Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lager dere syltetøy og saft selv?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-11, 13:24   #1
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Lager dere syltetøy og saft selv?

Hjemmerørt jordbærsyltetøy er jo fantastisk godt, jeg minnes min mors. Nam!
Hvordan gjør man det - trinn for trinn?
Hvor mange glass blir det av en kasse jordbær?

Og saft - hvordan gjør man det da?
Jeg har to solbærbusker i hagen og bærene har aldri vært flottere. De er kjempestore, saftige, og det er MANGE av dem.
Egentlig er jeg ikke så godt på matauk, for jeg pleier aldri å bruke mer enn det jeg spiser "på stedet".

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:27   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Bruks certo frysepulver og oppskriften som står på den - ta evt. litt mindre sukker om du har søte bær. Hvor mange glass det blir avhenger av hvor store glass du har . Jeg rører alltid blåbær og jordbær med certo frysepulver og sukker - det er nam, nam på vinteren

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:28   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg tager en kurv bær, ferdig renset vasket og tørket. Så smaker jeg til bæra med sukker eller sukrin til det smaker godt og bæra er litt rørt sammen. That's it.

Blir veldig godt og veldig sunt. Jeg fryser helst bæra og rører den når jeg tiner den.

  Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:32   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg lager jordbærsyltetøy (jordbær renset og i biter, frysepulver og sukker etter smak, moses bare litt), Hylleblomstsaft og blåbærsyltetøy (samme framgangsmåte som jordbær).

Safta skal over på flasker i dag, gleder meg! Hylleblomstsaft er smaken av sommer!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:34   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg rører forresten bæra bare med en gaffel. Moser ikke. Har bæra i en stoooor bolle, og så rører jeg det sammen til jeg syns det er passelig .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:43   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Vi lager frysetøy av jordbær. Vi kjøpte to kasser i går, og skal kjøpe flere i år. Moser jordbær, tilsetter litt sukker (100 g pr kg bær) og frysepulver. Fryser i små porsjoner.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 20-07-11 kl 14:16.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 13:48   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg lager jordbærsyltetøy slik:

To kg renset jordbær puttes i Kenwood-maskinen sammen med 500 g sukker og en pose Jam eller Certo frysepulver. Røres til alle bærene er most, eller til "passe konsistens".
Fryses umiddelbart i bokser på ca. 2,5 dl.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 14:10   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg lager jordbærsyltetøy slik:

To kg renset jordbær puttes i Kenwood-maskinen sammen med 500 g sukker og en pose Jam eller Certo frysepulver. Røres til alle bærene er most, eller til "passe konsistens".
Fryses umiddelbart i bokser på ca. 2,5 dl.

Jeg gjør på samme måte, bare at jeg bruker 400 gr sukker og en halv pose Jam frysepulver pr 2 kg bær.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 14:39   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Til rørte jordbær fryser jeg dem bare renset og ellers slik de er, og rører dem med sukker når de sksl brukes. For da kan jeg lissom velge hva jeg bruker dem til når jeg tar dem ut av frysen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 14:45   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg rører jordbærsyltetøy med ca 250g sukker per kg. Jeg moser med potetstapper og bruker ikke frysepulver fordi jeg synes det gir en bismak. Men på denne måten blir syltetøyet ganske flytende. Og uten store klumper.

Saft lager jeg ikke, må man ikke ha en saftkoker da tro?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 14:52   #11
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Hjemmelaget solbærsyltetøy er forresten veldig, veldig godt!
Men jeg aner ikke noe om oppskrift, altså. Jeg får av naboen min

Man må forresten ikke ha saftkoker for å lage saft. Jeg har laget det flere ganger. Koker opp bær med passe mengde sukker. Siler gjennom et kjøkkenhåndkle.

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 14:53   #12
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Men solbær må kokes for å smake godt - rørt solbærsyltetøy er det verste i verden *bø*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 17:27   #13
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Har en kasse med jordbær og en med bringebær på benken nå. Kan jeg bare skylle, rense, blande med sukker og frysepulver og herje løs med stavmikser'n? Jeg like ikke klumper i syltetøyet, nemlig.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 18:24   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Har en kasse med jordbær og en med bringebær på benken nå. Kan jeg bare skylle, rense, blande med sukker og frysepulver og herje løs med stavmikser'n? Jeg like ikke klumper i syltetøyet, nemlig.

Jeg bruker foodprosessor og ikke stavmikser, men sånn ellers så kutter jeg bærne først, har de i en stor bolle og tilsetter sukkeret og certo. Rører til sukkeret er oppløst før jeg har det over i glass.
Jeg anbefaler forresten certo foran Jam, for jeg syns Jam gir bismak.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 18:27   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Gir ikke certo bismak? I såfall skal jeg prøve det på endel av årets posjon, det renner litt i overkant dette syltetøyet mitt. Jam gir veldig bismak synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 18:31   #16
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gir ikke certo bismak? I såfall skal jeg prøve det på endel av årets posjon, det renner litt i overkant dette syltetøyet mitt. Jam gir veldig bismak synes jeg.

Jeg syns ihvertfall at det er MYE mindre bismak av certo enn av Jam. Eller - jeg kjenner egentlig ikke noe bismak i certo i det hele tatt.
Brukte Jam et år, men syns ikke syltetøyet ble noe godt i det hele tatt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 23:41   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gir ikke certo bismak? I såfall skal jeg prøve det på endel av årets posjon, det renner litt i overkant dette syltetøyet mitt. Jam gir veldig bismak synes jeg.

Jeg kjenner ikke bismak av certo, i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 23:55   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg lager syltetøy av jordbær og bringebær. Bringebær røres med sleiv, det blir fort flytende. Jordbæra moses med potetstapper. Jeg har i mye mindre sukker enn det som står på oppskriften til frysepulveret.

Rips pleier jeg fryse som de er med sukker på. Jeg bruker det mest i muffins eller kaker, da er det greit å kunne ta ut den mengden jeg trenger.

Jeg har planer om jordbærsyltetøy i morgen, for prisene er fristende nå. Jeg har litt lite tid. Jeg tror jeg skal forsøke å gjøre som noen sier å fryse ned hele bær og røre når det skal brukes.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 23:58   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg lager rørte jordbær.
2 kg bær, en pose frysecerto, og 200-300g sukker. Smaker til så jeg syns det blir passelig. Liker det ikke for søtt. På pakken står det 500g.
Kjører bærene i foodprocessor til passe biter, ikke helt most, men små biter.

Rører så inn sukker og certo med sleiv, og har i frysebeger på 3dl. Kjøper beger på Rema. De kan brukes om igjen. Og er passe store.
Rørt syltetøy har kort holdbarhet når man tar det opp, så det er lurt å ikke bruke for store beholdere.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 23:59   #20
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg lagde i går og brukte 100 gram sukker på 1 kg bær, og det ble nesten i søteste laget synes jeg, men nå var bæra ganske søt i seg selv. Jeg puttet bær og sukker i foodprosessoren og kjørte til passe konsistens. Frysepulver og sånt bruker jeg ikke. Fryste ned i små porsjoner siden det ikke holder seg så veldig mange dagene i kjøleskapet når det er opptint.

Hjemmelaget jordbærsyltetøy er bare så utrolig godt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no