Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Country, danseband, og trønderrock

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-07, 11:21   #141
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Eh, altså inne på som i Skilpaddas innlegg nr 137, ikke som motangrep til Lille*Mys siste. :lættis:

Jeg kan også bli kjempeprovosert av selvhøytidelige guruer. Jeg har mange i kretsen min som lever etter High Fidelity-prinsippet; "It's not what you ARE like, it's what you LIKE". Og jeg kommer i forsvarsposisjon når noen disser smaken min, som alle andre. Alle synes jo pr. def. at man har god smak og god humor?

Men jeg innser lett at andre kan mer om musikk, kunst, litteratur og for den del vin enn meg. Og jo mer jeg lærer selv, jo mer glede får jeg av det, og jo mer avanserte ting klarer jeg å ta inn over meg. Jeg har masse igjen, og jeg gleder meg!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:21   #142
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg liker ikke Bob Dylan som musiker (som poet er han knall). Jeg syns han synger som en hes kråkefar, og sovner nesten i de evig lange tekstene hans. Kjedelig, kjedelig, kjedelig. Det er ikke musikk for meg.

Jeg elsker Bob Dylan, og jeg er helt enig i at han synger som ei kråke. PS! Hvis du vil høre han med en "søtere" stemme kan du høre på "Nashville Skyline" der har han i tillegg skikkelig "lette" tekster.

Opprinnelig lagt inn av Kasia

Det er min personlige musikksmak, og har ingenting med at Dylan leverer musikk med dårlig kvalitet å gjøre. Jeg kan ikke vurdere kvaliteten på musikken hans, til det vet jeg ikke nok om musikk.

Ja, men da må det eksister noen kriterier som kan brukes til å måle kvaliteten med, noe ala en musikalsk linjal.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:25   #143
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av him, her.


Ja, men da må det eksister noen kriterier som kan brukes til å måle kvaliteten med, noe ala en musikalsk linjal.

Du er ingeniør, eller?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:32   #144
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men da må det eksister noen kriterier som kan brukes til å måle kvaliteten med, noe ala en musikalsk linjal.

Det finnes i massevis. Problemet er å bli ENIGE om noen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:34   #145
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det finnes i massevis. Problemet er å bli ENIGE om noen.

Nettopp. Kriteriene finnes jo, men da må man gå litt mer vitenskapelig til verks.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:34   #146
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Eh, altså inne på som i Skilpaddas innlegg nr 137, ikke som motangrep til Lille*Mys siste. :lættis:


Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kan også bli kjempeprovosert av selvhøytidelige guruer. Jeg har mange i kretsen min som lever etter High Fidelity-prinsippet; "It's not what you ARE like, it's what you LIKE". Og jeg kommer i forsvarsposisjon når noen disser smaken min, som alle andre. Alle synes jo pr. def. at man har god smak og god humor?

Veldig bra! Det er derfor jeg har sluttet å disse andres musikksmak. Men jeg vil også, som skilpadda sier, ha meg frabedt at folk sier at jeg liker det jeg liker for å være kul. Og jeg mener selvfølgelig ikke at den typen folk jeg refererer til ikke virkelig liker det de hører på, innerst inne. Det tror jeg de gjør. Men det som er teit er at de hele tiden må framheve hvor godt de liker dette, og hvor lite peiling de som ikke liker det har.

Jeg er ikke spesielt interessert i fotografering. jeg kan ha stor glede av et bilde jeg synes er kjempefint, som en fotograf vil slakte. Var jeg veldig interresert i foto, og hadde satt meg masse inn i det ville jeg sikkert synes det samme, men det er jeg ikke. Gleden over dette bildet som jeg liker så godt vil jeg ha lov til å ha. Fordi det betyr noe annet for meg enn akkurat fotografisk kvalitet. Dette mener jeg gjelder for musikk og. Det er forskjell på kvaliteten i musikk, men jeg mener ikke at musikk av dårlig kvalitet er verdiløs.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-01-07 kl 11:41.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:40   #147
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg elsker Bob Dylan, og jeg er helt enig i at han synger som ei kråke. PS! Hvis du vil høre han med en "søtere" stemme kan du høre på "Nashville Skyline" der har han i tillegg skikkelig "lette" tekster.

Du og jeg Him

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:48   #148
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Da har jeg lest hele diskusjonen, og får et alvorlig flashback til en intens og opphetet diskusjon på gymnaset (ja - så opphetet som man kan være som glødende 18 åring):

"Er fotball kunst?"

Og litt uti diskusjonen:

"Hvordan kan sjakk være en idrett?!"


Å kategorisere noe som høyverdig/fullverdig/akseptabelt/elendig er vanskelig. Men diskusjonene er morsomme .

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:56   #149
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Å, LilleRosin, der har jeg også vært! Det er ikke lenge siden en gang. NOEN mener at jeg MÅ holde med RBK i Champions Leauge eller være enig i at de er hele Norges fotballag. Det må jeg aldeles på ingen måte! For meg har fotball ikke noe med kunst å gjøre, det er kun emosjonelt. Heia BRANN!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 11:57   #150
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Å kategorisere noe som høyverdig/fullverdig/akseptabelt/elendig er vanskelig. Men diskusjonene er morsomme .

