Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lager dere syltetøy og saft selv?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-11, 12:35   #21
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg rører jordbær, ungene elsker rørt jordbærsyltetøy. Vi lager hver høst risbærsaft, nydelig.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 12:38   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Til rørte jordbær fryser jeg dem bare renset og ellers slik de er, og rører dem med sukker når de sksl brukes. For da kan jeg lissom velge hva jeg bruker dem til når jeg tar dem ut av frysen.

Sånn gjør jeg også, jeg bare tar opp det jeg skal ha til en brødskive eller pannekakene eller lignende, og rører det sammen der og da, etter litt tining.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 13:25   #23
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Oppløses sukkeret av seg selv? Jeg er ikke så glad i knasende sukker.
Samtidig liker jeg at det er store biter jordbær i rørt jordbærsyltetøy, så jeg vil helst ikke sette kjøkkenmaskinen i gang og la den stå lenge.

Nelly Nickers er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 13:27   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Mannen lager syltetøy og saft av det hagen produserer av frukt og bær, han bruker stort sett oppskriften han finner på certoflasken. Til saft bruker han en gammel saftkoker som fulgte med huset. Vi har epler, plommer, kirsebær, moreller, rabarbra, jordbær, bringebær og rips, så vi har litt å velge mellom.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:01   #25
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Nam! Dette skal jeg prøve i år!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:04   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Nå har vi laget og smakt på årets ladning. 100 gram sukker til 1 kg gode jordbær, og jeg kan bekrefte at det er søtt nok i massevis. Poden spiser med liv og lyst.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:25   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg synes jeg må ha mer sukker i det som skal fryses enn det som skal røres og spises ufryst. Det blir surere etter en stund i fryseren av en eller annen grunn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:29   #28
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg lager jordbærsyltetøy slik:

To kg renset jordbær puttes i Kenwood-maskinen sammen med 500 g sukker og en pose Jam eller Certo frysepulver. Røres til alle bærene er most, eller til "passe konsistens".
Fryses umiddelbart i bokser på ca. 2,5 dl.

Jeg gjør det omtrent likt, men bruker 200 g sukker til to kg jordbær, og litt over en halv pose Certo. Liker å la det være en del biter igjen. Nammis. :har rørt jordbær i dag:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 00:28   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg hiver jordbæra rett i foodprosessoren og bruker ca 100 gr. sukker pr. kilo bær. Heller over i frysebeger, bruker aldri konserveringsmiddel til frysing.
Hylleblomstsaft laget jeg i midten av juni, av hylleblomster, sitroner og sukker. Denne er rå og fryses i halvlitersflasker med skrukork etter siling.
Kirsebærsaft er det neste jeg lager for sesongen. Den bruker jeg dampkoker på om jeg har store mengder. I år er det lite bær, da koker jeg på gamlemåten og siler i klede.
Har aldri sukker i før jeg har kokt opp saften, da smaker jeg til. Blander i rips om jeg har nooe liggende. Litt god vanilje har jeg også gjerne oppi til slutt. Heller på kokte, varme flasker og forsegler med korkmaskin. Flaskene mine er fra Europris, mørkgrønne og igrunn veldig fine.
Lager også rips /bringebærsaft og litt blåbærsaft. Siste for sesongen er hyllebærsaft, men det smaker høgg og er til medisin. Blander gjerne hyllen med litt rips for å få en bedre smak.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 01:59   #30
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Har en kasse med jordbær og en med bringebær på benken nå. Kan jeg bare skylle, rense, blande med sukker og frysepulver og herje løs med stavmikser'n? Jeg like ikke klumper i syltetøyet, nemlig.


Kjør ivei...


Jeg bruker alltid stavmikseren, jeg liker nemlig heller ikke klumper i frysetøyet mitt...

Brukte frysepulver før, men kun litt sukrin nå.
Saft har jeg aldri laget.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:29   #31
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Ønskesommeren:
Jeg safter og sylter av epler, jordbær, bringebær, plommer, kirsebær, blåbær, rips og solbær. Mannen vil helst ha ren solbærsaft, men jeg synes det er godt med blandinger. Ripsen fryser vi hel og spiser med vaniljesaus eller is. Epler kokes til syltetøy. Jordbær røres og fryses. Blåbær kokes. Plommer og kirsebær blir deilig syltetøy, men det er litt av en jobb å få ut steinene :P.

Realiteten:
Vi har poser med bær i fryseren fra de to siste sommerene som venter på å bli saftet... Kanskje jeg rekker det i år?? De siste årene har vi vært bortreist i jordbærsesongen, så det har jeg ikke fått gjort. I fjor ble kirsebær og blåbær syltet, resten ligger på vent...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:32   #32
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Jeg ønsker meg spennende oppskrifter på bruk av frukt og bær. Anyone?

Hva har dere saften i? Jeg brukte plastflasker sist, men har hørt at det frigjøres giftstoffer når man har varm saft på disse flaskene. Duger glassflaskene med låst kork (slike de har på pytt-i-panne o.l.), eller er ikke korken tett nok?

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no