Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-08, 08:13   #21
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg klarer ikke å la meg skremme skikkelig av dette. Hvis det skjer, så er det lite vi får gjort allikevel. Og hvis det skjer, så kjenner jeg at jeg ser på det som en ting som er så naturlig at det bare må aksepteres.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 08:19   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Er jeg den eneste som satser på at Bruce Willis skal redde oss?

Bruce Willis? Chuck Norris og Lars Monsen kommer selvfølgelig til å slå seg sammen og redde oss fra den skumle stjernen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 08:32   #23
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Bruce Willis? Chuck Norris og Lars Monsen kommer selvfølgelig til å slå seg sammen og redde oss fra den skumle stjernen.

Du glemte McGyver.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 08:41   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jack Bauer da? Han er jo tøffest av alle. Vil heller bli reddet av ham.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg klarer ikke å la meg skremme skikkelig av dette. Hvis det skjer, så er det lite vi får gjort allikevel. Og hvis det skjer, så kjenner jeg at jeg ser på det som en ting som er så naturlig at det bare må aksepteres.

Det er jo mye som er naturlig og må aksepteres, feks. sykdom. Hvis barna mine får kreft må jeg jo bare akseptere det, men selvsagt kan jeg engste meg litt for det. Men jeg går ikke rundt og er livredd for slikt hele tiden altså. Det sitter helst i når jeg leser slike artikler, og så er det forsåvidt glemt dagen etterpå.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tanken på å miste en av ungene i en påkjørsel rett utenfor huset vårt, eller å få kreft selv og vite at jeg skal dø fra dem i et langsomt smertehelvete, se det skremmer vannet av meg. (Dessverre er det også langt mer sansynlig at en av de to siste skal inntreffe enn det første.)

DET er mye verre ja, absolutt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 08:47   #25
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Lar være å lese sånt, og tar en dag av gangen

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 09:26   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg syns det høres litt fint ut jeg - at hele verdens befolknig bare går ut med et bang i ei smøle... Så slipper ingen sitte igjen og sørge.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:24   #27
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg klarer ikke å bekymre meg for sånt.
Er mer redd for å miste barna, mannen eller andre nære i ulykker eller sykdom, det er sånne ting jeg kan skremme meg skikkelig opp av. Har blitt flinkere til å stenge ut slike tanker også, sitter ikke å planlegger minneord for mannen og slikt lenger. Det var litt slitsomt. Nå legger jeg bort slike tanker med en gang de kommer.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:28   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg syns det høres litt fint ut jeg - at hele verdens befolknig bare går ut med et bang i ei smøle... Så slipper ingen sitte igjen og sørge.

Egentlig ja. Dessuten ødelegger vi planeten så voldsomt at alternativet nok er mye verre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:35   #29
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Men er det ikke slik i Sørpolen, der jordens "magnet" er høyest og de fleste stjerner og stein som faller havner der?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:37   #30
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Nå leste jeg litt på linken. Det var ikke hvilket som helst stjerne det er snakk om her. Men slikt snakk har det vært mye av i mange år. Det har aldri skjedd noe. Heldigvis.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:37   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Det vet jeg ikke, men i artikkelen her stod det at dersom denne stjernen treffer jorda vil alt fra mennesker til bakterier dø ut på HELE planeten, samme hvor det treffer. Håper det går kjapt da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:39   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det vet jeg ikke, men i artikkelen her stod det at dersom denne stjernen treffer jorda vil alt fra mennesker til bakterier dø ut på HELE planeten, samme hvor det treffer. Håper det går kjapt da.

Det er ikkje stjerna som treffer jorda. Undergangen/døden til stjerna kan føre til at stjerna samlar resterande energi i ein gammastråle som skyter ut i rommet, og i så fall er det sansynleg at jorda kan bli truffen av denne strålen. Men i tillegg til at ingen veit når stjerna dør, så er det heller ingen som veit om ein slik stråle faktisk vil bli skapt og kor sterk den ev. vil vere.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:41   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Jeg vet det, jeg skrev litt for fort. Greit å vite at vi sannsynligvis ikke vil oppleve dette i vår levetid, iallfall.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:42   #34
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Bruce Willis? Chuck Norris og Lars Monsen kommer selvfølgelig til å slå seg sammen og redde oss fra den skumle stjernen.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Du glemte McGyver.

Hvordan kunne jeg glemme McGyver? Han hadde jo selvfølgelig klart å redde oss med en pakke tyggis og en smørkniv.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jack Bauer da? Han er jo tøffest av alle. Vil heller bli reddet av ham.

Næsj. Jeg liker ikke Jack Bauer. Han kommer aldri til å spille i samme liga som de ekte superheltene Norris, Monsen og McGyver.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:43   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Din ... Din ... :kvele:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 10:46   #36
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg syns det høres litt fint ut jeg - at hele verdens befolknig bare går ut med et bang i ei smøle... Så slipper ingen sitte igjen og sørge.

Heller det enn å miste barna mine og sitte igien selv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:16   #37
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Det var jo temmelig (understatement of the year) tabloidisert, det som sto i dagbladet da...
På et annet nettsted står dette: "For a star such as WR 104, the fuse is now very short (to an astronomer) and it may explode any time within the next few hundred thousand years."

Sånn til info for de nervøse

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:21   #38
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Det var jo temmelig (understatement of the year) tabloidisert, det som sto i dagbladet da...
På et annet nettsted står dette: "For a star such as WR 104, the fuse is now very short (to an astronomer) and it may explode any time within the next few hundred thousand years."

Sånn til info for de nervøse

Puh!

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:29   #39
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Det var jo temmelig (understatement of the year) tabloidisert, det som sto i dagbladet da...
På et annet nettsted står dette: "For a star such as WR 104, the fuse is now very short (to an astronomer) and it may explode any time within the next few hundred thousand years."

Sånn til info for de nervøse

Det stod jo i artikkelen fra Dagbladet også da:

Sitat:

Beregninger tyder på at det bare skjer én gang per galakse per 100 000 år, og flertallet av de observerte stammer fra steder milliarder av lysår unna.

Sitat:

- Stjernen kan ha eksplodert for 8000 år siden, og vi ville ikke vite det. Den kan gå av i morgen, eller om hundre tusen år. Men den vil eksplodere. Den er en tikkende bombe, sier Tuthill.

Knut Jørgen Røed Ødegaard forteller at det antakelig vil drøye en stund før stjernen eksploderer, og bare nærmere undersøkelser vil avsløre et mer nøyaktig dødstidspunkt.

- Gjennomsnittlig så lever disse stjernene i 200 000 år, og det kan fortsatt ta et par tusen år før denne smeller. Men det kan også skje før, og derfor må den studeres. På slutten pleier de å vibrere på en helt karakteristisk måte, noe denne ikke har gjort - ennå, sier Røed Ødegaard.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:39   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stjerne truer alt liv på jorda (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Det var jo temmelig (understatement of the year) tabloidisert, det som sto i dagbladet da...
På et annet nettsted står dette: "For a star such as WR 104, the fuse is now very short (to an astronomer) and it may explode any time within the next few hundred thousand years."

Ja, any time, ikke sant! Det kan være i morgen, så skynd dere å kjøpe Dagbladet folkens, men dere ennå kan!


Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, edderkopper, flammekaster, monstermarihøner, ragnarok, tabloid


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no