De er jo det. Og til sjuende og sist koker det kanskje ned til et spørsmål om høflighet, som muligens ble konklusjonen i den NM-diskusjonen jeg linket til ca. 100 innlegg over her. Er det vennlig og høflig å kaste et blikk på cd-hylla til verten din, og utbryte "Å, herregud, for noe undemåls søppel!" Nei. Uansett om den er aldri så full av Sputnik. Er det høflig å stirre på din verts (anerkjente og dyre) nonfigurative maleri og si: "Å herregud, er det virkelig noen som går på det derre lureriet med malingklatter som ikke forestiller noe? Din snobb!" Nei, ikke det heller.

(Men likevel er det nesten umulig å ikke tenke sitt. Og alle vet at alle tenker sitt. Og det er mye makt og hersketeknikker og snobberi av alle kategorier og retninger ute og går. Det er et minefelt, og det må man bare være klar over.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:05   #151
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Du er ingeniør, eller?

Ja, og hvilken linjal bruker du?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det finnes i massevis. Problemet er å bli ENIGE om noen.

Ja, jeg er selvfølgelig klar over det. Og det er jo det spørsmålet jeg har prøvd å stille til de som sier at det er kvalitetsforskjeller på musikk (der er jeg enig) og at man skille mellom kvalitetene. Spørsmålet er altså; Hvilke kriterier er det man legger til grunn når man sier at noe musikk er bedre enn annen musikk. (Eller om man vil holde seg til analogien: Hvilken linjal bruker du?)

Jeg synes du har sagt helt greit hvilken kriterier du setter, men jeg kan ikke se noen andre som har gjort det. Dvs det er en god det som hevder at deres subjektive smak fungerer bra som kriterie - og det er helt OK måte å måle musikk på for meg.

Jeg har også prøvd å argumentere for hvorfor jeg synes at musikk ikke kan bedømmes som god utfra om den som fremfører den har laget den selv. Jeg synes en som tolker musikk kan være like kunstnerisk opplevelse som den som skriver musikken.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:10   #152
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For meg er kvalitet ikke det viktigste kriteriet ved valg av musikk. Kvalitet betyr så absolutt noe, men langt fra alt.

I noen sammenhenger er tekster viktigere enn i andre sammenhenger. For meg betyr teksten i en norsk vise mer enn tekster i en sang som jeg bruker som bakgrunnsmusikk for trening. I den siste er det rytmen som er viktig.

Og der sneide jeg innom noen andre tankebaner. Jeg lurer på om det er forskjell på kvalitet og funksjonalitet/nytte? Eller, "funksjonell" og "nyttig" er ord som har litt feil klang her; jeg tenker i utvidet forstand, og det jeg egentlig mener, er kanskje: anerkjenner vi at det er forskjell på "at noe har kvalitet" og "at vi liker noe"/"at noe passer til det det skal brukes til"?

For eksempel, så velger du musikk som passer til å trene til når du skal trene, og denne musikken har da åpenbart god kvalitet som treningsmusikk. Men kan vi skille denne "funksjonelle" kvaliteten fra "musikalsk" kvalitet (eller kvalitet musikken har "i seg selv")? Et annet eksempel: er jeg kjempetørst, så kan jeg godt drikke et glass syntetisk bringebærsaft, hvis jeg får valget mellom det og en god konjakk. Og sønnen min vil helt klart velge saften hver gang. Saft fungerer bedre som tørsteslukker enn konjakk, og noen liker saft bedre enn konjakk, men jeg vil likevel si at konjakken er bedre (i betydningen "har bedre kvalitet", ikke "smaker bedre", for det er en subjektiv vurdering) enn bringebærsaften.

Jeg har dessverre ingen linjal for slik kvalitet, som Him etterlyser. Og jeg innser også at det er umulig å fastslå objektive kriterier for slik kvalitet, og langt mindre å bli enige om en objektiv vurdering ut fra et sett kriterier. Men jeg kan jo likevel mene at det finnes noe som kunne kalles "objektiv kvalitet", selv om jeg i praksis ikke kan definere det og ofte sikkert ikke er i stand til å gjenkjenne det. (Et livssyn skal man jo ha. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:12   #153
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

De er jo det. Og til sjuende og sist koker det kanskje ned til et spørsmål om høflighet, som muligens ble konklusjonen i den NM-diskusjonen jeg linket til ca. 100 innlegg over her. Er det vennlig og høflig å kaste et blikk på cd-hylla til verten din, og utbryte "Å, herregud, for noe undemåls søppel!" Nei. Uansett om den er aldri så full av Sputnik. Er det høflig å stirre på din verts (anerkjente og dyre) nonfigurative maleri og si: "Å herregud, er det virkelig noen som går på det derre lureriet med malingklatter som ikke forestiller noe? Din snobb!" Nei, ikke det heller.

