Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 19:19   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing -Nesten ferdig!

Slette tid hva har vi gjort? Vi har (hatt) kjøkken fra nittentoogfemti. Håpløst umoderne, upraktisk, og ikke minst forferdelig stygt.
Så fikk vi tilbud om å få et kjøkken en kompis av mannen skulle rive. Ikke strøkent, men mye bedre enn hva vi har, så vi tenkte det kunne være en mellomløsning. Bildene så jo bra ut, og mannen målte og tenkte at det går fint. Så dukker det bare opp den ene komplikasjonen etter den andre.
To steder på kjøkkenet stikker det rør 15 cm utenfor veggen. De som har laget huset har laget et rør-fritt bad, men rørene til do, dusj og badekar går gjennom 1 etasje på tre forskjellige steder. To av dem altså i kjøkkenet. Vi visste jo om det, men siden det har vært skjult av skap glemte vi det helt. I tillegg har vi snakket om å rive veggen ut til stua for å lage åpen løsning, men det var påtenkt den dagen vi har råd og tid til å få det gjort ordentlig. Nå lurer vi på å bare få det gjort skikkelig når vi først gjør det nå likevel, og gå for nytt IKEA-kjøkken. Lage en løsning vi vil være fornøyde med i setdet for en ålreit mellomløsning.

Akkurat nå står alt av matvarer og kjøkkenutstyr i stuene, og det er fullstendig kaos. Jeg er egentlig litt kvalm av spenning og bekymring. Hele kjøkkenet er revet ned, og vi venter på snekker som skal fortelle oss om den veggen vi vil ha vekk bare kan rives (vi tror det er en lettvegg, det kan jo ikke rives om det er noe bærende der) og en rørlegger kommer innom i morgen for å komme med råd i forhold til rørene. Det kan være fornuftig å fore ut veggen det ene stedet der det er rør for eksempel, evt må vi bygge dem inn i en slags kasse, og finne skapløsning som er grunnere.

Vi skal (må) gjøre alt selv. Vi velger nok ganske kjappe og billige overflateløsninger. Veggene på kjøkkenet er veldig stygge, og det krever mye arbeid å få dem pene. Vi lurer på å gå for panelplater. På gulvene blir det enten vinylbelegg med flise-look, eller klikklaminat med samme utseende. Tror vi.

Er veldig spent på hvordan dette går, og hvor lang tid det vil ta. Dere som har erfaring med IKEA, har de mye på lager eller må vi beregne en del venting på kjøkkendeler? Når vi er ferdig å rive legger jeg ut noen bilder, og håper dere kan brainstorme litt for oss. Vi trenger alle ekstra hjerner vi kan få til å komme med tips, for dette kan vi ikke noe om.

Hjelp, jeg angrer litt!
Og gruer meg!

__________________
00-02-04-04-11

Sist redigert av mamaria : 23-08-11 kl 18:10.
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 19:27   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Oj - jeg er glad det ikke er meg, men håper vi får se bilder - og antar at du anser det hele som et hendig uhell når du er ferdig og har et kjøkken du er fornøyd med.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 19:41   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Glad det ikke er meg.

Men, BILDER!

Før, under og etter!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 19:44   #4
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Vi kjøpte nettopp kjøkken fra ikea, og selv om ting var på lager var det ca et par ukers ventetid på at de skulle plukke delene. Bare så det er sagt. Det som ikke er lagervare tar enda lenger tid. Men det blir nok bra til slutt - lykke til!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 19:44   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Jeg bare håper vi er ferdig til skolestart. Litt greit å ha et kjøkken som funker når matpakker skal smøres og hverdagen er her igjen.

Kjøkkenet på ene siden. Her bar vi inn det vi hadde fått for å se litt hvordan det (ikke) passet.


Tror dere jeg kommer til å savne det gulvbelegget? Døra her går ut til gangen, den lurer vi på å lukke. Da må man gå gjennom stuene for å komme til kjøkkenet, men hvis det blir en åpen løsning skulle vel ikke det virke så rart.


Fra stua, den veggen vi håper å kunne rive.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 20:12   #6
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Puste med magen, det ordner seg.

Vi bestilte fra IKEA og fikk levert på døren, plukket ikke selv. Så jeg vet ikke hvor mye de har på lager. Naboen her plukket selv og tror ikke de måtte vente på noe annet benkeplaten som de fikk levert.

Det blir sikkert veldig bra til slutt.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 20:30   #7
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

De har det meste på lager, i alle fall skrog, skuffer, fronter og småplukk, så man kan få det kjapt om man plukker selv. Det hadde jeg imidlertid aldri gjort. Å skru det sammen er bare kos!

Vi spesialbestilte benkeplate, og da tok det fire til seks uker. Mener det kom etter fire, og at vi avtalte levering like etter. (Nå tok det fortsatt tid å få montert kjøkkenet, ettersom soppen som tok bestillinga hadde lagt inn feil mål på tre av de fire benkeplatene våre. Vi kunne ikke vente en måned til på nye plater, så vi blei rett og slett nødt til å tegne det om litt. Selve innredningen er vi kjempefornøyde med, da!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 21:14   #8
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Ojsann! Spennende. Og det blir sikkert veldig bra!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 21:47   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Velkommen i gjengen!

