Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-11, 20:46   #41
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:56   #42
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Wow, dette ser jo virkelig topp ut! Så raskt det går!

IKEA er jeg generelt svært godt fornøyd med, sjelden vi har manglet noe og de er gode til å anbefale løsninger. Anbefaler skuffer i de fleste skap istedenfor hyller. Det fordyrer kjøkkenet, men gjør det veldig mye mer praktisk!

Dyktig mann du har - og imponert overpågangsmotet med en liten bebis i hus. All ære!

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 21:00   #43
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Oh du kommer til å få ett vidunderlig kjøkken tror jeg. Jeg er imponert over hvor mye dere har fått gjort på kort tid.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 22:32   #44
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Takk takk, vi begynner å bli veldig glade for at vi satt i gang dette.
Taket mangler nå bare to rader panel, og den veggen som var påbegynt er ferdig.
Hvis ikke jeg husker feil har vi sånn ca dette:
Ett benkeskap 30 cm med uttrekkbar innmat. To 40 cm benkeskap med skuffer. Ett 50 cm med uttrekkbar innredning, ett 80 cm med skuffer. Ett hjørneskap med karusell 90*90, ett hjørneskap med uttrekkbar innredning 120*60.
Fire veggskap 60*92. Og så har vi det største kjøleskapet de har, 219 liter, integrert. Der er det en hylle eller to over kjøledelen.
(Kommer vi til å angre på å ikke velge med en liten fryser, tro? Vi har stor fryser nede som dekker behovene, egentlig...)
Innebygget stekeovn, midt på treet prismessig. Der er det antakelig skapplass over og under ovnen.

Mannen synes fortsatt det virker som vi vil få dårlig skap/skuffplass.

Lurer veldig på hvordan jeg skal skjønne hva jeg trenger av innmat til skuffer og skap for å holde orden. Hjernen min har sluttet helt å fungere for i dag i allefall.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 09:25   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Dere kommer til å få drømmekjøkkenet, så stort og fint!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 10:43   #46
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Får ikke åpnet Ikeas tegneprogram på denne pcen, så jeg har tatt bilde av tegningen som er nogenlunde ferdig. Skal bare gå over med en Ikea-ansatt for å sjekke at alt som skal være med er med.
Vi får spiseplass på det åpne området, og så er det barkant til å sitte ved på halvøya også. Burde bli god plass til pepperkakebakst og sånt på den øya. Før bakte vi ut på spisebordet og måtte gå frem og tilbake til kjøkkenet.
Elektriker kommer i morgen, vi har fått prisantydning tyve pluss. *gulp*

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 10:53   #47
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det kommer til å bli kjempebra!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 11:32   #48
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det ser ut til å bli kjempefint! Gleder meg til å se "ferdig" bildene

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 18:48   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det blir nok knall skal du se!
Jeg tror ikke dere får for lite skapplass, i så fall er det jo en gylden mulighet til å se igjennom hva dere har og hva dere egentlig trenger ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:20   #50
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Og vi jobber på.

Gulv, tak og vegger ferdig. Rørleggeren ferdig med det som måtte gjøres før tilkobling. Vi pusler med detaljer. Lister, vinduer må fores ut og siden huset er gammelt og litt skjevt er det ikke alltid like lett.
Sånn ser det ut nå:
Veggen er nå lukket! Vi legger ikke noe annet på den enn fliser mellom over og underskap. resten dekker innredningen.


Her er det brannmur, så den bare sparkler jeg litt smårusk på, og maler i samme farge som panelet. Skap vil dekke 60 cm ut her også.


Hjørneklosser er definitivt en enklere løsning enn å bakse med de hersens listene til taket i hjørner.


Vi lurer på hva vi skal gjøre i hjørnene. Panelen er jo slik at det ikke blir pent, noe må på utsiden. enten blir det like lister som taket, eller sånne små dråpelister. Hva synes dere?


Vi prøvde å sette en sånn list som vi har i taket, og det så i grunnen veldig fint ut.


