorfor bruker du B og ikke C?

Ser på allergimat at C er laget til julekaker og sånn?

Bedre bakeegenskaper syns jeg C smuldrer mer.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 16:00   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Hvor kjøper dere schar melmiks? Og hva er forskjell på B og C? Er det melk i dem?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 17:36   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Tenkte å feks bruke den lyse melmixen til Toro...

Den funker helt fint til den slags. Den funker som regel til alt, synes jeg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:35   #10
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvor kjøper dere schar melmiks? Og hva er forskjell på B og C? Er det melk i dem?

Jeg har ikke prøvd den enda. Men så den på allergimat.no.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 23:07   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvor kjøper dere schar melmiks? Og hva er forskjell på B og C? Er det melk i dem?

Ikke melk i de. Kan kjøpes på www.allergimat.no eller her http://www.kinsarvik.no/products/345...ding-1-kg.aspx

Jeg har brukt begge deler men B fungere definitivt best til det meste, inkludert kaker. Forskjellen er at B inneholder blant annet rismel. C er kun mais og Johannesbrødkjernemel.

Kjøpte 2 kg C miks og har enda 1,5 kg igjen.. Derimot bruker jeg opp mot 30kg B miks i mnd

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:06   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Fine tråden

Har også god erfaring med å erstatte vanlig kveitemjøl med glutenfritt mjøl. Men eg har ikkje "forska" på kva glutenfritt mjøl som er best. Har brukt Toro for det meste. Vurderer å bestille schar nå da

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:09   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjøre julekaker glutenfrie?

Og så var tråden nøyaktig eit år gammal! Snakk om timing

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no