Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bakverk med fersk ananas?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-11, 11:30   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Bakverk med fersk ananas?

Jeg har en ananas som ligger og vansmekter i kjøleskapet, og vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Tidligere har jeg laget ovnsbakt ananas med chili, men jeg har i grunnen mest lyst til å bake noe. Er det noen som har noen gode oppskrifter til meg?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 12:06   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakverk med fersk ananas?

Ananaskake

Man trenger en rund springform, 28-30 cm, kle bunnen med bakepapir.

50 g smør og 50 g (helst brunt) sukker røres godt sammen. Bre det utover springformen slik at hele bunnen dekkes. Sil saften av en boks ananas (man trenger 7-8 ringer), men her kan du også bruke fersk ananas, og dander ringene pent i fomen. Jeg la et cocktailbær i midten av hver ring, men man kan sikkert bruke både kirsebær eller bringebær. Cocktailbærene ga en fin marsipanaktig smak dog. Sukkeret og smøret blir en god, karamellaktig "saus" på toppen.

100 g smør
2 dl sukker
1 stort egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 1/2 dl ananasjuice (gjerne juicen fra den hermetiske ananasen, men du kan også bruke melk eller appelsinjuice)

Smør og sukker røres hvitt, bland i resten. Hell kakerøren over ananasringene. Dette er en såkalt opp-ned kake. Stekes midt i ovnen i ca 40 min, 170 grader. Sjekk med bakepinne etter 30 min. Denne kaken smaker nydelig rykende varm med is til.



Noe annet som er godt, er å dele ananas i biter, surre en tynn skive pepperonipølse rundt, tre en cocktailpinne igjennom og grill raskt i ovnen. Nydelig liten tapas

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 12:50   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bakverk med fersk ananas?

Tusen takk

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no