Planen for i morgen er å gå ei runde med hvit fugemasse/lim for å tette store sprekker der vegg og tak er skjevt og gir glippe, samt male brannmur og utforingene på vinduet og en karm slik at det også er hvitt. Vi har litt listverk igjen å legge, men noe må vente til vi har hentet kjøkken og montert litt. Planen er å hente kjøkkenet på Mandag. Spennende!!

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:31   #51
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det blir veldig fint og det går jo superkjapt!

Jeg skal ikke påberope meg all verdens erfaring med legging av panelplater, men gubben gjorde det på et rom i fjor og jeg mener han skar av første del på den ene platen når han satte de sammen i hjørnene. Da unngår man synlige spikring. Men det fikser dere enkelt med en list. Jeg tror jeg ville brukt en kvartstaff som har akkurat nødvendig bredde. Jeg synes det blir for voldsomt med profilert hullkil (som dere har i taket) også i hjørnene, men dette er jo rett og slett bare smak og behag.

Sist jeg listet, valgte jeg å lime listene på med TEC7 for å spare meg selv for den kjedelige jobben med å sparkle spikerhull etterpå og litt fordi underlaget på ene siden var mur. Det funket veldig bra og kan absolutt anbefales.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:31   #52
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det blir bra! Går det ikke å legge akrylfuger i hjørnene, da? Jeg synes det er penere enn lister, vi nappet bort alt som var av hjørnelister og fuget i stedet da vi pusset opp her.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:38   #53
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Jo, vi kjøpte en sånn kombi akryl/limsak som kunne brukes til "alt".
Mannen har brukt spikerpistol, og kost seg fælt med den unde rhele jobben her. Han er ikke akkurat noen snekker, men er fornøyd med egen innsats.
Spikerslagene er i mine øyne ikke veldig synlige, men jeg er ikke akkurat verdens mest pirkete person. Sparkler og maler man over sånne små prikker, altså? :lat:
Kanskej vi rett og slett fuger i hjørnene da. Lister er jo tross alt utrolig dyrt.
Det var ellers en sånn du linket til jeg kalte dråpelist, Lhi-My.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:45   #54
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Blir kjempefint dette! Jeg ville bare lagt akryl i hjørnene, akryl fikser det meste

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 19:47   #55
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Jeg sparkler og maler. Dvs, vi har noen synlige spikere i et hjørne inntil ei fuge, det er mulig jeg prøver hvordan det blei med fugemasse i stedet, akkurat der. Jeg la akryl i selve hjørnet for et par dager siden.

Det er min jobb å legge fuger her i huset, og det er ikke så vanskelig å få det pent. Jeg maskerer først (mannen synes jeg er pirkete, men), legger ei stripe fugemasse, (fyller evt i ekstra om det er stor glippe,) jevner ut med finger dyppet i sterk zalo-oppløsning til det ser glatt og pent ut, river maskeringstapen forsiktig av, og jevner evt over med zalo igjen. Blir så flott atte. Man får jo fugemasse i samme farge som en god del av de ferdigmalte platene, så det synes knapt. Om man ikke bruker ferdigmalte plater, er det jo bare å male over.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 20:01   #56
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det blir jo kjempebra!

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 20:06   #57
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det ser veldig bra ut!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 22:13   #58
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

For en jobb, og så bra det blir.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:45   #59
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Det ser ut til å bli kjempefint , og så utrolig flinke og raske dere er da .

Gleder meg til å se ferdig resultat!

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 16:12   #60
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Noen som kan synse litt om lamper?
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha en helgelampe i kjøkkendelen og en over spisebordet, men så synset en slektning om at hengelampe i kjøkkendelen vil gi et rotete inntrykk siden vi har fritthengende ventilator.
Sånt tenker jo ikke jeg på.

Er det bedre med spotlights eller en taklampe som ikke henger?
Vi kommer til å ha noen spots under overskap på arbeidsdelen, bortsett fra det er vi jo avhengig av å ha et godt lys over hele kjøkkenet fra lamper i taket på noe vis.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no