(Men likevel er det nesten umulig å ikke tenke sitt. Og alle vet at alle tenker sitt. Og det er mye makt og hersketeknikker og snobberi av alle kategorier og retninger ute og går. Det er et minefelt, og det må man bare være klar over.)

Det er helt klart en menneskerett å tenke sitt

Det er spørsmål om høflighet ja, men også et spørsmål om å kunne godta at andre stiller mindre eller høyere krav enn det man gjør selv. Man har forskjellige interesser, for noen spiller det ikke så stor rolle, man er ikke så veldig interessert. For andre er det viktig.

En person som til vanlig ikke er interessert i litteratur i det hele tatt kan godt få kose seg med kiosklitteratur på hytta i påska eller på en lang flyreise. Jeg godtar det uten problemer. For min egen del er jeg mer interessert i litteratur og stiller høyere krav til kvaliteten på en bok, men jeg trenger da heller ikke å lese dem. Det er bra at slike bøker skrives, de tjener sitt formål. Lett underholdning. Kynisk og kommersielt av forfatteren kanskje, men det finnes verre måter å tjene penger på.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:17   #154
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og der sneide jeg innom noen andre tankebaner. Jeg lurer på om det er forskjell på kvalitet og funksjonalitet/nytte? Eller, "funksjonell" og "nyttig" er ord som har litt feil klang her; jeg tenker i utvidet forstand, og det jeg egentlig mener, er kanskje: anerkjenner vi at det er forskjell på "at noe har kvalitet" og "at vi liker noe"/"at noe passer til det det skal brukes til"?

For eksempel, så velger du musikk som passer til å trene til når du skal trene, og denne musikken har da åpenbart god kvalitet som treningsmusikk. Men kan vi skille denne "funksjonelle" kvaliteten fra "musikalsk" kvalitet (eller kvalitet musikken har "i seg selv")? Et annet eksempel: er jeg kjempetørst, så kan jeg godt drikke et glass syntetisk bringebærsaft, hvis jeg får valget mellom det og en god konjakk. Og sønnen min vil helt klart velge saften hver gang. Saft fungerer bedre som tørsteslukker enn konjakk, og noen liker saft bedre enn konjakk, men jeg vil likevel si at konjakken er bedre (i betydningen "har bedre kvalitet", ikke "smaker bedre", for det er en subjektiv vurdering) enn bringebærsaften.

Jeg har dessverre ingen linjal for slik kvalitet, som Him etterlyser. Og jeg innser også at det er umulig å fastslå objektive kriterier for slik kvalitet, og langt mindre å bli enige om en objektiv vurdering ut fra et sett kriterier. Men jeg kan jo likevel mene at det finnes noe som kunne kalles "objektiv kvalitet", selv om jeg i praksis ikke kan definere det og ofte sikkert ikke er i stand til å gjenkjenne det. (Et livssyn skal man jo ha. )

Det var dette jeg prøvde å pense inn på i utgangspunktet, ved å antyde at dansebandmusikk egner seg bedre til dansing enn Jan Garbarek gjør, og derfor innehar en bestemt kvalitet som noen mennesker setter pris på.

Bra innlegg forresten! Jeg synes det er en veldig interessant diskusjon.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:19   #155
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, og hvilken linjal bruker du?

Som sagt, jeg blander ikke min personlige musikksmak inn i vurderinger om hva som kvalitetsmusikk eller ikke. Min subjektive oppfatning av fint eller stygt er ikke nok for meg til å bedømme kvaliteten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 17-04-09 kl 08:59.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:22   #156
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

den NM-diskusjonen jeg linket til ca. 100 innlegg over her

Og som du fant ved å søke på "überharry", ser jeg. (Det var en fin tråd, forresten, takk for påminnelsen. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:32   #157
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og som du fant ved å søke på "überharry", ser jeg.

Hva ellers!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 12:36   #158
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Å, DEN tråden.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:53   #159
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg har forresten inntrykk av at det ikke alltid er de som er best kvalifisert som roper høyest om hva som er bra og dårlig når det gjelder musikk og film. Det er veldig ofte pretensiøse wannabies, som har hørt hva noen kvalifiserte har sagt, og som sier det de tror er det mest korrekte å mene, for å imponere. Jeg har i allefall sett nok av dem i miljøet jeg har vanket i.
De best kvalifiserte er som regel litt mer nyanserte.

Dette er jeg helt enig i, Lille*My!

Det er jo bare å se på slakten som enkelt anerkjente, bestselgende kunstnere (også norske) får av enkelte journalister og wannabe-kultur-og kunst-forståsegpå'ere. Slakt, slakt, slakt...også dør kunstneren lutfattig et eller annet sted og vips, så ble han/hun et kunst-ikon eller rock-ikon for den saks skyld.....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:57   #160
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For meg har fotball ikke noe med kunst å gjøre, det er kun emosjonelt. Heia BRANN!

Ikke kunst nei, men kultur er det i alle fall!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, kultur

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no