:har kjøkkenutstyr stablet alle andre steder enn på kjøkkenet:

For øvrig lite venting på Ikea, de har mye på lager men du kan også bestille det rett fra fabrikk og levert på døren.
Vi holder på å pusse og sparkle vegger, så står nytt gulv og tak på planen før det skal inn nytt kjøkken. Jeg er lei av å ikke ha kjøkken og håper i snarlig fortgang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:14   #10
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Oi. Masse lykke til! Det blir så bra til slutt, selv om det ser litt håpløst ut akkurat nå Blir spennende å høre hva fagfolkene sier i morgen da

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:27   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Dere har i hvert fall utenpåliggende elektrisk anlegg. Det gjør ting litt enklere. :trøster:

  Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:31   #12
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Snekkeren har talt, og nå klør det i motorsagfingeren!
I morgen i morgen.
Vi må finne på noe ang alt kjøkkenutstyr som står overalt. Pakke bort alt annet enn det vi trenger i det daglige så lenge. Jeg overlever ikke ei stue full av ting og uten plass.
Jeg skjønner i allefall godt nå at folk er glad for å få kjøkken på plass etter å ha vært uten en stund.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:37   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Dere er ikke alene, og det blir bra til slutt. Så fint at dere kunne rive veggen!

Her ble alt så mye bedre da jeg gav opp og innså at det ikke går an å gjøre alt som vanlig under kjøkkenrenovering. Min renovering skulle forøvrig egentlig bare være å flytte to benkeskap og bytte ut vasken. Nå står det slik som hos dere.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:43   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Forresten:
I vårt hus som er bygget i 61 eller noe, var det huntonitt-plater på både vegger og gulv. Under der var det trevegger som er det perfekte underlag for hva som helst. Det ser dere jo når dere tar ned en vegg, om det er tilsvarende hos dere.
Her er tydeligvis alle orginal-veggene bygget med tjukke planker, her er intet reisverk og spikerslag. Dermed kan man lage et rundt hull i veggen om man ønsker, uten problemer.


Jeg er drittlei ørten esker med kjøkkenting i stuen, men det er fullt overalt her nå så det lar seg ikke flytte så mye lenger. Jeg håper at det er maks 2 uker igjen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:53   #15
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

De som jobber på kjøkkenavdelingen vil dere skal bestille der. Vet ikke om de får provisjon, men de blir i alle fall stående som ansvarlige for salget. Da må varene bestilles, det tar tid. Om dere ber om plukkliste i stedet, kan det aller meste plukkes selv fra lager og tas med hjem. Om noe skulle mangle, kan dere få tak i det senere. Skrogene, som er det viktigste for å få kjøkkenet på plass, har de alltid på lager. Lengre benkeplater må bestilles, men det kan dere kjøpe andre steder. Bauhaus for eksempel.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:41   #16
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Vi pussa opp kjøkken ifjor vår. :grøss: Alt fra kjøkkenet lå i stua. Nå pusser vi opp stuen og alt kaoset ligger inni kjøkkenskapene. :grøss:

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:29   #17
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Huhei for et varmt og støvete arbeid. Det var nesten 30 grader i dag, så mannen har svettet godt under riving. Har bare en liten remse igjen som vi lot stå til vi hadde snakket med rørlegger.
Rør byttes slik at rørene på veggen til venstre bygges inn i ny vegg. Da står vi bare igjen med noen dumme rør der veggstubben er. De kan rett og slett ikke flyttes. Vi pønsker på om det kan passe med et sånt ikea-skap med karusell her, da kan de kanskje skjules inni.

Og nei, vi har ikke rukket å rydde mer, så det er fortsatt kaos på bildene her. Nå har vi i det minste fått bort gammalt gulvbelegg og støvsuget etter at bildene ble tatt da.




__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:35   #18
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

I morgen bør vi få sett på gulv. Mannen mener vi bør ha likt gulv som i stua for å få en helhet, men vi vet ikke om det gulvet selges lenger. (en klikklaminat fra alloc eller noe sånt) Er det veldig rart å ha annet gulv på kjøkkendelen ved åpen kjøkkenløsning? Flere mener at vi bør ha fliser i såfall, men jeg synes fliser er mer tingen på bad og i inngangspartiet.
Hardt på et kjøkkengulv der man står og går mye, tenker jeg.

Og så må jeg, skrekk og gru, begynne å planlegge kjøkken. Jeg som aldri har gjort sånt! Rørleggeren vår vil nemlig vite hvor vi skal ha vask og oppvaskmaskin, sånn at han kan legge opp rør. Han har tid til uka, etter det drar han på ferie og da må vi i såfall vente.
Mannen syntes ikeas planleggingsprogram var vanskelig, og har meldt seg litt ut.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:41   #19
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Gleder meg til å se hvordan dette blir!

Fliser på kjøkken ville jeg aldri hatt. Det er en sikker måte å sørge for at alt man mister må kastes. For ikke å snakke om at det er et kaldt gulv. Jeg ville eventuelt valgt klikklaminat som så ut som fliser.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:47   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Minimakeover av kjøkken blir til ekstrem oppussing

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg ville eventuelt valgt klikklaminat som så ut som fliser.

Det ville jeg også ha gjort hvis dere ikke får tak i lik laminat som dere har i stua.

Dette blir bra, mamaria! Det må jo bli et mye mer brukervennlig kjøkken for en stor familie, når dere bare blir ferdige.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no