Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-08, 21:47   #21
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

av folkelige Irma.

Fålkelig spålkelig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:47   #22
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Barna har relativt uvanlige navn (eldste sitt er uvanlig i hennes generasjon; yngste sitt er litt mer vanlig, men ikke på topp 40), vi handler over grensen 2-3 ganger i året, og jeg kan glatt finne på å bla i et Se & Hør dersom det skulle slumpe til å ligge foran meg. Men jeg kjøper det aldri.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:48   #23
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

svare på flere av alternativene? Det er enklere å se trender hvis hver bruker kun svarer én gang. Derfor har jeg satt som premiss i hovedinnlegget at man svarer for siste barn.

Eller ønsket du muligheten til å kombinere svaret med dustepoll?

Det ser ut som det eneste korrekte alternativet vil være dustepoll, ja.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:49   #24
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det ser ut som det eneste korrekte alternativet vil være dustepoll, ja.

Da svarer du dustepoll. Du er ikke alene.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:51   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg vil våge å påstå at det å ta med alternativet "dustepoll" ødelegger mer for påstanden din i innlegg nr 18 enn det at hver svarer på flere alternativer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:52   #26
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

He, he, jeg synes dette var en ganske festlig poll, jeg. Et problem er selvfølgelig hvordan man avgrenser begrepet "populært" i denne sammenheng. Er et f.eks tjue på topp i SSB sin navnestatistikk?

Ingen av ungene er vel på tjue på topp lista, vil jeg tro. Jeg var på Harry-tur en gang for seks år siden. Leser aldri Se og Hør, utenom den klassiske "på venteværelset". Jeg er tilhenger av navn som ikke annenhver unge har, men som heller ikke er så sære at man alltid blir møtt med et "HÆ!? hva sa du at navnet var?" når man presenterer barnet

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:54   #27
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør

Jeg som aldri skulle ha ti-på-topp-navn på ungene mine endte opp med å kalle den kommende storesøster for Malin. Som var nr. 4. på navnetoppen i fylket det året.

Handler ikke i sverige, siden jeg bor på vestlandet, men leser Se&Hør med stor iver. Ialfall i pausene på jobb.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 21:57   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Hm.. Jeg måtte dessverre svare "dustepoll" siden jeg ikke fant noen alternativer. Jeg verken leser Se & Hør eller handler i Sverige (skjønt det kunne jeg sikkert ha funnet på å gjøre dersom jeg bodde langs grensa, for eksempel), og ungenes navn er verken veldig populære eller spesielt sjeldne.

Ungene mine (Helene og Henrik) har fått navn som jeg valgte utelukkende fordi jeg selv synes de er pene og klassiske. Jeg ville aldri funnet på å velge navn fordi de var populære, men det er heller ikke viktig for meg å ha sjeldnest mulig navn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:00   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

av folkelige Irma.

Siden jeg er skikkelig såra og vondbråten måtte jeg inn på ssb for å finne ut at din sønn har et mye mer folkelig navn enn min. Hvem er mest folkelig. Hah! (Men begge navnene er bedårende vakre altså. )

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:01   #30
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

He, he, jeg synes dette var en ganske festlig poll, jeg. Et problem er selvfølgelig hvordan man avgrenser begrepet "populært" i denne sammenheng. Er et f.eks tjue på topp i SSB sin navnestatistikk?

Topp 10, topp 20, topp 30, topp 40? Jeg har ingen klar oppfatning av hvor grensen for populært går. I tillegg til å publisere hele listen, gir SSB ut topp 10 og topp 40 til media. Jeg har inntrykk av at de som bevisst velger et annerledes navn holder seg unna topp 40, men populært er et subjektivt begrep i denne pollen.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:02   #31
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Barnet (snart: barna) har (får) både vanlige og sjeldne navn. Vi leser aldri Se&Hør, men det hende jeg får søstra mi til å handle glutenfrie varer til meg på vei hjem fra Sverige.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:11   #32
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Det kaller jeg et skikkelig knefall for populismen, Kanina!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:12   #33
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Dustepoll.
Men hvis du hadde kjørt den pollen på SM er jeg overbevist om at teorien din ville blitt grusa.
Full av fordommer som jeg er, så innbiller jeg meg at det er de som leser flest Se og Hør og Her og Nå,handler på Svinesund daglig,har matchende grilldresser og drar på campingferie som har fått det for seg at de skal ha de mest sjeldne og sære navn. Gjerne i svært spesielle kombinasjoner/dobbeltnavn. I tillegg skal navnene staves på de særeste og rareste måter slik at ingen og absolutt ingen skal ha det samme navnet.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:12   #34
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Vi endte opp med 1 plassen på navnetoppen for 06, handler i Sverige og blar igjennom Se og Hør på jobben

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:12   #35
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hvordan definerer man en åndssnobb når det kommer til navngiving?

Jeg har valgt å bruke begrepet åndssnobberi om bevisst å gjøre noe annerledes enn folk flest. Men ja, det er en tabloid fremstilling.

:skamme seg:

  Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:14   #36
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Det er vel bare fint å være tabloid om man er det med ironisk avstand? :dyrker åndssnobbimaget:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:17   #37
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Dustepoll.
Men hvis du hadde kjørt den pollen på SM er jeg overbevist om at teorien din ville blitt grusa.

Resultatet gjenspeiler forumklientellet. VGs valgometer indikerte FrP-oppsluting på 40% før kommunevalget. Tror ikke man ville fått samme resultat her.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:21   #38
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Hvis pollen gjelder for det siste barnet, så er jeg en åndssnobb, da hans navn er ganske sjeldent og jeg ikke er i "se&hør-kategorien". Hadde det vært det første barnet jeg hadde stemt for, så hadde jeg vært folkelig - da hans navn er mer vanlig (men ikke topp 10), og fordi jeg leste se&hør den gang da

Vel, jeg har vært veldig bevisst på å ikke gi barna mine toppnavn, ei heller lage egne navn til de. De har alle tre norrøne navn.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:21   #39
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Resultatet gjenspeiler forumklientellet. VGs valgometer indikerte FrP-oppsluting på 40% før kommunevalget. Tror ikke man ville fått samme resultat her.

Valgdagspollen viste 4% (Eller alt ettersom hvilken måte jeg skal se det på.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 22:23   #40
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Resultatet gjenspeiler forumklientellet. VGs valgometer indikerte FrP-oppsluting på 40% før kommunevalget. Tror ikke man ville fått samme resultat her.

Nettopp. Derfor tror jeg ikke du får nok harryfantaster og Se&Hør elskende mennesker til å svare på dette på FP til at det blir representativt nok.

Det jeg tror er at smaken til den gjennomsnittlige FP'er og den gjennomsnittlige Harry-FrP-Se&Hør-fordomsskapte personen er forskjellig.


Sist redigert av Koma : 16-02-08 kl 22:24. Årsak: feil i setningsoppbygging
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no