Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-08, 06:54   #241
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Var nå det og galt?

Jeg assosierer både Preben og Henrik som "fine navn" på linje med Herman, August, Edward, Ludvig, et.c. Eller de er navn som kan synes å være fra samme epoke. Men jeg liker fine navn jeg, og Henrik var jo også et av de to guttenavnene det sto om her i gården. Det vet du jo.

Joda - det er vel bare at jeg synes Preben er noe av de ekleste navnene jeg kan tenke meg. Preeeeben, liksom.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 21:42   #242
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Joda - det er vel bare at jeg synes Preben er noe av de ekleste navnene jeg kan tenke meg. Preeeeben, liksom.

Det blir en annen sak. Da snakker vi om smak, og da begrenser ting seg gjerne veldig raskt. Det er de færreste navn jeg ville kalt ungene.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 22:15   #243
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er så utrolig kjipt å være en av 3-5 i klassen, på fotballen, på håndball-laget eller i korpset med samme navn! Jeg har alltid vært **** S, og jeg HATA det.

Da var du en av dem jeg misunte stort. Jeg drømte om å hete Lene K eller Nina S. I stedet har jeg et sjeldent og stygt navn, som kun har vært populært en kort periode på 1960-tallet, og da helst i Nord-Norge. Lærlingen fikk nesten ikke navn, til slutt var jeg desperat og gikk med på et navn jeg synes var greit nok selv om det var uvanlig. Det har hatt voldsomt oppsving i det siste, men er fremdeles veldig uvanlig. Han blir nok sur for det likevel. Det har i etterpåklokskapens lys vist seg å ha noen potensielle rim-ord som er mildt sagt uheldige.

Jeg handler aldri i Sverige, men kan godt finne på å bla i Se&Hør, selv om det er kvalmende. Så lenge jeg slipper å høre Britney Spears kan jeg tåle mye for å slippe å kjede meg. Jeg er definitivt ikke åndssnobb. Uansett, som flere har påpekt er det forskjell på navn selv om de er populære. Linuz, lizzom.


Sist redigert av Balanse : 03-10-08 kl 22:22.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 23:44   #244
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Da var du en av dem jeg misunte stort. Jeg drømte om å hete Lene K eller Nina S. I stedet har jeg et sjeldent og stygt navn, som kun har vært populært en kort periode på 1960-tallet, og da helst i Nord-Norge.

Kan tildels kjenne meg igjen i dette. Dvs. jeg var sær i utgangspunktet, så navnet hjalp ikke på, for å si det slik...

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 19:37   #245
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Kan tildels kjenne meg igjen i dette. Dvs. jeg var sær i utgangspunktet, så navnet hjalp ikke på, for å si det slik...

Men du har da et så flott navn.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-08, 21:06   #246
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Nå først leste jeg hele tråden og konstaterte at Storebrors navn, som jeg trodde var ganske traust, er på tidstypisklista til Nebbia.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 09:15   #247
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Guttene har fått slike populær-navn, men jeg valgte de to navnene på midten av 90-tallet, og da var de langt fra å være populære. Må innrømme at det er litt kjipt at de ble så populære, men mellombror har fortsatt navnet for seg selv i barnehagen.
Jenta sitt navn er fortsatt langt fra å være populært, og kommer vel aldri til å bli det. Kjæresten til Robin Hood, hint hint.

Jeg kjøper aldri Se&Hør, er i Sverige annethvert år og har vært på campingtur en gang. Men er ingen snobb altså.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 13:03   #248
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg har valgt et navn som viste seg å være veldig populært til LilleVenn. Hadde jeg visst hvor vanlig det var, hadde jeg muligens revurdert valget. Jeg leser ikke Se&Hør og handler ikke i Sverige Og navnet er selvsagt på 'tidstypisk' lista til Nebbia...


Sist redigert av løve70 : 05-10-08 kl 13:09.
løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 11:22   #249
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Men du har da et så flott navn.



I dag er det helt greit, men i oppveksten var det ganske uvanlig, og mange sa feil, barn tullet med navnet, og mange oppfattet det ikke.


Sist redigert av Dronningen : 06-12-08 kl 22:47.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 13:12   #250
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Man er ikke alltid garantert uansett hva man gjør... jeg sjekket topp-listene og forkastet til og med et par navn jeg likte på eldstemann. Men gjett hva som kom som en komet og har ligget i toppsjiktet siden.... jaja jeg liker navnet i hvertfall. Så får det heller gi tvilsomme signaler om opphavet... Jeg har stor forståelse for foreldre som gir barna sine vanlige navn de liker, og for de som leter etter noe mer spesielt til poden... det jeg derimot ikke skjønner, er de som egentlig ville hatt et vanlig navn, men som ikke får seg til å kalle barnet det og som dermed finner en merksnodig stavemåte. Riktignok får man få treff når man søker på SSB sine sider, men det høres jo likedan ut... og barnet må stave navnet sitt hver gang det skal skrives noe sted.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:00   #251
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg er en av dem som bevisst har forsøkt å styre unna de mest populære navnene (de har heller steget i popularitet i etterkant, men er enda ikke noe "10 på topp"), men handler gjerne i Sverige ...og leser S&H når det ligger slengende hos svigermor!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:05   #252
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Jeg har ikke lest se&hør siden vi som barn leste vitsesidene, om ikke vært i Sverige på omtrent like lenge. (Det er jo på et vis geografisk betinget da, men min bror som bor like geografisk betuinget unna, er der hvert år. Dog kan han skylde på svensk samboer som skal besøke sine kjente) Guttungen (som ifølge noen er en stygg ting å kalle ungene sine?) har et navn som ikke er på noen toppti-liste nå nei, men for sånn 50-60 år siden... da var det mer popis ja. Han er ikke oppkalt eller noen, vi bare valgte et navn vi begge likte.

Men jeg gjør sikkert mange andre ting som kan havne i gruppa "handle i sverige/lese se&hør", om det finnes en slik gruppe...Jeg leser f.eks Pondus, og handler på kiwi/rema....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no